Нов подход на управление навлиза в организационните структури на големите компании. Методът Holacracy ("холокрация", бел. ред.) набира все по-голяма популярност, което може да го превърне във водеща тенденция в мениджмънта през 2014 година, пише „Машабъл“.
Този подход за първи път е представен през 2000 г. от предприемача Браян Робъртсън. Holacracy е метод на управление, при който фокусът е насочен към задачите, които компанията трябва да извърши. Той се различава от стандартните структури, при които голямо внимание се обръща на йерархията и отчетността.
Интересното при този метод е, че липсват йерархични титли. Следователно никой не прави едно и също нещо през цялото време. Ако сте програмист, например, можете да разпределите работата си, така че през 100% от времето си да програмирате. Вместо това обаче може да решите да отделите 10% от работното си време за преследване на интересите ви, помагайки в маркетинга или планирането на събития.
При Holacracy всички в организацията участват в създаването на фирмените правила. След това групата разпределя задачите помежду си. Всеки отговаря за своите задължения. Тук не съществува мениджмънт на микро равнище.
Веднъж нагърбен със задължението да отговаря за дадена задача, преценката на служителят не трябва да бъде поставяна под съмнение. Ако обаче той се провали в изпълнението на своите задължения, екипът може да реши да му възложи друга задача, в която той ще се справи по-добре. Робъртсън обяснява, че ако даденият служител продължи да се проваля в изпълнението на задачите, екип заедно може да реши дали да последва уволнение.
Според създателя, предимството на тази структура е, че „генерира организационна яснота“. Тя позволява на служителите да се фокусират върху изпълнението на задачите, вместо да се опитват да впечатлят мениджърите си.
Една от известните компании, която налага тенденцията на управление без титли е Zappo. В момента около 10% от служителите работят по този метод. До края на 2014 г. се очаква над 1 500 работници да оперират в рамките на тази структура.
"Прилагането на метода Holacracy в Zappos ще направи компанията по-гъвкава и по-лесно адаптираща се към промените на пазара. По този начин различните задачи се възлагат на група хора, чиито лидер може да променя задълженията и ролите на хората в своя екип, както той сам прецени“, казва Джон Бънч от Zappos.
"В стандартната организационна структура трябва да се премине през куп нива на управление, за да се смени човекът, изпълняващ определена роля. В Zappo това се случва няколко пъти седмично, благодарение на този нов модел на управление", обяснява още Бънч.
Ще отнеме много време, докато се анализират резултатите от внедряването на този подход. От компанията обаче споделят, че вече виждат положителните страни от този начин на работа и искат да продължат да се развиват в рамките на тази структура.