Около 5.5 милиона хектолитра бира са продадени в България през 2018 г. Оборотът на пивоварните предприятия в страната пък достига близо 480 милиона лева. Това съобщиха от Съюза на пивоварите в България в навечерието на професионалния си празник – Илинден.
През миналата година в страната са произведени 5.1 млн. хектолитра. Вносната бира е 308 хил. хектолитра, а от България са изнесени 187 хиляди хектолитра, което е ръст с 44%.
Въпреки тези добри показатели пивоварите са предпазливи в прогнозите за бирения пазар през тази година. Причината са засега дъждовното лято и по-слабият туристически поток. Това е довело до спад в продажбите на бира с 4-5% спрямо същия период миналата година.
"Ако тези тенденции не се променят през целия пиков за бирата летен сезон, очакванията за пазарните резултати към края на 2019 г. не са оптимистични", допълват от Съюза на пивоварите.
За 2018 г. консумацията на бира на глава от населението е 75 литра. Твърдо се запазва и тенденцията за увеличаване дела на продажбите в кенове и намаляване на дела на пластмасовите бутилки.
Продажбите на бира в хотели, ресторанти и кафенета вече 10 години продължават да са в стагнация и в сравнение с реализацията през магазинната мрежа за 2018 г. са в съотношение 20% към 80%.
Последните данни на пивоварите показват, че в началото на лятото 55% от българите над 18 г. пият бира поне веднъж седмично. 60% от активните потребители определят пивото като най- подходящото за тях питие, а 44% считат, че при умерена консумация бирата е част от здравословния начин на живот.
Най-големите любители на пивото са мъжете на възраст 40-49 години, които пият бира 10-11 пъти месечно. При жените най-активните почитатели на пивото са в същата възрастова група, но те консумират пенливата напитка 6 пъти в месеца.
За поредна година най-много бира е изпита в Монтана и Русе, където местните жители консумират напитката около 13 пъти месечно. Жените от Монтана остават най-верните фенове на пивото и поне 10 пъти в месеца пият бира.