Всеки пети работи в съседно населено място

05.12.2022 | 10:40
по статията работи: econ.bg
Всеки пети не работи в населеното място, където живее, а му се налага да пътува до работното място. До населеното място, в което работят, пътуват 494 719 души, или 20,7% от работещите българи
Всеки пети работи в съседно населено място
Снимка: под лиценза на creative commons

Всеки пети не работи в населеното място, където живее, а му се налага да пътува до работното място. До населеното място, в което работят, пътуват 494 719 души, или 20,7% от работещите българи, показват данни от преброяването на населението, направено от НСИ. Работещите, които пътуват извън страната, са 13 086 души, или само 0,5%.

121 235 души, или 5,1% от отговорилите на въпроса, са посочили, че работят предимно от вкъщи. Без фиксирано работно място са 100 547 лица, или 4,2%. Най-висок е броят и делът на хората, които работят в същото населено място, в което живеят – 1 661 017 (69,5%).

Мъжете имат най-голям дял от хората, които работят без фиксирано работно място - 87%. Почти еднакъв брой мъже и жени са посочили, че работят предимно от вкъщи, съответно 50,3 и 49,7 на сто.

Най-висок е делът на младите (15 - 29 навършени години) сред хората, работещи предимно от вкъщи – 24,9%, следвани от тези, пътуващи в друго населено място – 15,4%. Най-нисък е този дял при работещите без фиксирано работно място - 912% от посочилите този отговор.

Сред работещите предимно от вкъщи най-висок е делът на хората на възраст 30 - 39 години – 32,1%. При хората, работещи без фиксирано работно място, преобладават тези на възраст 40 - 49 навършени години – 31,8%. 

Най-висок е делът на хората с висше образование сред тези, които работят предимно от вкъщи - съответно 61,6% от мъжете и 71,6% от жените, посочили този отговор. Най-нисък е този дял при заетите мъже с висше образование без фиксирано работно място (21,4%) и мъжете, които пътуват до друго населено място, за да работят (24,2%). Най-висок е делът на хората с основно образование сред мъжете и жените, които пътуват до друго населено място, за да работят - съответно 10.1 и 9.4%.

Сред заетите, определили своята етническа група, най-висок е делът на работещите от вкъщи при хората, посочили „друга“ етническа група – 10,7%, а най-нисък - при самоопределилите се към ромската етническа група (1,9%). Най-често пътуват до друго населено място, за да работят, хората от турската и ромската етническа група - съответно 36,4 и 29,9% от самоопределилите се към тези етноси.

Всеки трети (33.3%) от заетите в икономическа дейност „Създаване и разпространение на информация и творчески продукти; далекосъобщения“ и почти всеки пети (18%) от заетите в икономическа дейност „Професионални дейности и научни изследвания“ е работил предимно от вкъщи към 7 септември 2021 година, когато беше направено преброяването. 

Най-висок е делът на хората без фиксирано работно място, заети в икономически дейности „Транспорт, складиране и пощи“ - 23,7%, и „Строителство“ - 10,5% от заетите в тези дейности.

Най-уседнали са хората, заети в икономически дейности „Образование“ и „Финансови и застрахователни дейности“, сред които тези, които живеят и работят в едно и също населено място, са съответно 81,9 и 81,6 на сто.

Повече от половината от хората, заети в икономическа дейност „Добивна промишленост“ (54.1%), пътуват в друго населено място, за да работят.

Най-висок е делът на лицата, работещи предимно от вкъщи, в областите София (столица) – 10,7%, Варна – 5,7%, и Бургас – 4,3% от заетите в съответната област.

Преобладават хората, които пътуват пет и повече пъти в седмицата до работното си място - 409 хил., или 82,7%. Следват пътуващите от 2 до 4 пъти в седмицата - 55 хил. (11%), по-рядко от веднъж в седмицата - 16 хил. (3,2%), и пътуващите веднъж в седмицата - 15 хил., или 3,1% от всички трудови мигранти.

Най-използваният вид транспорт сред трудовите мигранти е „лек автомобил, ван (личен/служебен)“. По този начин се придвижват до работното си място 350 хил. души, или 70,8% от трудовите мигранти. На второ място се нареждат пътуващите с автобус (вкл. маршрутно такси) - 160 хил., или 32,4%. Значително по-малко предпочитан е железопътният транспорт - с влак пътуват 17 хил. лица, или 3.5% от трудовите мигранти. 

Наблюдават се различия в използвания транспорт при мъжете и жените трудови мигранти. Лекият автомобил е предпочитаното превозно средство от мъжете - 80%, докато при жените с автомобил пътуват 58,4%. С автобус се предвижват 45,6% от жените и 22,3% от мъжете. 

72,3% от всички трудови мигранти пътуват до населени места на територията на областта, в която живеят. Преобладаващата част от тях (74,3%) работят в градовете, а останалите 25,7% - в селата на областта. Пътуващите до населени места извън границите на своята област са 137 023, или 27,7% от трудовите мигранти, като от тях 90,9% пътуват към градовете, а 9,1% - към селата на други области. 

Най-висок е относителният дял на трудовите мигранти, пътуващи извън границите на областта, в която живеят, в областите Перник (77,2%) и София (61,8%), което може да се обясни с близостта на тези области до столицата. Най-нисък е този дял в областите Пловдив – 8,9%, и Бургас – 9,6% от трудовите мигранти в областта.

176 440 души пътуват от населеното място в което живеят, в друго населено място, в което учат. Мобилните учащи представляват 21,7% от всички учащи. В градовете живеят 59 621 души, или 33,8%, а в селата – 116 819, или 66,2% от учащите мигранти.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...