Докато икономиките на редица държави по света продължават да са в изключително затруднено положение, то в живота на супер богатите нещата вървят по старому – пътешествия, скъпи колекции, яхти и други глезотии. Отгоре на всичко постоянно се оповестяват данни, че броят на милионерите и милиардерите не спира да се увеличава. Съответно тези хора имат нужда от все повече обслужващ персонал.
Оказва се всъщност, че това е един от проблемите на богаташите. Кадърните и дискретни членове на яхтени екипажи например са дефицит и в стремежа да бъде запълнен този нишов трудов пазар се организират разнообразни обучителни курсове за преквалификация. В тях участват хора от цял свят, включително и от България.
От статия по темата в британския вестник „Гардиън“ разбираме, че сред тях е 28-годишната българка Павлета Христова. Тя е зъболекар по професия, но, недоволна от реализацията си у нас, е заминала за френския курорт на Лазурния бряг Антиб, където участва в курс, целящ да я научи как да работи като помощен персонал на милионерска яхта. Павлета иска да последва примера на съпруга си – 32-годишния Антон, който от години работи по круизни кораби, а сега се преквалифицира за работа на яхта.
В групата им е и 28-годишен сервитьор на коктейли от Нюкасъл, който се надява да бъде оценен от бъдещия си работодател заради това, че извършва изключително качествено приготвяне и сервиране на храни и напитки.
Тези трима души, както и всички останали, записали се на провеждания в Антиб курс са платили по 900 евро, за да получат необходимата квалификация, и в замяна получават знания включително за това как да се държат, да говорят, да изглеждат.
Курсистите трябва да запомнят, че никога не бива да се обръщат към работодателите си или техните гости с въпроса "Защо?“. Вместо това е добре да казват: "Мога ли да попитам за причината?“. Също така, ако искат да отсервират, не трябва да питат "Готови ли сте?“, а „Мога ли да попитам дали приключихте?“. "Никога не им разказвайте житейската си история. Никога не прекъсвайте гостите. Никога не им задавайте лични въпроси“, гласят част от останалите правила.
Отговорностите и задачите, които включват най-ниските позиции на обслужващия персонал на яхтата, са почистване, сервиране, бърсане на прах от дистанционните на
телевизорите, смяна на кърпите и т.н. Включени са и други задължения, които не са особено тежки, но се смятат за много важни. Например трябва да се проверява дали предоставяните на гостите на
яхтата шишенца с плажно мляко са пълни. Ако се изпразнят наполовина, трябва да се заменят с нови. В противен случай би изглеждало, че домакинът скъпи средствата си и поддържа евтин стандарт на
плавателния съд.
И ако това изглежда като малка екстравагантност, то един от лекторите в обучителния курс разказва пред „Гардиън“ и за по-мащабни разхищения. „Случвало се е да ми кажат, че на яхтата ще има между 15
и 20 гости“, споделя Гари Робсън. „Всичко се приготвя – омари и хайвер, а за вечеря се появяват само двама души. Почти цялата храна отива на боклука.“
Получили необходимата квалификация, курсистите могат да си намерят работа на яхта при стартова заплата между 1700 и 2500 евро на месец с поемане на разходите за настаняване и храна. Старшият персонал взим по около 4000 евро на месец. Главният домакин – много повече.
Дали си струва? Зависи. Най-вече от собственика на яхтата и неговите приятели и гости. В някои случаи обслужващият персонал е подложен на унижения и дори психологически тормоз, на който не бива да отговаря, за да не си загуби работата. Има и собственици на плавателни съдове, които са такива от чиста показност и дори не обичат да плават, страдат от морска болест и през повечето време са недоволни. Има и такива, които се отнасят добре с работниците на борда и се превръщат в мечтаните работодатели.
Въпрос на късмет.