Продажбите на нови автомобили в ЕС се увеличиха през юни с 4,3% на годишна база, докато регистрираните нови автомобили в България скочиха с 8,4%, показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA).
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз нараснаха през юни с 4,3% до близо 1,09 млн. броя след спад с 3% през май. Повишение отчетоха три от четирите водещи автомобилни пазара в ЕС, като този в Италия нарасна с цели 15,1%, в Германия - с 6,1% и в Испания - с 2,2%, докато във Франция беше отчетен спад в регистрацията на нови автомобили с 4,8 на сто.
Данните на ACEA показват, че новорегистрираните автомобили в България са нараснали през юни с 8,4% спрямо същия месец година по-рано, достигайки 4110 броя.
През първата половина на 2024 г. автомобилният пазар в ЕС отбеляза растеж с 4,5% спрямо същия период на предходната година до близо 5,7 млн. броя новорегистрирани автомобили, като в Испания беше отчете растеж с 5,9%, в Германия с 5,4%, в Италия с 5,4% и във Франция с 2,8 на сто.
В България регистрацията на нови автомобили пък отбеляза силен ръст през периода януари - юни с цели 30,8% спрямо първата половина на 2023 г. до общо 23 047 броя.
През юни продажбите на нови електрически автомобили (BEV) в ЕС отбелязаха понижение с 1% до 156 408 броя, като техният пазарен дял се сви до 14,4% от 15,1% година по-рано. Въпреки че продажбите на електромобили в Белгия и Италия скочиха съответно с 50,4% и с цели 117,4%, продажбите им в Германия се свиха с 18,1%, в Нидерландия с 15% и във Франция с 10,3 на сто.
В същото време регистрацията на нови plug-in хибридни автомобили се понижи през юни с 19,9% до 66 482 броя, като продажбите им в Белгия се свиха с цели 49,2%, а във Франция - с 21,7%, докато в Германия отбелязаха по-слабо понижение с 3,4 на сто.
Продажбата на хибридни автомобили обаче нарасна през юни с цели 26,4% до близо 322 000 благодарение на скок с 34,9% във Франция, с 27,2% в Италия, с 23% в Испания и с 16,5% в Германия. Техният пазарен дял продължава да се увеличава, като през юни достигна 29,5% спрямо 24,4% през юни 2023 г.
По този начин пазарният дял на хибридните автомобили остава втори след този на продажбите на нови автомобили с бензинови двигатели, чийто пазарен дял достигна през юни 34,4%, но под 36,2% през юни 2023 г. Продажбите на бензинови автомобили спадна през юни с едва 0,7% на годишна база, а на дизеловите коли с 0,9%, с което техният общ пазарен дял се сви през юни до 47,1% от над 50% година по-рано.
За разлика от общата тенденция в ЕС на понижение на продажбите на електромобили през юни, в България техните продажби се повишиха с 1,9% до 162 броя. Регистрация на нови хибридни автомобили в България пък нараснаха с 9,5% до 104 броя, а на plug-in хибридните автомобили с цели 37,5% до 33 броя.
В България повишение с 12% до 3104 бележат и продажбите на бензинови автомобили, докато продажбите на дизелови автомобили се свиха с 4,7% спрямо година по-рано до 707 броя.
Междувременно редица водещи европейски автомобилни компании в ЕС отбелязаха нарастване на продажбите през юни 2024 г.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се повишиха през юни с 4,7% на годишна база, като в същото време Volkswagen увеличи своя пазарен дял до 26,3% от 26,2% през юни 2023 г., запазвайки лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) увеличи продажбите с 6,2%, което доведе до повишение на пазарния ѝ дял до 12,1% от 11,9% година по-рано.
Понижение през юни с 4,6% обаче отчетоха продажбите на нови автомобили на луксозната немска марка BMW, докато при другата луксозна макар Mercedes-Benz беше отчетено по-скромно намаление с 2,7 на сто.
Повишение с 0,4% беше отчетено от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot.
Toyota Group пък отчете ръст на продажбите в ЕС през юни с 13,7%, докато продажбите на Ford се свиха с цели 16,6% на сто.
Продажбите на електромобили на Tesla в ЕС пък се свиха през юни с 6,1% до 33 680 броя спрямо година по-рано, като пазарният дял на компанията на Илон Мъск се сви до 3,1% от 3,4% през юни 2023 г.