Устройствен правилник на Министерството на културата (Отм. ДВ бр. 52/2006)

МС

Държавен вестник брой: 52

Година: 2006

Орган на издаване: МС

Дата на обнародване: 07.07.2006

Глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Чл. 1. (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) С правилника се уреждат организацията, редът на дейност, функциите и числеността на персонала на Министерството на културата, наричано по-нататък "министерството", на неговите организационни структури и административни звена.

Чл. 2.
(1) (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) Министерството на културата е юридическо лице на бюджетна издръжка със седалище София, бул. Александър Стамболийски 17.
(2) (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) Министерството на културата е организирано в дирекции, които подпомагат министъра при осъществяване на правомощията му, осигуряват технически дейността му и извършват дейности по административното обслужване на юридическите лица и гражданите.

Глава втора
ПРАВОМОЩИЯ НА МИНИСТЪРА НА КУЛТУРАТА
(Загл. изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.)

Раздел I
Общи положения

Чл. 3.
(1) (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) Министърът на културата, наричан по-нататък "министъра", е централен едноличен орган на изпълнителната власт, който разработва, организира, координира и контролира осъществяването на държавната политика в областта на културата.
(2) (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) Министърът на културата ръководи и представлява Министерството на културата.

Чл. 4.
(1) (Изм., ДВ, бр. 78 от 2005 г., бр. 20 от 2006 г.) При осъществяване на политическата програма на правителството, при разработване на проекти на нормативни актове и при изпълнение на правомощията си министърът се подпомага от трима заместник-министри.
(2) Министърът делегира със заповед правомощия на заместник-министрите и определя техните функции.
(3) Функциите на министъра в негово отсъствие от страната или когато ползва законоустановен отпуск, се изпълняват от определен със заповед за всеки конкретен случай заместник-министър.

Раздел II
Правомощия на министъра

Чл. 5.
(1) (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) Въз основа на Конституцията на Република България и в изпълнение на законите министърът на културата самостоятелно или съвместно с други органи на властта и/или обществени организации има следните функции и правомощия:
1. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) ръководи разработването на политика в областта на културата и текущата дейност на министерството;
2. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) определя стратегическите цели и приоритети на политиката в областта на културата в рамките на своите правомощия, организира и координира разработването на стратегии и програми за постигането им;
3. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) ръководи разработването, организира и координира осъществяването на политиката за повишаване на конкурентоспособността на културата;
4. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) обсъжда политиката в областта на културата с граждански сдружения и неправителствени организации, работещи в областта на културата, и осигурява активното взаимодействие с тях при разработването, реализацията и мониторинга на отделни програми и проекти за осъществяване на политиката;
5. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) ръководи разработването на секторни и регионални анализи и политики за развитие на културата;
6. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) разработва и предлага икономически и правни регулатори за насърчаване на икономическите субекти и на инвестиционната дейност в страната в областта на културата;
7. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) разработва, организира, координира и контролира осъществяването на външната политика на Република България в областта на културата и защитава интересите на страната в международни организации съгласувано с министъра на външните работи;
8. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
9. участва в разработването, организирането, координирането и контролирането на изпълнението на държавната политика за пълноправно членство на Република България в Европейския съюз; предлага и провежда мерки за въвеждане на стандартите и законодателството на Европейската общност в областта на своите правомощия;
10. ръководи разработването и осъществява политиката на министерството за участие в програми и проекти, финансирани от предприсъединителните и структурните фондове на Европейския съюз и от други международни донори;
11. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) организира, координира и контролира преговорите, сключването и изпълнението на многостранни и двустранни международни договори, споразумения за сътрудничество в областта на културата, както и други договори в областта на своята дейност;
12. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
13. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
14. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
15. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) ръководи разработването на стратегия и краткосрочни програми за развитието на културата;
16. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
17. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
18. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
19. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
20. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
21. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
22. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
23. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
24. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
25. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
26. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
27. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
28. определя местата от културно-историческото наследство на страната;
29. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) разработва проекти на нормативни актове в областта на културата;
30. прави предложения за изменение на действащи и за приемане на нови нормативни актове съгласно правомощията си;
31. упражнява правата на собственост на държавата и възлагане на управлението в едноличните търговски дружества с държавно имущество; осъществява правата на държавата като акционер или съдружник в търговските дружества;
32. координира и контролира дейността по управление на недвижимите имоти, предоставени за управление на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
33. координира и контролира дейностите на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
34. организира и осъществява концесионната политика и дейността по предоставяне на концесии съгласно разпоредбите на Закона за концесиите;
35. контролира дейността на националните центрове по изкуствата и културните дейности;
36. осъществява финансово подпомагане на културни инициативи, целеви програми, творчески проекти и други след провеждане на конкурси;
37. осъществява постоянно сътрудничество с органите на изпълнителната власт и с органите на местното самоуправление с цел ефективна регионална и местна културна политика и ресурсното й подпомагане;
38. прави предложения до Министерския съвет за създаване, преобразуване и закриване на българските културни институти в чужбина и осъществява методическо и финансово ръководство на тяхната дейност;
39. съдейства за приобщаване на българите в чужбина към целите на националната културна политика;
40. осъществява други правомощия, възложени му със закон или с акт на Министерския съвет.
(2) Съгласно правомощията си по ал. 1 министърът създава консултативни съвети като помощни органи във връзка с дейността на министерството.
(3) При осъществяване на дейността си министърът издава правилници, наредби, инструкции и заповеди.

Раздел III
Политически кабинет

Чл. 6.
(1) Министърът образува на свое пряко подчинение политически кабинет, който включва началника на кабинета, заместник-министрите, парламентарния секретар и началника на звено "Връзки с обществеността".
(2) (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) Политическият кабинет има съвещателни и информационно-аналитични функции, обобщава оценките за състоянието и перспективите за развитие на културата, предлага програми за постигане целите на политиката в сферата на културата и дава насоки за разработване на прогнози и стратегии за успешното развитие на тази политика.
(3) Политическият кабинет:
1. подпомага министъра при предлагане на конкретни решения за изпълнението на програмата на правителството;
2. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) представя политиката на правителството в сферата на културата, като формулира решенията за представянето й пред обществото и осъществява контактите с неправителствени и граждански структури;
3. отстоява правителствените инициативи в Народното събрание, като гарантира единната политика на правителството;
4. осъществява връзките на министъра и на министерството с другите органи на държавното управление.
(4) Работата на политическия кабинет се организира от началника на кабинета. Началникът на кабинета, парламентарният секретар и началникът на звено "Връзки с обществеността" се назначават от министъра и са на негово пряко подчинение.
(5) Министърът със заповед определя конкретните функции на членовете на политическия кабинет.
(6) Към политическия кабинет има експертни и технически сътрудници.

Чл. 7. (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) Заместник-министрите подпомагат министъра при осъществяването на политическата програма на правителството в областта на културата, при разработването на проекти на нормативни актове и при изпълнението на правомощията му.

Чл. 8. Началникът на политическия кабинет:
1. организира работата на политическия кабинет на министъра, участва в съвещанията, ръководени от началника на кабинета на министър-председателя, и координира работата си с политическите кабинети на останалите членове на Министерския съвет;
2. информира министъра за хода на ежедневната работа в министерството и за текущата кореспонденция, която получава, преглежда и насочва по компетентност, и съгласува с главния секретар текущата дейност на администрацията;
3. изготвя седмичната работна програма на министъра по повод на негови посещения, срещи и пътувания и координира подготовката на докладите и необходимите материали за срещите и международните участия на министъра;
4. организира и контролира работата на експертните и техническите сътрудници към политическия кабинет;
5. осъществява връзките с другите членове на Министерския съвет, с представители на държавните органи и с органите на местното самоуправление, с политически и обществени организации и с граждани.

Чл. 9. Началникът на звено "Връзки с обществеността":
1. планира дългосрочната медийна политика за изграждане на публичния имидж на министъра и на министерството;
2. възлага проучвания на общественото мнение с цел планиране на адекватна медийна политика по дадена проблематика;
3. координира организирането на семинари, дискусии и кръгли маси;
4. координира връзките с медиите с цел осигуряване на регулярна информация за дейността на министъра и на министерството в публичното пространство;
5. координира медийното покритие на изявите на министъра, на неговите заместници и на служителите на министерството;
6. съгласува с началника на кабинета медийните изяви на членовете на политическия кабинет;
7. участва в организирането на посещенията на министъра и на неговите заместници в чужбина и отразяването им от медиите;
8. участва в подготовката на отговорите на министъра за парламентарен контрол;
9. координира дейността на служителите в звеното и разпределя оперативните задачи;
10. координира постъпването на информация в страницата на министерството в Интернет;
11. организира архив на медийните изяви на членовете на политическия кабинет.

Чл. 10.
(1) Парламентарният секретар:
1. организира връзките на министъра с Народното събрание, с парламентарните групи, с постоянните и временните комисии на Народното събрание и с политическите партии и го представлява пред тях;
2. изпълнява основните си функции, като:
а) осигурява материалите от дейността на Народното събрание и на неговите комисии;
б) предоставя необходимата информация на народните представители и на парламентарните групи;
в) координира, участва и контролира подготовката на отговорите на министъра за парламентарния контрол;
г) проследява законопроектите от стадий на работна група до внасянето им в Народното събрание, като информира министъра за всички предложения за промени в текстовете на законопроектите, отнасящи се до отрасъла, и съдейства за отстраняване на възникнали проблеми;
д) осъществява размяна на информация между народните представители и министъра за възникнали проблеми в определени райони на страната.
(2) Парламентарният секретар координира работата си с парламентарния секретар на Министерския съвет.

Раздел IV
Отношения на министъра с други държавни органи

Чл. 11. Министърът:
1. взаимодейства с другите министри и с органите на изпълнителната власт за провеждането на единна държавна политика;
2. разработва сам или съвместно с други министри и внася за приемане от Министерския съвет документи и проекти на актове;
3. издава съвместно с други ръководители на държавни органи актове, свързани с осъществяването на общи правомощия;
4. представя в Министерския съвет ежегоден доклад за дейността на министерството.

Раздел V
Отношения на министъра със средствата за масово осведомяване

Чл. 12. Министърът работи в условията на публичност при вземането и изпълнението на решенията си, освен когато националната сигурност, опазването на държавната и служебната тайна налагат ограничаване на този принцип.

Чл. 13.
(1) Министърът провежда информационна политика, която гарантира откритост и достъпност на дейността на ръководената от него администрация.
(2) (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) Министърът организира предоставянето на редовна и изчерпателна информация на средствата за масово осведомяване и на дирекция "Правителствена информационна служба" в администрацията на Министерския съвет за работата на Министерството на културата.

Глава трета
СТРУКТУРА, ФУНКЦИИ И ОРГАНИЗАЦИЯ НА РАБОТАТА НА МИНИСТЕРСТВОТО

Раздел I
Общи положения

Чл. 14.
(1) (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.; доп., бр. 48 от 2006 г.) Министерството е структурирано в 8 дирекции, звено за вътрешен одит, инспекторат и звено по сигурността на информацията.
(2) (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г., бр. 30 от 2006 г., бр. 48 от 2006 г.) Общата численост на персонала в организационните структури и административните звена на министерството е 118 щатни бройки.
(3) Числеността на отделните организационни структури и административни звена е посочена в приложението.

Чл. 15. Министърът утвърждава структурата на административните звена и щатните разписания по предложение на главния секретар.

Раздел II
Главен секретар

Чл. 16. Главният секретар се назначава от министъра и осъществява административното ръководство на общата и специализираната администрация на министерството, като:
1. организира, координира и контролира дейността на администрацията;
2. организира разпределянето на задачите за изпълнение между административните звена на министерството;
3. създава условия за нормална и ефективна работа на звената в министерството;
4. осъществява общ контрол за изпълнението на възложените задачи;
5. контролира и отговаря за работата с документите и за съхраняването им;
6. осъществява контрол върху входящата и изходящата кореспонденция;
7. утвърждава вътрешни правила за административно обслужване на физически и юридически лица и осъществява контрол върху изпълнението им;
8. изпълнява и други задачи, възложени му от министъра.

Раздел IIа
Звено за вътрешен одит
(Нов раздел, ДВ, бр. 48 от 2006 г.)

Чл. 16а.
(1) Звеното за вътрешен одит е на пряко подчинение на министъра и осъществява вътрешен одит по Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(2) Звеното по ал. 1 осъществява дейността по вътрешен одит на всички структури, програми, дейности и процеси в министерството, включително на разпоредителите със средства на Европейския съюз и на разпоредителите с бюджетни кредити от по-ниска степен към министъра, в съответствие с чл.13 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор.
(3) Звеното по ал. 1 докладва директно на министъра.
(4) Звеното по ал. 1:
1. планира, извършва и докладва дейността по вътрешен одит в съответствие с изискванията на Закона за вътрешния одит в публичния сектор, стандартите за вътрешен одит, Етичния кодекс на вътрешните одитори, статута на вътрешния одит и утвърдената от министъра на финансите методология за вътрешен одит в публичния сектор;
2. изготвя на базата на оценка на риска тригодишен стратегически план и годишен план за дейността си, които се утвърждават от министъра;
3. изготвя одитен план за всеки одитен ангажимент, който съдържа обхват, цели, времетраене и разпределение на ресурсите за изпълнение на ангажимента, одитния подход и техники, вида и обема на проверките;
4. дава на министъра независима и обективна оценка за състоянието на одитираните системи за финансово управление и контрол;
5. оценява процесите за идентифициране, оценяване и управление на риска, въведени от министъра;
6. проверява и оценява: съответствието на дейностите със законодателството, вътрешните актове и договори; надеждността и всеобхватността на финансовата и оперативната информация; създадената организация по опазване на активите и информацията; ефективността, ефикасността и икономичността на дейностите; изпълнението на задачите, договорите, поетите ангажименти и постигането на целите;
7. консултира министъра по негово искане, като дава съвети, мнение, обучение и др. с цел да се подобрят процесите на управление на риска и контролът, без да поема управленска отговорност за това;
8. докладва и обсъжда с министъра и с ръководителите на структурите, чиято дейност е одитирана, резултатите от всеки извършен одитен ангажимент и представя одитен доклад;
9. дава препоръки в одитните доклади за подобряване на адекватността и ефективността на системите за финансово управление и контрол, подпомага министъра при изготвянето на план за действие и извършва проверки за проследяване изпълнението на препоръките;
10. изготвя и представя на министъра годишен доклад за дейността по вътрешен одит в съответствие с чл.40 от Закона за вътрешния одит в публичния сектор;
11. осигурява повишаването на професионалната квалификация на вътрешните одитори и осъществява контакти с другите звена за вътрешен одит от организациите от публичния сектор с цел обмяна на добри практики.

Раздел III
Инспекторат

Чл. 17.
(1) Инспекторатът е на пряко подчинение на министъра и осигурява изпълнението на контролните му функции при провеждането на държавната политика в министерството и във второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра и по дейността на администрацията.
(2) Инспекторатът извършва общи и специализирани проверки по утвърден от министъра годишен план, както и внезапни проверки по отделни сигнали, жалби или при случаи с обществен отзвук. Проверките се извършват въз основа на писмена заповед на министъра.
(3) Дейността на инспектората е насочена към всеобхватно, обективно и точно изясняване на проверяваните проблеми и предлагане на мерки за решаването им и включва:
1. извършване на проверки по организацията и осъществяването на административната дейност на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
2. осъществяване на методическо ръководство и контрол върху дейността на инспекторатите на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
3. осъществяване на дейности по разкриване и борба с корупцията в администрацията на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
4. осъществяване на контрол за спазването на финансовата дисциплина;
5. контрол по спазването на предписанията, дадени от компетентните органи, при извършени проверки и ревизии;
6. анализиране на причините и условията за констатираните нарушения и предлагане на мерки за отстраняването им;
7. участие в разработването на вътрешните нормативни актове, регламентиращи организацията на дейността на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра.

Раздел IV
Служител по сигурността на информацията

Чл. 18.
(1) Служителят по сигурността на информацията е на пряко подчинение на министъра.
(2) В изпълнение на възложените му със Закона за защита на класифицираната информация задачи служителят по сигурността на информацията:
1. следи за спазването на изискванията на Закона за защита на класифицираната информация и на други нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация;
2. прилага правилата относно видовете защита на класифицираната информация;
3. разработва план за охрана на класифицираната информация чрез физически и технически средства и следи за изпълнението му;
4. извършва периодични проверки на отчетността и движението на материалите и документите, съдържащи класифицирана информация, както и води на отчет случаите на нерегламентиран достъп и взетите мерки;
5. осъществява процедурата по обикновеното проучване по чл.47 от Закона за защита на класифицираната информация и води регистър на проучените лица;
6. следи за правилното определяне на нивото на класификация на информацията в министерството;
7. разработва план за защита на класифицираната информация при положение на война, при военно или друго извънредно положение;
8. организира и провежда обучението на служителите в министерството в областта на защитата на класифицираната информация;
9. изпълнява и други задачи, произтичащи от нормативни актове, регламентиращи защитата на класифицираната информация;
10. осъществява контрол при охраната на сградите, помещенията и съоръженията на министерството;
11. ръководи регистратури за класифицирана информация.
(3) За изпълнението на функциите си служителят по сигурността на информацията се подпомага от звеното по сигурността на информацията.

Раздел V
Обща администрация

Чл. 19. (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) Общата администрация е организирана в 2 дирекции:
1. дирекция "Административно обслужване";
2. (отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.);
3. дирекция "Човешки ресурси и финансово-счетоводни дейности".

Чл. 20. Дирекция "Административно обслужване":
1. осъществява правното обслужване на министерството в областта на трудовоправните и служебните правоотношения и управлението на имотите - държавна собственост, предоставени на министерството;
2. отговаря за спазването на законността, на договорната, финансовата и трудовата дисциплина;
3. оказва правна помощ на министъра при осъществяване на правомощията му във връзка с административната дейност на министерството;
4. участва в подготовката на договори, по които министерството е страна;
5. в случаи на констатирани закононарушения предлага мерки за отстраняването им и за санкциониране на виновните лица;
6. контролира спазването на нормите за безопасни и здравословни условия на труд;
7. участва в подготовката на противопожарните планове;
8. организира и осъществява деловодната и архивната дейност на министерството;
9. систематизира и съхранява документите от текущия архив и осигурява информация за получената и изпратената кореспонденция;
10. организира информирането на дирекциите относно актовете на Министерския съвет, отнасящи се до дейността на министерството и на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити към министъра;
11. технически осигурява изпращането на материалите за заседанията на Министерския съвет, разработени в министерството;
12. организира и осъществява материално-техническото снабдяване с консумативи, инвентар и организационна техника и осигурява изправността на машините и съоръженията;
13. организира и контролира транспортното обслужване на министерството;
14. организира пропускателния режим и охраната в сградата на министерството;
15. поддържа сградния фонд, инсталациите и съоръженията и организира сключването на договори с външни изпълнители.

Чл. 21. (Отм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.).

Чл. 22. Дирекция "Човешки ресурси и финансово-счетоводни дейности":
1. организира дейността по набиране на кадри, по провеждане на конкурси и по повишаване квалификацията на служителите в министерството;
2. образува, води и съхранява документацията, свързана със служебните и трудовите правоотношения, и архива на персонала;
3. организира изработването на длъжностните характеристики;
4. изготвя справки за движението на кадрите в министерството;
5. подготвя документите за пенсиониране;
6. изготвя длъжностното разписание и поименното разписание на длъжностите и заплатите на министерството;
7. разработва вътрешнонормативната уредба за заплащането на труда в министерството;
8. актуализира в съответствие с изискванията на нормативните актове индивидуалните основни работни заплати в министерството, както и заплатите на ръководителите на организациите от системата на министерството и левовите основни месечни работни заплати на персонала на българските културни институти в чужбина;
9. осъществява контрол във връзка със заплащането при уреждане на трудовоправните отношения на администрацията и на директорите на организациите от системата на министерството, чийто работодател е министърът;
10. осъществява контрола за спазването на числеността и средствата за работна заплата;
11. участва в обсъждането на браншовите споразумения и дава становища, свързани със заплащането на труда;
12. съгласува поименните разписания на длъжностите и работните заплати на второстепенните разпоредители с бюджета;
13. организира, ръководи и контролира счетоводната отчетност и осчетоводяването на приходите и разходите на министерството;
14. извършва счетоводното отчитане на приходите и разходите по пълна бюджетна класификация по счетоводни сметки от Единния сметкоплан;
15. изготвя ежемесечна и годишна оборотна ведомост, както и годишния баланс на министерството;
16. отговаря за съхраняването и ползването на счетоводния архив;
17. организира и извършва в установените срокове годишните инвентаризации;
18. изготвя месечните ведомости за заплати и извършва плащанията в министерството;
19. изготвя ежемесечни и годишни отчети за изпълнението на бюджетните показатели на министерството;
20. ежемесечно анализира финансовото състояние и финансовите резултати и предлага мерки за подобряване на работата в министерството;
21. организира, ръководи и контролира финансовата дейност на министерството и съставя бюджета на министерството като първостепенен разпоредител с бюджетни кредити;
22. разработва проекта на бюджет на министерството по дейности;
23. извършва финансирането на второстепенните разпоредители по бюджета и следи за касовото изпълнение на бюджета и извънбюджетните сметки;
24. дава методически указания на второстепенните разпоредители относно прилагането на нормативните актове по съставянето на бюджетите и по изготвянето на отчетите;
25. разпределя бюджетните показатели на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити в съответствие с нормативните актове;
26. определя месечните лимити за бюджетната субсидия;
27. съвместно с Министерството на финансите подготвя диференцирането на средните месечни брутни заплати на заетите в областта на културата в общините;
28. осъществява контрола по спазването на лимитите за бюджетната субсидия, включително заплати и други възнаграждения на второстепенните разпоредители;
29. актуализира в съответствие с изискванията на нормативните актове индивидуалните основни работни заплати на ръководителите и на персонала на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
30. изготвя консолидирани отчети за изпълнението на бюджетните показатели на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити;
31. подготвя и предлага на Министерството на финансите необходимите корекции по изпълнението на бюджета на министерството.

Раздел VI
Специализирана администрация

Чл. 23. Специализираната администрация е организирана в 6 дирекции:
1. дирекция "Правна";
2. дирекция "Авторско право и сродните му права";
3. дирекция "Културна политика";
4. дирекция "Опазване на паметниците на културата";
5. дирекция "Евроинтеграция и международно сътрудничество";
6. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) дирекция "Културно-информационна политика".

Чл. 24. Дирекция "Правна":
1. осигурява дейността на министъра в правно-нормативно отношение;
2. (изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) разработва проекти на нормативни актове за регулиране на дейностите в областта на културата, както и във всички случаи, когато министерството е заинтересувано ведомство;
3. дава правни становища по прилагането на законовите и подзаконовите нормативни актове;
4. прави предложения за промени в нормативни актове, засягащи дейността на министерството, които произтичат от изменения или от отменяне на закони или подзаконови нормативни актове;
5. дава становища относно законосъобразността на проекти на нормативни актове и решения на Министерския съвет, представени за съгласуване в министерството от други ведомства, и по внесените за разглеждане от Министерския съвет проекти на актове;
6. дава мнение по законосъобразността на актовете на министъра;
7. осъществява правна помощ и процесуално представителство на министерството във връзка с функционирането на държавните културни институти към министерството, оказва при поискване правна помощ на държавните културни институти и други културни организации;
8. решава правни проблеми, свързани с лицензионната, разрешителната, регистрационната и съгласувателната дейност, свързани с отрасловата компетентност на министерството;
9. анализира и документира собствеността на държавните културни институти у нас и в чужбина по обекти;
10. организира дейността по образуване, преобразуване, прекратяване и възлагане на управлението и контрола на търговските дружества с държавно участие от отрасловата компетентност на министерството;
11. организира и провежда процедури за възлагане на обществени поръчки;
12. организира провеждането на процедури за отдаване под наем на недвижими имоти - държавна собственост.

Чл. 25. Дирекция "Авторско право и сродните му права":
1. поддържа предвидените в Закона за авторското право и сродните му права регистър на организациите за колективно управление на авторски права и регистър за наименованията на артистични групи;
2. подготвя материалите по образуваните административнонаказателни преписки за нарушения по чл.97 от Закона за авторското право и сродните му права;
3. осигурява упражняването от страна на държавата на авторските права на починали автори, които нямат наследници;
4. води регистрите и издава разрешенията и удостоверенията, предвидени в Постановление № 87 на Министерския съвет от 1996 г. за контрола върху използването на обекти на авторското право и сродните му права, лицензиране на производителите на компактдискове и на производителите на матрици (стампери) за производство на компактдискове (обн., ДВ, бр. 35 от 1996 г.; изм. и доп., бр. 34 от 1997 г. и бр. 14 и 86 от 1998 г.);
5. участва в съвместни действия с компетентните органи по прилагането и контрола на нормативните актове, свързани със закрилата на авторското право и сродните му права;
6. участва в дейността на Работна група № 5 "Дружествено право" към Координационния съвет за подготовка на Република България за присъединяване към Европейския съюз;
7. участва в работни групи към министерства и други ведомства и в подкомисията на Европейската комисия по хармонизирането на българското с европейското законодателство в областта на авторското право и сродните му права;
8. осъществява координация на дейността по прилагането на инициативите на международни програми в областта на авторското право и сродните му права;
9. подготвя участието или присъединяването на Република България към международни споразумения в областта на авторското право и сродните му права;
10. участва в разработването на проекти на нормативни актове в областта на авторското право и сродните му права и подготвя становища по постъпили в министерството за съгласуване проекти на такива актове;
11. осъществява процесуално представителство и защита на интересите на министерството във връзка с авторското право и сродните му права;
12. подготвя анализи във връзка с цялостното прилагане на законодателството в областта на авторското право и сродните му права.

Чл. 26. Дирекция "Културна политика":
1. подпомага осъществяването и координирането на политиката на министерството по отношение на националните центрове по изкуствата и културните дейности, библиотеките и читалищата и на училищата по изкуствата и културата и културната интеграция на малцинствените общности;
2. оказва методическа и експертна помощ и събира, анализира, обобщава и предоставя информация, свързана с библиотеките, читалищата, училищата по изкуствата и културния живот в областите и общините;
3. участва в разработването на нормативни актове, свързани с дейността на библиотеките, читалищата и на училищата по изкуствата и културата;
4. разработва и предлага на ръководството на министерството стратегии, приоритети и програми, свързани с развитието на националните центрове по изкуствата и културните дейности, библиотеките, читалищата и училищата по изкуствата и културата, с културната интеграция на малцинствата и с децентрализацията на регионалната културна политика;
5. осъществява пряка връзка и оказва методическа помощ на специализираните звена в областите и общините по проблемите на регионалната културна политика;
6. осъществява връзка с местни, регионални, национални и международни структури и организации по проблеми на библиотеките, читалищата, училищата по изкуствата и културата и културната интеграция на малцинствените общности;
7. поддържа регистъра по Закона за народните читалища;
8. участва и координира работата на съветите по библиотечната и читалищната дейност;
9. разработва и съгласува специфични правила за провеждане на конкурси за директори на училищата по изкуствата и културата;
10. организира и осигурява отпечатване на документи за завършен клас, етап и степен на образование в училищата по изкуствата и културата (удостоверения, свидетелства, дипломи);
11. определя темите за зрелостните изпити по специалните дисциплини в училищата по изкуствата и културата;
12. легализира дипломи и свидетелства за завършено средно и висше образование и за квалификация в областта на изкуствата и културата, както и други документи, издадени от министерството и от училищата по изкуствата и културата;
13. съдейства на училищата по изкуствата и културата при разработването на образователни проекти и учебни програми, както и при организирането на изложби, концерти, конкурси и други творчески изяви на учениците;
14. осъществява методическото ръководство при прилагането на нормативните актове в министерството и в организациите от системата на културата.

Чл. 27. Дирекция "Опазване на паметниците на културата":
1. разработва приоритетите в държавната политика в областта на паметниците на културата;
2. проучва нуждите в дългосрочен и краткосрочен план на държавните културни институти в страната и в чужбина и изготвя предложения за ново строителство, реконструкция или ремонт;
3. разработва и предлага за утвърждаване годишните държавни задачи за опазване на недвижимите паметници на културата на територията на страната и извън нея;
4. организира и подготвя техническата документация за обекти - държавна собственост, на културните институти;
5. осъществява контрола по сключените договори във връзка с опазването на паметниците на културата;
6. организира и участва в приемателни комисии за завършените обекти и осигурява разрешения за ползване на обектите.

Чл. 28. Дирекция "Евроинтеграция и международно сътрудничество":
1. осигурява ръководството на Работна група № 20 "Политика в областта на културата и аудиовизията" за подготовка на Република България за присъединяване към Европейския съюз;
2. извършва анализ и подготвя материали и документи относно позициите на Република България в преговорите за членство и присъединяване към Европейския съюз;
3. организира национални семинари, симпозиуми и срещи на експерти в областта на културата, които се провеждат от Европейския съюз, Съвета на Европа, ЮНЕСКО, Агенцията за франкофония и други правителствени и неправителствени организации в областта на културата;
4. координира участието на министерството в междуведомствените структури по европейска интеграция;
5. подпомага осъществяването на междудържавното сътрудничество и изпълнението на двустранните спогодби в областта на културата;
6. планира, координира и ръководи дейността на българските културни институти в чужбина;
7. разработва материали и становища за сътрудничество между Република България и Европейския съюз, Съвета на Европа, ЮНЕСКО, Агенцията за франкофония и други правителствени и неправителствени организации в областта на културата;
8. подготвя информации, свързани с международната културна дейност;
9. осигурява популяризирането на българската култура в чужбина;
10. организира участието в конкурси, търгове и преговори за осигуряване на средства от чуждестранни правителствени и неправителствени институции за опазване на недвижимите паметници на културата.

Чл. 29. (Изм., ДВ, бр. 20 от 2006 г.) Дирекция "Културно-информационна политика":
1. разработва програми за медийна политика;
2. координира работата на министъра, на заместник-министрите и на служителите на министерството със средствата за масово осведомяване;
3. осигурява протоколната кореспонденция на министъра;
4. осигурява протоколно задграничните командировки на министъра, заместник-министрите и служителите на министерството;
5. координира и организира провеждането и протоколното осигуряване на официални и работни срещи, семинари, дискусии и други мероприятия, свързани с дейността на министерството;
6. осигурява информационно дейността на административните звена в министерството; събира и предоставя информация за културните събития;
7. информационно обезпечава дейността на министъра във връзка с провеждането на културната политика.

Раздел VII
Организация на работата в министерството

Чл. 30. Вътрешните правила за работа в министерството се утвърждават от министъра по предложение на главния секретар.

Чл. 31. Директорите на дирекции ръководят, организират, контролират, планират, координират, отчитат и носят отговорност за дейността и за изпълнението на задачите на съответната дирекция в съответствие с определените с правилника и възлаганите допълнително от министъра функции.

Чл. 32. Освен определените с правилника функции дирекциите изпълняват и други задачи, възложени им от министъра в кръга на дейността му.

Чл. 33. Държавните служители и лицата, работещи по трудово правоотношение в министерството, изпълняват възложените им задачи и отговарят пред прекия си ръководител за изпълнението на работата съобразно длъжностните си характеристики.

Чл. 34.
(1) За образцово изпълнение на служебните си задължения държавните служители в министерството имат право на отличия и награди в съответствие със Закона за държавния служител.
(2) Награждаването на служителите от администрацията в министерството се извършва със заповед на министъра. В заповедта за награждаване се определя видът отличие или награда, като по преценка министърът може да награди едновременно с отличие и с предметна или парична награда.

Чл. 35. Работното време в министерството е от 9,00 до 17,30 часа с прекъсване за почивка от 12,30 до 13,00 часа.

ЗАКЛЮЧИТЕЛНА РАЗПОРЕДБА

Параграф единствен. Правилникът се приема на основание чл.42, ал. 4 от Закона за администрацията.

Приложение
към чл. 14, ал. 3
(Изм., ДВ, бр. 30 от 2006 г.; изм. и доп., бр. 48 от 2006 г.)

Численост на персонала в организационните структури и административните звена в Министерството на културата - 118 щатни бройки
(Загл. изм., ДВ, бр. 48 от 2006 г.)

Политически кабинет 6
Финансов контрольор 1
Инспекторат 2
Служител по сигурността на информацията 1
Главен секретар 1
Звено за вътрешен одит 6
Обща администрация 32
в т.ч.:
дирекция "Административно обслужване" 13
дирекция "Човешки ресурси и финансово-счетоводни дейности" 19
Специализирана администрация 69
в т.ч.:
дирекция "Правна" 12
дирекция "Авторско право и сродните му права" 12
дирекция "Културна политика" 10
дирекция "Опазване на паметниците на културата" 10
дирекция "Евроинтеграция и международно сътрудничество" 14
дирекция "Културно-информационна политика" 11
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив