От 1 януари 2013 г. влезе в сила допълнение в чл. 33, ал. 4 от Закона за управление на отпадъците, с което започна въвеждането на задължително разделно събиране на отпадъците от фирмите в страната.
Преди няколко дни от името на управителя на книжарница в центъра на столицата, зададохме поредица от въпроси по отношение на новите изисквания. И продължаваме да търсим отговорите.
Според закона търговските обекти, фирмите и учрежденията са длъжни да събират отпадъците си и да ги предават на специализирани дружества или на лицензирани организации по оползотворяването им. Такива договори трябва да бъдат сключени до 01.01.2013 година. Според закона глобите са от 3000 до 10 000 лв.
Разделното събиране на отпадъци се отнася за хартия и картон, стъкло, пластмаса и метали.
В Указанията „Задължения на търговските обекти за прилагане на изискванията на Закона за управление на отпадъците във връзка с въвеждане на разделното събиране на отпадъци от хартия и картон, стъкло, метали и пластмаси", публикувани на сайта на Министерството на околната среда и водите (МОСВ), пише обаче следното:
„От важно значение е да се знае, че сключването на договор не е задължително. На първо място трябва да бъдат изяснени редът и условията за организиране на системите за разделно събиране на същите потоци отпадъци от домакинствата, които следва да бъдат разписани в съответната наредба на общинския съвет.“
Заради противоречието, че в закона е записано едно – задължение, а в указанието – друго, потърсихме отговор на въпроса в МОСВ. Катя Шавулева, ръководител на пресцентъра, посочи, че действително сключването на договор с лицензирана фирма за оползотворяване на отпадъци не е задължително, ако съответният търговски обект/фирма или учреждение спазва реда и условията на съответната община за третиране на отпадъци. Контрол по тази дейност следва да се осъществява от съответните регионални инспекторати на министерството.
Ако се върнем на казуса на книжарницата в центъра на столицата, който ви представихме преди два дни, следва да заключим, че този търговски обект не е задължен да сключи договор с лицензирана фирма, ако спазва условията за разделно събиране на отпадъци. Такава наредба за Столична община има и служителите на книжарницата я спазват – прибират, комплектоват и пакетират хартиените отпадъци и ги изнасят в съответните дни след работно време на местата, посочени от общината. От там би следвало да ги прибира бус на фирма, сключила договор с общината.
Отваряме сайта на Столична община обаче, където в съответния раздел пише:
„Ползвателите на търговски обекти, производствени, стопански и административни сгради на територията на Столична община, трябва да сключат договори с лицензирани фирми притежаващи разрешение, и/или комплексно разрешително или регистрационен документ по чл.35 и/или с организация по оползотворяване.“
и
„Ползвателите по т.2, следва да представят своевременно писмена информация в съответната районна администрация, на чиято територия юридическото лице извършва дейността си (адрес на дейност). Информацията следва да съдържа:
- адрес, телефон и лице за контакт от страна на юридическото лице;
- копие от сключен договор и/или данни за фирмата/организацията (адрес, МОЛ, телефон за връзка, ЕИК), с която е сключен договор (вкл. номер на договора, срок за който е сключен и пр.).“
От съответното указание излиза, че сключването на договор от страна на търговските обекти/фирми/учреждения с лицензирана фирма е задължително и това трябва да се удостовери със декларация в общината. На този етап нямаме отговор от общината за казуса.
Разговаряхме и с Моника Роменска от „Екопак България“, една от посочените на сайта на общината фирми, които предоставят тези услуги. Моника Роменска обясни, че на този етап се обсъждат различни варианти за тяхната дейност и се изготвя стратегия за действие. Те имат сключени вече такива договори чрез техни подизпълнители с по-големи търговски обекти в центъра на столицата.
Роменска коментира също, че действително яснота в закона възмездна или безвъзмездна ще бъде за търговските обекти тези дейност няма, нито как това ще се отрази на заплащаната от тях такса смет. „Екопак България“ не разпределя печалба и всичко спечелено се реинвестира“, посочи още Роменска. Въпреки това трябва да се помисли и за рентабилността на един договор, например такъв с малък търговски обект в покрайнините на града.
Продължава да няма яснота обаче дали е или не е задължително сключването на договори, ще се заплаща ли допълнително такса и как това ще бъде отчетено спрямо такса смет, която
всички фирми и търговски обекти плащат, как ще бъде направена организацията и действително какъв ще бъде контролът.