Почти половин милиард лева са приходите от работата на тол системата за първите шест месеца на годината. Това става ясно от справка, изготвена от Агенция "Пътна инфраструктура".
От тежкия трафик (камиони и автобуси), който плаща за ползването на републиканските пътища тол такси - тоест според изминатите километри, са събрани 290 млн. лева. Постъпленията от винетки са към 155 млн. лв. Отделно има и приходи от санкциии за нарушения - над 14 млн. лева.. Сумата включва глоби и компенсаторни такси.
Така за полугодието са събрани общо над 459 млн. лева. Това означава, че е възможно тази година да е рекордна по приходи и да бъде достигнат заветният милиард. Тол системата за електронно събиране на пътни такси бе изградена и пусната в експлоатация с много перипетии и скандали с дъх на корупция по времето на кабинетите на Бойко Борисов. Бившият премиер твърдеше, че това е "печатница" за пари, която ще носи милиарди.
Печатницата обаче бавно набира скорост - донякъде и заради силното лоби на автотранспортните компании, които си извоюваха да плащат по-ниски такси на километър от първоначално предвиденото.
Така в първите си години тол системата не донесе очаквания бум на приходи. За цялата 2022 г. бяха събрани общо 553 млн. лв. от винетни и тол такси. През 2023 г. постъпленията осезаемо нараснаха до 775 млн. лева. Това се случи, след като през 2022 г. ресорният министър Гроздан Караджов успя да прокара поетапно увеличение на тарифата за тежките МПС-та, така че да се прилага правилото "Който руши повече (шосетата), плаща повече". "Прогнозите" на отделни представители на транспортния бранш, че качването на тол таксите ще доведе до фалити и до голямо оскъпяване на превозите на пътници и стоки, не се сбъднаха.
От началото на годината до 30 юни са продадени 3 088 633 броя е-винетки за 154 856 580 лв. Най-предпочитана от шофьорите е годишната винетка, посочват от пътната агенция. До момента са купени 1 493 008 броя. Те са и най-изгодни за шофьорите, тъй като за ден ползване на цялата републиканска инфраструктура пътната такса е около 24 стотинки. След годишните винетки най-купувани са седмичните – 1 008 534 бр., следвани от уикенд винетки – 278 279 бр., месечните – 260 645 бр. и тримесечни – 48 167 бр.
За втора поредна година цените на е-винетките за леки автомобили остават непроменени. Годишната е 87 лв., тримесечната – 48 лв., месечната – 27 лв., седмичната - 13 лв., а уикенд винетката е 9 лв.
Приходите от тол от 1 януари до 30 юни са 290 413 083 лв. От тях 26 881 672,72 лв. са от маршрутни карти, а 263 531 410,08 лв. от тол декларации.
От контролната дейност - наложени компенсаторни такси и актове за установяване на административни нарушения, са събрани над 14 млн. лв. С това общите приходи от пътни такси – е-винетка, тол и контролни дейности, през първата половина 2024 г. са над 459 млн. лв.
АПИ и Националното тол управление (НТУ) апелират при купуване на е-винетка потребителите да използват сайта www.bgtoll.bg или мобилното приложение, както и останалите канали на пътната агенция - на гише с плащане в брой или чрез терминал за самотаксуване – с карта. Гишета са разположени на основните гранични контролно-пропускателни пунктове, както и в 27-те областни пътни управления в цялата страната. Терминалите за самотаксуване са 461. Електронни винетки може да бъдат купени и от партньорската мрежа на Агенция „Пътна инфраструктура“.
Предвид активния летен сезон, когато много хора тръгват на път, Националното тол управление напомня, че на интернет страницата www.bgtoll.bg от бутона „Проверка на винетка“, след въвеждане на регистрационния номер на автомобила и държавата, в която е регистриран, всеки шофьор може да провери крайния срок на електронната винетка, независимо откъде е купена. Статусът може да е „активен“, „с изтекъл срок“ или „неизползван“ в случаите, когато винетката се взима с отложен старт до 30 дни от началната дата на валидност.
При купуването на е-винетка е необходимо потребителите внимателно да преглеждат и проверяват въведената от тях или от съответния служител информация, преди да потвърдят финалното плащане. Отговорността за попълване на коректна информация за номер на пътното превозно средство, категорията му и периода на валидност на винетката е на собственика или ползвателя му. В случай на неправилно декларирани данни се счита, че не е заплатена дължимата такса за съответния автомобил.
Вписването на символите от регистрационния номер може да бъде и на кирилица, и на латиница, но да съответства на символите в самия регистрационен номер. При изписването на номера се въвеждат само букви и цифри. Символите 0 (нула) и О (буква О) не са взаимозаменяеми. За цифра от номера трябва да се изпише 0 (нула), а за буква „О“. В случай че регистрационният номер съдържа тире, точка или интервал, те не се въвеждат.