В началото на януари 2013 г. ви представихме тревогата на малкия и средния бизнес в София по отношение на влизането в сила на нови регламенти в Закона за управление на отпадъците, които изискват разделно събиране на отпадъците от хартия, пластмаса, стъкло и метал за всички фирми в страната.
Дори и фирми, които се стремят стриктно да спазват всички разпоредби, не бяха качествено информирани за промените, а указания за това какво да се направи на практика липсваха.
Затова и се обърнахме с няколко въпроса към Министерство на околната среда и водите (МОСВ) и Столичната община, които публикуваха взаимно противоречащи си наредби и указания по темата.
Според първите указания от МОСВ сключването на договор с лицензирана фирма за оползотворяване на отпадъци от опаковки не е задължително, тъй като на първо място трябва да бъдат изяснени редът и условията за организиране на системите за разделно събиране на същите потоци отпадъци от домакинствата, които следва да бъдат разписани в съответната наредба на общинския съвет.
Освен това сключването на договор с лицензирана фирма за оползотворяване на отпадъци не е задължително, ако съответният търговски обект/фирма или учреждение спазва реда и условията на съответната община за третиране на отпадъци.
От Столичната община обаче публикуваха наредба, с която се налага като задължително сключването на договор от страна на търговските обекти/фирми/учреждения с лицензирана фирма, като това според указанието трябва да се удостовери с декларация в общината.
Зададохме следните 3 въпроса на общината:
- Как се тълкува разминаването в условията на задължителност на новите правила?
- Възмездно или безвъзмездно ще бъде сключването на договори и как това ще се отрази на сумата, която бизнесът плаща за такса смет?
- Как ще бъде организирано извозването на отпадъците от центъра на София, където в работни дни и работно време трафикът и съответно задръстванията са големи?
Междувременно от МОСВ публикуваха още указания за прилагането на новите наредби. Те са насочени към кметовете и местните власти и разчитат задълженията им покрай организацията на разделното събиране на отпадъци. Наредбата дава указания на кметовете да актуализират нормативите си и да разчетат стратегиите си, така че да постигнат резултати според следния европейски план, който страната ни трябва да постигне:
- До 1 януари 2016 г. - най-малко 25 на сто от общото тегло на отпадъците да бъдат разделно събрани, така че да са годни за повторна употреба и рециклиране.
- До 1 януари 2018 г. - най-малко 40 на сто от общото тегло.
- До 1 януари 2020 г. - най-малко 50 на сто от общото тегло.
Целите за поетапно намаляване на количествата на биоразградимите отпадъци, предназначени за депониране, поставени от Директива 99/31/EC за депониране на отпадъците са определени на база количеството на биоразградимата фракция през 1995 г. България е предоставила на Европейската статистическа служба Евростат наличните данни за образуваните и депонирани битови отпадъци за 1995 г.
От МОСВ са публикували и блок схема, която описва нагледно възможностите, от които личи, че вече всички фирми са задължени да събират разделно, но общините трябва да са определили реда за новите задължения за разделно събиране на хартия/картон, стъкло, метали, пластмаси, които са различни от реда за събиране на отпадъците
от опаковки.
Посочена е възможност за изпълнението - дали по реда, определен от общината, или по подразбиране, т.е. разделно събиране в обекта и изхвърляне в обществените контейнери за разделно събиране, или
чрез договор с лицензиран превозвач на отпадъци.
Междувременно на сайта на Столичната община беше публикувано още едно указание, в която отново се чете, че разделното събиране на отпадъци от търговски, производствени и стопански сгради е задължително и се предупреждава, че юридически и физически лица подлежат на санкция, ако не спазват разпоредбата. Сключените договори с лицензирани фирми според вторите указания обаче вече ще трябва да се съхраняват във фирмите, а не да се представят в общината.
Интересното в тази наредба е, че административните сгради остават извън обхвата на задължителността на новата наредба. Т.е. едно квартално магазинче ще е задължено да събира разделно отпадъците си, докато едно министерство, всички други административни сгради и дори самата Столична община ще се освободени от задължението да сключват договори и да удостоверяват, че събират разделно.
Затова зададохме и този въпрос на Столична община, като повторихме предишните три и попитахме по какъв начин ще се осъществява контролът. Защото според указанията търговските обекти трябва задължително да сключат договор с фирма, да си пазят документите и да ги представят при проверка и поискване. Но от кого?
И все пак по какъв начин ще се осъществи действителното разделно събиране на отпадъци, което да не остане на хартия (защото и тя трябва да се събира разделно и да се рециклира), за която бизнесът само ще трябва да плаща? Засега яснота няма.
Междувременно научихме, че Конституционният съд е образувал дело срещу текстове от Закона за управление на отпадъците по жалба на Българската асоциация по рециклиране (БАР).
След редакционното приключване на статията получихме отговори от Столичната община на зададените от нас въпроси. Очаквайте следващата част от поредицата статии, посветени на темата за разделното събиране на отпадъци от бизнеса.