Интернет такъв, какъвто го виждаме всеки ден, е само една мъничка част от цялото. Виждаме части, които сме подбрали за себе си, части, които нашите приятели и семейство ни изпращат и такива, които сме превърнали в част от дневната рутина, пишат в "ДъАтлантик".
Но отвъд комфорта на ограниченото микро ниво, съществуват и действащи макро сили: мрежата се създава от хората, които всъщност я използват.
Тази карта дава груба идея за това кои са тези хора или поне къде са те.
Снимка: Oxford Internet Institute
Защо я няма България? Картата, създадена като част от проекта „Информационни географии“ (Information Geographies) на Интернет института в Оксфорд, има два слоя информация. Първият е абсолютният размер на онлайн населението по държави (постановен в географско пространство), а вторият – процент на общото население, което действително използва интернет (постановен в цветове).
Затова Канада, която има относително малък брой население, заема малко място, но е оцветена в тъмно червено, защото повече от 80% от хората са онлайн. Китай, обаче, е огромен, с повече от половин милярд души онлайн, но относително слабо оцветен, защото повече от половината население не е онлайн.
Светло оцветени държави с голяма популация, като Китай, Индия и Индонезия, са местата, където интернет ще се развива през следващите години.
Друга природна карта показва добра база за сравнение. Картата изобразява държавите според размера на населението, илюстрирайки визуално данните, на базата на които първата карта е щрихована:
Снимка: Oxford Internet Institute
Китай, разбира се, доминира и в двете. Но интересното при сравнение е, че по-големите Европа и Южна Корея присъстват в картата на интернет популацията оцветени в тъмни тонове.
Всъщност, само четири от всички държави с повече от 80% онлайн население, не са в Европа: Южна Корея, Нова Зеландия, Катар и Канада. Заедно с голяма част от Европа, това са държавите, които са развили онлайн присъствието на жителите си най-бързо.
Марк Грахам и Стефано де Сабата, създателите на картата с онлайн популация, подчертават някои допълнителни тенденции:
"Първо, възходът на Азия е основен принос към световната онлайн популация: 42% от интернет потребителите по света живеят в Азия, а Китай, Индия и Япония имат повече потребители, отколкото Европа и Северна Америка взети заедно.
Второ, само няколко от най-големите интернет страни попадат в топ категорията на повече от 80% онлайн ползватели (Индия дори попада в най-ниската категория, по-малко от 20% достъп). С други думи, все още има изключителна възможност за растеж на интернет потреблението."
Те също добавят, че въпреки, че много африкански държави изглеждат малки на картата на интернет потреблението, но всъщност са преминали през най-бързия растеж от последната такава карта през 2008г., когато дори не присъствали на нея:
„Портретът на света, който картата показва, е на изключително неравния достъп до интернет, като по-голямата част от хората са откъснати от глобалната мрежа. Имайте предвид, че само една трета от световното население има достъп до интернет.“
Кой е най-популярният уебсайт в различните части на света?
Марк и Стефано са автори на още една изключително любопитна карта. Тя показва най-популярния сайт за всяка една от проучените нации. Графичното оформената информация позволява само с един поглед да разгледаме онлайн вкусовете и навици в различни региони.
Снимка: Oxford Internet Institute
Facebook, най-популярният в света сайт, е най-популярен в Северна Африка, части от Близкия Изток и тихоокеанското крайбрежие на Южна Америка. Навсякъде другаде Google е фаворит. Той е най-популярният уебсайт в Северна Америка, Европа и части от южна Азия.
Силата на Google обаче е наистина стабилна. Изследователите проучват и вторият по посещаемост сайт. Измежду 50 страни, в които Facebook е първенец, в 36 от тях Google е на второ място. В останалите 14 страни вторият най-посещаван сайт е YouTube (в момента притежаван от Google).
Baidu доминира в Китай, а Yahoo! В Япония и Тайван. Търсачката Yandex е най-популярният сайт в Русия. В Казахстан това е сайт за електронна поща, а може би най-интересният случай е с Палестинските територии, където на първо място е сайт на вестник.
Снимка: Oxford Internet Institute