В периода януари-юни 2021 година беше отчетен ръст от 75% на онлайн трансакциите с кредитни карти, издадени от БНП Париба Лични Финанси в България в сравнение с първата половина на 2020 година. Според експертите на банката, обяснението за този значителен ръст е, че в периодите на локдаун хората по-често пазаруваха онлайн и търсеха удобни решения, които да им позволят да купуват безналично и от разстояние. Бизнесът бързо отговори на това търсене, което доведе до ръст на предлаганите онлайн услуги – е-плащания за стоки и комунални услуги, онлайн поръчки и доставки на храни, възможност за електронна покупка на изплащане на уреди за дома, онлайн забавление като билети за концерти и театрални постановки, излъчвани в интернет и много други.
Желанието за безконтактно пазаруване и ръстът на предлаганите продукти и услуги доведе до значителен ръст на картовите плащания като цяло. През първата половина на 2021 година БНП Париба Лични Финанси отчете ръст от 26.4% на общия брой на трансакциите с кредитни карти. Хората най-често използваха картите си в хранителни магазини и хипермаркети – 47.6% от трансакциите, за покупка на продукти и услуги за забавление – 18.7% и за стоки за ремонт на дома – 14% от трансакциите. Това са и секторите с най-голям ръст на броя на плащанията с карта. В хранителните магазини броят на трансакциите нарасна с 21.3% в сравнение с януари-юни 2020 година, в сегмента на стоките и услугите за забавление – с 61.5%, а в магазините „Направи си сам“ – с 38%.
Българите, които традиционно предпочитат плащанията в брой и използват банковите си карти основно за теглене от банкомат, бързо промениха финансовите си навици и започнаха да използват кредитните си карти за пазаруване, в резултат на което делът на трансакциите на POS терминал нарасна. В периода януари-юни 2021 той достигна 73.3%, а година по-рано беше 69.4%. Този ръст е за сметка на тегленето на пари от банкомат, което спада с 3% на годишна база. Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че на POS плащаме средно 54 лева, а от банкомат теглим средно 150 лева.
Това са някои от най-интересните тенденции от третото издание на проучването „Личните финанси на българина“ от БНП Париба Лични Финанси в България. То е базирано на статистическите данни за трансакциите с активни кредитни карти, издадени от банката. Проучването обхваща периода януари-юни 2021 година.
Почти 48% от трансакциите са в хранителни магазини
Най-често българите използват кредитните си карти в хранителни магазини, хипермаркети и специализирани обекти за търговия с алкохол и цигари. През първата половина на 2021 година 47.6% от трансакциите бяха в такива точки за продажба, а година по-рано делът им беше 41.5%. на втора позиция с 18.7% е покупката на стоки и услуги за забавление като билети за кино, театър, увеселителни паркове, онлайн и игри и така нататък. Делът на трансакциите в този сегмент нарасна с 4 процентни пункта на годишна база, което се обяснява с дългите локдауни и желанието на хората да се забавляват навън и да прекарват по-добре времето си вкъщи или навън.
Таблица 1: Топ 10 на целите за използване на кредитна карта
Българите пазаруват с кредитна карта и в специализирани магазини за дрехи, козметика, стоки „Направи си сам“, бяла и черна техника, за ИТ продукти и други. През първата половина на годината 14.1% от плащанията с кредитни карти, издадени от БНП Париба Лични Финанси в България бяха в такива магазини. Четвъртата най-честа причина за използване на кредитни карти е покупка на гориво – 7% от трансакциите са били в бензиностанции.
Плащаме основно безконтактно на POS терминал
Българите използват кредитните си карти основно за покупка на стоки, а не за теглене на пари в брой. През първата половина на 2021 година 73.3% от трансакциите бяха на POS терминали, което е много повече в сравнение с 19.9% на банкомат. Това е стабилна тенденция, имайки предвид, че през първата половина на 2020 година съотношението POS-банкомат беше 69.3%-23%.
Според данните на БНП Париба Лични Финанси, през първото полугодие на 2021 година средният размер на трансакциите през POS терминал е 54 лева, което е със 7 лева повече в сравнение с година по-рано. От банкомат хората теглят средно 150 лева. Употребата на кредитните карти с най-висока средна сума е преводът на средства от карта към банкова сметка – средно 877 лева.
34% от плащанията са за онлайн покупки на средна стойност 62 лева
В България онлайн пазаруването е все по-популярно. Това се доказва от факта, че в периода януари-юни 2021 г. делът на онлайн трансакциите с кредитни карти е 34%, а броят им нарасна със 75%. Средната стойност на онлайн плащанията е 42 лева, което е по-високо в сравнение с периода януари-юни 2020 година, когато беше 56 лева.
Половината от хората изплащат задълженията си по кредитни карти в рамките на гратисния период
Данните на БНП Париба Лични Финанси показват, че българите използват разумно кредитните си карти и 49.7% от хората изплащат дължимото в рамките на гратисния период, което е с 8% повече в сравнение с първата половина на 2020 година. Така тези хора покриват задълженията си без да плащат лихва върху използваните суми. Една от причините за това е дългият гратисен период, предлаган от БНП Париба Лични Финанси, който е до 58 дни и позволява на хората да управляват разумно парите си. Друга причина е нарастващата финансова грамотност на хората. Те са все по-запознати с различните финансови инструменти и знаят как да ги използват умно и да поддържат стандарта си на живот без да натоварват допълнително семейния си бюджет.
Най-често кредитни карти използват мъже на 31-50 години от София
Според статистиката на БНП Париба Лични Финанси, 60% от ползвателите на кредитни карти са на възраст 31-50 години. Съотношението мъже-жени е почти равно – господата са 51%, а дамите 49%. Най-често кредитни карти се използват в района на София – 62.3% от трансакциите, Варна – 14.8% и Пловдив – 14.1%.