Средната възраст на автопарка в България е над 20 години, а в Европейския съюз – 12 години. Монтирането на нови системи за безопасност върху старите автомобили може да подобри сигурността на пътя. Това показват данни на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП).
Според данните регистрираните в България моторни превозни средства наброяват четири милиона към края на миналата година. Според МВР точният им брой е 3 881 594, а над половината от тях са на повече от 20 години.
„Когато имаме 51,09 % моторни превозни средства на повече от 20 години, то лесно може да направим извода, че масово се шофира без предимствата на съвременните технологии за безопасност. Тези системи са фабрично вградени в по-новите автомобили. Но е възможно и при по-старите превозни средства да бъдат допълнително монтирани модерни системи, за да се повиши нивото на безопасност“, посочват от ДАБДП.
На пазара се предлагат „след-продажбени“ версии за почти всички интелигентни технологии и функции за безопасност, налични в новите автомобили. Освен това повечето дори са по-евтини, отколкото като вградена опция на нова кола, уверяват от агенцията, отговаряща за пътната безопасност.
Експертите на ДАБДП подбраха някои от модерните технологии, които водачите могат да добавят към старата си любима кола. Сред тях са Система за откриване на мъртва зона, Система за предупреждение при напускане на лентата на движение, Парктроник система, Система за избягване на сблъсък, Адаптивен круиз контрол, Heads Up дисплей (HUD) и Усъвършенствани системи за подпомагане на водача (ADAS).