Автобусният превоз в България е трети по масовост на използване в цяла Европа. Въпреки това, две трети от българските пътници не са наясно с техните права, когато закупуват билет. Именно заради това ЕК стартира информационна кампания за правата на пътниците на Централна автогара - София.
За първи път това лято автобусните пътници ще имат право на безплатна помощ при пътуване и компенсация в случай, че автобусът им закъснее или пътуването бъде отменено.
Топ 10 права на европейските пътници
-
Право на защита от дискриминация при достъп до транспорт.
Всички пътници имат равен достъп до транспорт и са защитени срещу дискриминация на основата на националност, местожителство и физическо увреждане. -
Право на достъп до придвижване и помощ без допълнително заплащане за пътници с физически увреждания или с намалена подвижност.
Пътниците с намалена подвижност имат право на помощ без допълнително заплащане, за да могат да се възползват от същите възможности като останалите пътници. -
Право на информация преди закупуване на билет и по време на различни етапи от пътуването, особено в случаи на затруднения.
Пътниците имат правото да бъдат коректно информирани относно цената на билета, техните права и обстоятелствата около пътуването по адекватен начин. Това се случва преди, по време и след края на пътуването, особено в случаи на затруднения. -
Правото да се откажат от пътуването и да получат обратно стойността на билета, ако то е нарушено.
В случай на дълго забавяне, отменено пътуване или при отказано качване на борда, пътникът има право на парична компенсация в размер на пълната цена на билета. -
Право на алтернативно превозване или нова резервация в случай на проблеми.
В случай на дълго забавяне, отменено пътуване или отказано качване на борда, пътниците имат право да получат алтернативно превозване, колкото се може по-скоро или нова резервация спрямо тяхното удобство. Изборът трябва да бъде предоставен от компанията-превозвач възможно най-скоро след появата на проблемите, по ясен и непротиворечив начин. -
Право на помощ в случай на дълго забавяне при заминаване или в точки на прекачване.
Пътниците, които се намират в ситуация на неопределено изчакване на превозно средство или за прекачване, имат право на минимум незабавна грижа, докато се намират на терминал/гара и/или в самото превозно средство. -
Право на компенсация.
В определени случай при дълго забавяне или анулиране на пътуване и винаги в случай на отказано качване на борда на самолет, пътниците имат право на стандартна парична компенсация. Тази компенсация зависи от загубеното време поради пътните проблеми, разстоянието на пътуването и/или цената на билета. - Право на търсене на отговорност от компанията-превозвач за пътниците и техния багаж. По силата на международни конвенции и законодателството на ЕС, превозвачите са отговорни за пътниците и техния багаж. В случай на смърт, нараняване, проблеми с багажа и в някои случаи на закъснение, пътниците имат право на обезщетение, което се определя в зависимост от нанесените щети. Това обезщетение може да бъде ограничено в зависимост от приложимото право.
-
Право на бърза и достъпна система за разглеждане на оплаквания.
Ако са недоволни, пътниците имат право да подадат жалба до превозвача. В случай на липса на отговор след определен срок или при неудовлетворение от отговора на превозвачите, те имат право да подадат жалба в компетентния национален изпълнителен орган, който трябва да се отнесе към него в разумен срок. Извънсъдебни и съдебни процедури са също на разположение в рамките на европейското и националното право (напр. Алтернативни системи за разрешаване на спорове, национална или европейска процедура за дребни искове в съда). -
Право на пълно прилагане и ефективно изпълнение на правата на европейските пътници.
Пътниците имат право на адекватно отношение от превозвачите и на ефективно прилагане на европейското законодателство от националния изпълнителен орган.
Как да разберете за вашите пътнически права?
Като част от кампанията Вашите пътнически права под ръка, е създаден уебсайт, който покрива всички различни видове транспорт. Уебсайтът е достъпен на всички езици от ЕС. Създадено е мобилно приложение, което покрива всички видове транспорт и работи на четири мобилни платформи: iOS (Apple iPhone и iPad), Google Android, RIM Blackberry и Micosoft Windows Phone 7. Приложението е достъпно на 22 езика от ЕС. То обяснява пътническите права за всеки потенциален проблем и дава информация за контакт за подаване на оплакване.