Мислите си, че сте слаби психолози? Е, според скорошно изследване от Обединеното кралство хората разбират много по-добре действията и мотивите на непознатите, отколкото своите собствени. Цитира го сайтът за бизнес и предприемачество Inc.com.
Неотдавна Британското дружество на психолозите публикува статия, базирана на изследване, проведено под ръководството на Дейвид Дънинг от университета „Корнел” (Cornell University). В рамките му всеки от представителна група студенти е бил помолен да предвиди колко от колегите му биха си купили нарцис за благотворителна кауза. След това всеки е трябвало да направи същата прогноза и за себе си.
В края на анкетата младежите посочвали, че 56% от колегите им биха откликнали на инициативата, купувайки цвете. От друга страна, самооценката им показвала, че 83% от тях с готовност биха направили това. Когато обаче учените предложили на студентите наистина да си вземат нарцис за благотворителност, едва 43% от тях се съгласили.
Как може да има такава огромна разлика между преценката на някого за себе си и реалните му действия? В конкретния случай, разбира се, би могло да се сметне, че повечето младежи не са искали да се представят в лоша светлина, заявявайки, че няма да отделят средства за такава кауза.
И все пак, прогнозата на всеки за останалите се е оказала много по-точна. Приложено в бизнес средите, смятат експертите, всичко това може да означава, че служителите много по-добре разбират клиентите и работодателите си, отколкото сами осъзнават.
Поставен в контекста на лидерството, изводът показва едно – става ли въпрос за професионалния свят, ние самите сме най-голямата си пречка. Следва да помислим как да преодолеем това предизвикателство…