Продажбите на нови автомобили в Европейския съюз отбелязаха силен спад през март, запазвайки негативната тенденция от предишните месеци, тъй като продължаващите нарушения във веригите на доставки се влошиха допълнително след началото на военната инвазия на Русия в Украйна, отразявайки се негативно на производството на автомобили.
Това показват последните данни на Асоциацията на европейските автомобилостроители (ACEA), цитирани от БНР.
В същото време обаче регистрираните нови автомобили в България отбелязаха през март изненадващо силен ръст, изпреварен само от ръста при продажбите на нови автомобили в Ирландия и Румъния.
Продажбите (регистрацията) на нови пътнически автомобили в Европейския съюз се понижиха през март с 20,5% спрямо същия месец на 2021 г., достигайки 844 187 броя.
ACEA отбеляза, че това силно намаление на продажбите до голяма степен се дължи на започналата руска военна инвазия в Украйна и въведените в резултат на това западни санкции спрямо Москва, което задълбочи съществуващите проблеми с нарушените вериги на доставки, отразявайки се негативно на производството на автомобили.
Всичките четири водещи автомобилни пазари в ЕС регистрират сериозни загуби през миналия месец, като най-голям спад от 30,2% при продажбите на нови автомобили беше отчетен в Испания, следван от понижение с 29,7% в Италия, с 19,5% във Франция и със 17,5% в Германия.
През първото тримесечие на 2022 г. новорегистрираните автомобили в ЕС се понижиха с 12,3% спрямо същия период на 2021 г., достигайки 2,246 милиона, като в Италия спадът беше с цели 24,4%, във Франция - със 17,3%, а в Испания - с 11,6% и в Германия - с 4,6 на сто.
Обобщените данни на ACEA за ЕС вече не включват Великобритания, която напусна съюза на 31-ви януари 2020 г. Само в рамките на Обединеното кралство продажбите на нови автомобили през март се свиха с 14,3% спрямо година по-рано до 243 479 броя, докато през първите три месеца на годината беше отчетено понижение с 1,9 на сто.
Според ACEA продажбите на нови автомобили в България обаче нараснаха през март с цели 25,2% спрямо същия месец на 2021 г. до 2 697 броя, а през първото тримесечие на 2022 г. те се увеличиха с 19,5% спрямо същия период на миналата година, достигайки общо 6 674.
Всичките водещи автомобилни компании в ЕС отбелязаха солидни спадове на продажбите както през март, така и през цялото първо тримесечие на 2022 г.
Продажбите на автомобили от немския автомобилен гигант "Фолксваген" (Volkswagen Group) се понижиха през март с цели 24,3% на годишна база. В същото време Volkswagen намали слабо своя пазарен дял през миналия месец до 24,2% от 25,3% през март 2021 г., но въпреки това данните показват, че "Фолксваген" запазва лидерската си позиция на автомобилния пазар в Европа.
Понижение през март с 20,5% отбелязаха продажбите на нови автомобили на немската компания BMW Group, докато продажбите на Daimler (произвеждащ Mercedes и Smart) се свиха с 13,6 на сто.
Понижение с 32,9% през март беше отчетено и от автомобилния консорциум Stellantis - обединението между италианската FCA Group и френската PSA Group или Peugeot.
Голямата френска компания Renault Grouр (произвеждаща моделите Renault и Dacia) отбеляза спад на продажбите на нови автомобили през миналия месец с 14,1% на годишна база.