1992 са свободните работни места, да които се търсят хора в различните дружества на държавните железници. Най-много незаети места има в НК „Железопътна инфраструктура“ – 1305, при общо 11651 работници в нея, става ясно от отговор на министъра на транспорта Красимира Стоянова.
В „БДЖ – Пътнически превози“ се търсят 354 човека, като общо работните места са 5501, а в „Товарни превози“ – 305 служители липсват, при 2345 човека персонал. Най-малко вакантни места има в „Холдинг БДЖ“ – едва 28, но пък и работните места там са само 116, посочва министърът.
Средната възраст на работещите в четирите дружества е 52 години. В холдинга 20 човека са в пенсионна възраст, като до 3 години още 9 човека предстои да се пенсионират. В „БДЖ – Товарни превози“ в пенсионна възраст са 177 работници, а тази възраст предстои да навършат още 18 души. В „Пътнически превози“ в пенсионна възраст са 222-ма, като 551 човека ще я навършат до три години, а 515 до 6 години. В НКЖИ те са 673-има, но още 883-ма служители са пред пенсия до 3 години и 1022-ма – до 6 години.
Най-високи заплати в четирите дружества взимат тези в „Холдинг БДЖ“ – 2414 лева средно, в „БДЖ – Товарни превози“ средната заплата е 2282 лева, в „Пътнически превози“ – 2117 лева, а в НКЖИ – 1892 лева.
Министърът допълва, че за да се справят с липсата на кадри дружествата разполагат с центрове за професионално обучение, които предлагат сключване на договор за работа в системата. Предлага се заплащане на курса на обучение, ежемесечна стипендия в размер на една минимална заплата през целия период на обучение и гарантиране на заетост.
1725 човека пък се търсят за работа в „Български пощи“ от общо 8414 работни места в дружеството. Тук средната възраст е дори по-висока от тази в железниците – 55 години, като работещите в пенсионна възраст са 478 служители. До 2027 г. възраст за пенсия ще навършат още 1127 човека, а в следващите три години – 858 души.
Заплатите обаче са доста по-ниски, като средната за първото полугодие на тази година е 1554 лева.