За цялата 2023 г. в България са построени едва 26 километра нови пътища. Това показват последните данни на Националния статистически институт. От тях 11 км са третокласни, а 15 км - магистрали.
Част от новите шосета трети клас се намират в Бургаска област, при това само 5 км са наистина нов път. Останалите са или третокласни, които свързват отделни села, или пътни връзки при нови кръстовища. Едно от тях е 5-километров асфалтов път, направен само заради новия обход на Бургас.
В същото време 5 км пътища, които са били налични в края на 2022 г., липсват през 2023-та. Три километра от тях са във Варненска област, а други два - в Софийска. Обяснението е, че това са участъци от пътища, които през 2023-та са станали общински.
Освен близо 20 хиляди километра републикански пътища, у нас има и около 40 хиляди километра общински. Понякога държавата деактува свои пътища, за да ги даде на някоя община. Причината е, че по тях много хора пътуват до работните си места и когато пътят стане общински, отпада необходимостта от винетка. Около София такъв е пътят между Божурище и отбивката за Хераково, който е част от трасето за Калотина, но за жителите на тези населени места е общински път.
Сред новопостроените пътища има и 15 км магистрали. Те се намират на територията на Софийска област - става дума за магистрала “Европа”, която през 2023 г. достигна до София. За да се изгради напълно, трябват още двайсетина километра, докато се свърже със Западната дъга на софийското Околовръстно. В момента в България има 840 км магистрали.
От данните на НСИ става ясно, че у нас все още има пътища, които не са асфалтирани. Те са общо 488 км, от които 32 са с павета. От останалите повече се оказват изобщо без настилка - 341 километра. По-интересно е, че за година те са се увеличили, защото през 2022-ра са били 327 километра.