По света франчайзънгът набира все по-голяма скорост като начин да започнеш бизнес, използвайки разработен бизнес модел и ноу хау.
През 2035 г, над 50% от всички продукти и услуги в световен мащаб ще се продават на принципа на франчайзинга, сочи прогнозата на
Международната франчайз асоциация.
В България така нареченият “бизнес под чадър” все още прохожда.
Кой предлага франчайзинг у нас?
92 са компаниите в България, които имат поне един франчайзодател, сочи проучване на консултантската компания Franchising.bg. Обектите във франчайз веригите са 3368, което представлява 16% ръст
спрямо последните данни на консултантите, тоест този тип правене на бизнес набира скорост и у нас. Собствените обекти на франчайзодателите представляват 16% от всички работещи, а останалите 84% са
собственост на франчайзополучатели.
Българските франчайзодатели започват да предлагат франчайз средно след 5,73 години от основаването си. Единици са компаниите развили франчайз бизнес система след 10-тата година.
Какви са параметрите на "средния" франчайз?
Франчайз такса: Франчайз таксата се заплаща еднократно при отваряне на нов обект и включва обучение на персонала, специализирано обучение на управителя, а в някои случай и оборудване, обзавеждане, първоначални маркетингови акции и т.н. Средната стойност на първоначалната франчайз такса и в момента е в размер на 17 825 лв. В страните с развита франчайз култура тази такса е в пъти по-голяма. В САЩ например средната първоначална франчайз такса за откриване на нов обект е 40 000 долара.
Месечни "роялти" такси: Всеки франчайзодател разработва собствена стратегия за месечните отчисления от оборота на франчайзополучателя. Четири са главните подхода в тази насока – процент от оборота, фиксирана сума, процент от оборота в съчетание с минимална твърда сума или без месечни такси, но със задължението предлаганата продукция да се закупува единствено от франчайзодателя. Средните месечни отчисления са в размер на 6,2% от месечния оборот.
Такса за национален рекламен фонд: Когато такава такса се събира, тя е обикновено между 2% и 4% в зависимост от бранша, като средната стойност на този показател е 3,5% - спад с 0,3% спрямо 2010 г. и 0,7% спрямо 2009 г.
Обща инвестиция за започване на франчайз бизнес: 38 454 лв. Данните показват, че близо 67% от кандидат-франчайзополучателите желаят да стартират нов бизнес с инвестиция до 10 000 лв., 23% до 50 000 лв., 4 % над 50 000 лв. и 6% над 100 000 лв.
Брой обекти: Статистиката показва, че средно на франчайзодател в България се падат по 28,4 обекта, което се дължи на големите вериги, които формират големия брой франчайзополучатели.
Среден срок на договора: 4,5 години
Кой купува франчайзинг?
Няколко са условните групи хора желаещи да закупят франчайз права.
- Бизнесмени с опит в управлението на бизнес, разполагащи с определен капитал за инвестиция и желание да стартират нов бизнес – това е групата на „сериозните” предприемачи и процентът на успешни сделки с тях е много висок.
- Предприемачи, желаещи да започнат допълнителен бизнес, прибягващи към франчайзинга, поради това, че така спестяват необходимостта от дългогодишно разработване на бизнес модела.
- Кандидати без бизнес опит, които искат да се възползва от силата на марката при стартиране на новия си бизнес и от предлаганото ноу-хау за ръководене на бизнес.
- Кандидати, които се насочват към еврофинансиране за започване на собствен бизнес. Това е ниша, която нискобюджетните франчайзи могат да използват и бързо да се превърнат в национални вериги.
55% от клиентитете заявяват, че са закупили франчайз поради силната марка, 62% желаят да бъдат част от национална верига, 75% реално закупуват готово ноу-хау за стартиране на бизнес.
Кога се възвръща направената инвестиция?
Периодът за възвръщане на направената инвестиция варира от 2 месеца до 5 години. 48% от франчайзополучателите възвръщат инвестицията за една година, 31% за две година, 21% за три или повече
години.
Какви са проблемите пред франчайзинга у нас?
Най-големият проблем остава слабото познаване на модела на работа на франчайзинга в България. Информираността расте, но с бавни темпове. 85% от франчайзодателите споделят това мнение, като изход от
тази ситуация виждат в навлизането на световни вериги, които чрез своята популярност да покажат на населението предимствата на франчайз партньорството.
Възможностите за развитие на франчайз бизнеса в България са големи, сочи проучването. Цели сектори, предлагащи стоки или услуги, все още не са разработени и притежават потенциал за изграждане на
национални вериги - оптики, химическо чистене, детски градини, транспортни и хамалски услуги и други.