„От товарните автомобили сме събрали с 27 млн. лв. повече спрямо таксите от винетки за леки автомобили. Това беше смисълът на тол системата - този, който руши повече пътищата, да заплаща по-високи такси. Предложили сме тежкотоварните автомобили, които преминават определено разстояние на територията на България, да получават и съответните отстъпки.“
Това каза заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Шушков пред телевизия „Bulgaria on Air“. По-късно заместник-министърът информира, че близо 290 млн. лв. са приходите от винетки и тол такси, събрани от началото на годината до 4 юни.
Това е със 78 млн. лв. повече спрямо същия период на м.г. и се дължи както на завишението на тол таксите от 1 януари т.г., така и на по-добрата работа на администрацията на тол управлението. Към 20 март т.г. за първи път, откакто съществува системата у нас, приходът от товарни автомобили е по-голям, отколкото от леки.
От 1 юли предстои да влезе в сила правителственото постановление за увеличение размера на тол таксите. То трябваше да е налице още от началото на годината, но с решение на служебния кабинет бе отложено с 6 месеца. „Подкрепяме предложението на българския транспортен бранш да има отстъпка за товарните превозни средства при изминаване на определени километри, защото се оказва, че през 2021 г. и 2022 г. българските превозвачи са платили над 78% от събраните тол такси.
Това означава, че е силно подценен транзитният трафик и основният платец на такси са българките компании“, коментира още зам.-министър Шушков. Той информира, че е направено предложение пред европейските органи да се въведе редукция в таксите за превозвачите при достигане на определени километри.
„Очакваме редовното правителство да разгледа този въпрос, както и нашите предложения за намаление на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа в нощните часове, или увеличението на тарифата на тол таксите при шофиране в събота, неделя и празниците. Целта е да насърчим ползването на мрежата в късните часове и да я разтоварим в пиковите часове за леки автомобили“, каза още той. Според зам.-министър Шушков тол системата се нуждае от постоянно усъвършенстване и модернизация. В диалог с ползвателите се решават проблемите, които възникват при оперирането ѝ.