Бизнесът е объркан по отношение на новите изисквания към него, заложени в промените на Закона за управление на отпадъците (ЗУО). Както е известно, от 1 януари 2013 г. влезе в сила допълнение в чл. 33, ал. 4 от ЗУЕ, с което започна въвеждането на задължително разделно събиране на отпадъците от хартия, пластмаса, стъкло и метал за всички фирми в страната. Все още обаче няма достатъчно яснота по въпроса как точно ще се прилага то.
Преди две седмици ви представихме притесненията на собственик на малък бизнес в центъра на София, който би желал да спазва всички законови изисквания, но изпитва затруднения при намирането на конкретни насоки за съобразяване с новите нормативни разпоредби. В търсене на повече информация се обърнахме и към институциите. Някои от тях отговориха на част от въпросите ни, други - не. Част от отговорите пък повдигнаха нови въпроси...
В по-нататъшно търсене на яснота, се свързахме с Евгения Ташева, координатор "Нулеви отпадъци" в екологичното сдружение "За земята".
Тя обясни, че всъщност задълженията за организиране на разделното събиране падат основно върху кметовете на общините. Преди търговските и другите стопански обекти да могат да приложат изискването за разделно събиране, е необходимо общината, в която се намират, да е приела общинска наредба. Затова и прилагането на ЗУО зависи изключително много от активността на самите общини, на местните власти. Което до известна степен обяснява липсата на повече яснота, свързана с практическите аспекти на промените в закона, притесняващи бизнеса.
Ташева е на мнение, че на практика в София тази година разделното събиране няма да може да влезе в сила, тъй като според работния график на Столичния общински съвет (СОС) за 2013 г., Наредбата за поддържане и опазване на чистотата и управление на отпадъците на територията на Столична община няма да е факт преди края на 2013 г. Отговорната за подготвянето на наредбата дирекция "Управление на отпадъците" към общината има за краен срок за подготовка на проекта датата 31 декември 2013 г. Срокът за разглеждане на внесения проект на наредбата от СОС е още по-далечен - 13 юли 2014 г.
"Всеки, който плаща местни данъци и такси, е в правото си да знае за какво се харчат средствата, които общината събира. В случая на София, въпреки че все още бизнесът "субсидира" домакинствата поради по-високата такса "битови отпадъци", която заплаща, фирмите имат едно огромно предимство пред гражданите - възможността да договарят пряко сметоизвозването на смесени битови отпадъци с лицензирани фирми", коментира още Евгения Ташева.
Тя допълни, че в разделното събиране от търговски, производствени, стопански и административни обекти има огромен смисъл, тъй като, в сравнение с домакинствата, тези източници образуват значително по-хомогенни и по-чисти потоци отпадъци. Пълния текст на разговора с Ташева може да прочетете при колегите от iNews.bg.
Очевидно е, че определянето на правилата, по които ще се осъществява задължението за разделно събиране на отпадъците от бизнеса, ще се отложи. Не е ясно точно докога. Всъщност това явно зависи от отделните местни власти. Остават обаче и други неизяснени въпроси.
Надяваме се от Столичната община да хвърлят повече светлина по тях. Очакваме коментар от там за това дали и как ще се отрази на таксата "смет", която бизнесът плаща, сключването на договор с лицензирани фирми, които да извозват разделно събраните отпадъци. Недоумение буди и още един факт - разминаването в смисъла в наредбите на сайтовете на институциите – Министерството на околната среда и водите (МОСВ) определя сключването на договор като „незадължително“, докато Столичната община го вменява като задължение на бизнеса.
Очаквайте продължение по темата.