Кои са водещите марки в световен мащаб, както и компаниите, чиито продукти или услуги определят тенденциите в целия свят?
Отговор на тези въпроси дава класацията Best Global Brands 2011 на водещата консултантска компания в тази област Interbrand ("Интербранд").
Тя определя стойностите на търговските марки по 3 ключови показателя - финансово представяне на компанията за изминалата финансова година, силата и разпознаваемостта на бранда, както и ролята на марката в процеса на закупуване на продукта.
На базата на тези критерии са определени 100-те най-скъпи марки в света през 2011 година. Според статистиката най-голям процент от компаниите в класацията са американски - 52, на
второ място са европейските компании – 38, а азиатските са 10.
Всички компании от първата десетка са регистрирани в САЩ. Това са Coca-Cola, IBM, Microsoft, Google, GE,
McDonald's, Intel, Apple, Disney, Hewlett-Packard.
По браншове най-голям ръст отчитат компаниите в секторите електроника, финансови услуги и производство на автомобили. Най-слабо се
представят транспортният, енергийният и мебелният сектори.
Топ 10 на брандовете в света
Coca-Cola – производителят на напитки има най-скъпия бранд през 2011 година - 71.861 млрд.
долара. Любопитен факт е, че от 2007 г. насам компанията е в непрекъснат възход, като през миналата година тя надвишава показателите си от 2003 година, когато в пикът (досега) в цената на
бранда за последните 11 години.
IBM – с цена на бранда си в размер на
69.905 млрд. долара, технологичната компания отчита възход от 2002 година насам. Любопитното тук е, че тази компания отчита най-висок ръст точно в разгара на кризата от 2009
година.
Microsoft - въпреки че се нарежда на трето място в класацията, компанията, основана от
Бил Гейтс и Пол Алън, всъщност отчита низходящ тренд. Цената на бранда й пада с 1.409 млрд. долара за една година до 59,087 млрд. долара. На фона на ръста, с който
Google буквално "щурмува" класацията, от следващата година вероятно
Microsoft ще загуби почетното трето място в нея.
Google – тя е най-младата компания от всички
в първата десетка, но това не й пречи да има най-ускорен ръст в цената на бранда си. От 2005 година, когато стойността й е била 8.461 млрд. долара, до днес стойността на търсачка номер едно в света
се увеличава няколко пъти - до 55.317 млрд. долара.
General Electric – стойността на бранда на енергийния гигант е 42.808 млрд. долара.
Това е успех за компанията, която през 2008 г. позагуби позиции.
McDonald's – брандът на един от символите на Америка струва 35.593 млрд.
долара, като от 2003 година насам, макар и бавно, той поскъпва непрекъснато.
Intel – софтуерният гигант се движи
колебливо през годините, но като цяло основният тренд е в посоката нагоре. През 2011 година цената на марката е 35.217 млрд. долара.
Apple – единствено компанията, основана от
покойния Стив Джобс, може да се съревновава по темп на ръста си с Google. Само за шест години цената на бранда
й се повишава с над 25 млрд. долара до 33,492 млрд. долара. Смартфон истерията от 2009 г. насам допринесе в голяма степен за този ръст.
Disney – стойността на любимата на всички
деца марка е 29.018 млрд. долара. Кризата от 2008 г. оказа до голяма степен влияние на резултатите на компанията, тъй като спря бързото им нарастване и ги прехвърли в умерената
плоскост на стабилността.
Hewlett-Packard Company – брандът на компанията поскъпва от 2005 г. насам. Независимо, че кризата през 2009 година се отрази на представянето й,
цената на марката се стабилизира и през 2011 г. тя е 28.749 млрд. долара.
Пълната класация на 100-те топ бранда в света ще откриете тук.