Само 14,5% от жилищата в България са застраховани, отчетоха експерти по време на първата за годината бизнес закуска на Imoti.net, която се проведе на 15 февруари в София.
„Този процент до голяма степен се дължи на задължителната застраховка, която банките налагат при отпускане на ипотечни кредити“, обясни преподавателят във Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ) доц .Маню Муравенов.
Въпреки ниските равнища на обезпечени имоти, експерти в сектора са на мнение, че застраховките на жилища не трябва да бъдат задължителни, а делът им следва да расте вследствие на повишаването на информираността на хората.
В същото време председателят на Управителния съвет на Националната асоциация на строителните предприемачи Георги Шопов предложи в България да се въведе френския модел на задължително застраховане, когато се продава имот „на зелено“.
„Това означава, че ако предприемачът иска да строи сграда за 3 млн. лв., трябва да има застраховка за 3,5 млн. лв., така че ако се провали, гражданинът да бъде защитен и да си получи парите обратно. Това ще помогне за изчистването на бизнеса от недобросъвестни участници и спекулативен капитал“, смята Шопов.
Той настоява и за вписване на предварителните договори, така че да се предотврати възможността за сключване на няколко предварителни договора за един имот.
Експерти от сферата на недвижимите имоти отчитат ръст на издадените разрешителни за строеж в София през миналата година. Данните показват, че през 2018 година в столицата е било разрешено строителството на близо 15 000 апартамента. Така издадените разрешителни за строеж в София надвишават с 80% пика от предкризисните години, докато повечето големи градове в страната остават с около или повече от 50% под него.
По време на дискусията бяха представени категориите и журито в Годишните награди на Imoti.net, които ще се проведат за четвърта поредна година и, на които Пощенска банка e генерален партньор.
През 2017 година Imoti.net, който е част от Investor Media Group – втората най-предпочитана онлайн медийна група сред потребителите в България по данни на Gemius, обнови дизайна и функционалността си, с което направи още една крачка напред в разграничаването между качествените и некачествените обяви за имоти. Мисията на сайта е да подкрепя коректните участници в имотния бизнес, така че потребителите на техните услуги да могат да правят правилен избор в свой интерес по всяко време. В полза на потребителите Imoti.net стартира и поредицата „Доверен брокер“ със съвети за разграничаване на коректните и некоректни посредници при сделките с имоти.