В България близо половината (47,9%) от младежите на възраст между 15 и 24 г. или 315 149 не разполагат с базови умения, които са им необходими за средно образование. Това показват данните на доклад на УНИЦЕФ. А 44,5% от същата възрастова група или 292 287 нямат и все по-необходимите в днешния свят дигитални умения.
Под „дигитални умения“ се разбира умението да разбират и използват технологиите и се измерва чрез дял на млади хора, които могат да изпълняват основни дейности на компютър, например: копиране или преместване на файл или папка, функции за копиране и поставяне за дублиране или преместване на информация в документ, изпращане на и-мейли с прикачени файлове и трансфер на файлове между устройства
Базовата грамотност и математическата грамотност; меките умения, включително уменията за живот и социално-емоционалните умения; дигиталните умения, които позволяват на хората да използват и разбират технологиите; специфичните за професията умения, които подпомагат прехода към заетост; и предприемаческите умения са от съществено значение за просперитета на децата.
Тези умения са от решаващо значение и за развитието на обществата и икономиките.
Поради големия брой младежи, които не посещават училище и ниското ниво на придобиване на базисни умения, държавите по света са изправени пред криза, като по-голямата част от младите хора не са подготвени да станат част от днешната работна сила - се отбелязва още в доклада.
По данни на Евростат (2021) 14 % от младежите в България са извън системите на заетост, образование или обучение. А 120 000 деца в училищна възраст са в риск от отпадане от образователната система – показва проучване на МОН[i] от 2021 г.