Потреблението на услуги и стоки може и да се увеличи, отчитайки отпускането на строгите мерки за обществени разходи и по-ниското ниво на инфлацията. Но в крайна сметка от истинско значение са капиталовите разходи – именно те стимулират ръста и потенциала на икономиката. На пръв поглед е трудно да се определи точно къде е проблемът. Брутните вътрешни спестявания и брутните инвестиции отчитат по-ниски нива, но все още отговарят за 30% от БВП. Дори по стандартите на Източна Азия, това са едни не лоши данни. Индийски официални лица, между които и господин Чидамбарам, често изтъкват, че изобилните средства и капиталовите разходи са тези, които биха довели до бърз растеж.
Но разгледайте въпроса по-подробно и ще видите, че нещата не са така положителни, отчита Саджид Чиной от J.P. Morgan. Почти половината от парите на хората са вложени във физически стоки, като например злато. Качеството на капиталовите инвестиции се е понижило, като около половината от похарчените средства идват от домакинствата, инвестиращи най-вече в строителството, а междувременно най-продуктивният вид инвестиции – тези от страна на фирмите, влагащи в нови заводи и машини, сега е паднал от 14% от БВП през март 2008 г. до едва 10% днес.
Но как да бъде пробуден ентусиазмът на бизнеса в Индия? Фирмите са засегнати от липса на земя, недостатъчна работна сила и прекалено усложнена бюрокрация. Твърде много от тях имат и проблеми със счетоводния баланс. Около една трета от корпоративния дълг на Индия се определя от фирми, чиито разходи са по-високи от приходите, съобщава Credit Suisse. Банките, ръководени от правителството, са обхванати от дългове. Ръководителите на компаниите се страхуват от обвинения в корупция. На 11 юни разследващи лица претърсиха офиса и дома на Навин Джиндал, управител на Jindal Steel & Power, голяма индустриална фирма и законодател за управляващата Партия на Конгреса в Индия. Националният одитор на Индия твърди, че компанията е една от множеството, възползвали се от преместването на някои въглищни мини в страната. Акциите на Jindal Steel & Power паднаха с 25%.
Възможен ход срещу честото недоволство по отношение на досегашните решения се оказва появата на редица либерални реформи с цел връщането на вярата, че Индия е на прав път. Когато правителството обяви своя пакет от мерки миналия Септември, позитивно гледащите се надяваха, че това ще втори момент като 1991, когато Индия разтвори икономиката си за света. До този момент обаче става ясно, че големи реформи няма да бъдат осъществени в близко бъдеще, като основни причини за това са противоречията сред възрастните индийски управници, водещи до сложен политически климат в навечерието на бъдещи избори.
Нов данък, който да бъде приет на мястото на настоящите сложни за разбиране правила върху стоките и услугите в държавата, е отложен за след изборите. Отпускането на законите върху дистрибуцията на каменни въглища и електричество, важни мерки за правителството, така и не се обсъждат. Важно решение във връзка с чуждестранни супермаркети в индийската хранителна индустрия е нещо, което на теория също би трябвало да се обсъди, но ситният текст и множество усложнения продължават да държат Walmart, Tesco и други компании на страна.
И щом тези реформи не са на дневен ред, правителството би могло все пак поне да поотслаби бюрокрацията. Господин Чидамбарам, някога смятан за непоносим, сега получава одобрението на бизнес магнатите на Мумбай, оценяващи предприеманите спешни мерки по отношение на затруднения в бизнеса. Считано от декември месец, е създаден нов комитет, начело с министър-председателя Манмохан Сингх, чиято цел е забързване на проекти, възпрепятствани от бюрократични въпроси. Понастоящем господин Сингх, например, лично отговаря за промяна на наредбите, касаещи извличането на кални маси в близост до проекти за пътища. Но комитетът така и не е успял да създаде явна промяна. По данни на „Икономист“, той дори е възпрепятствал увеличение на капиталовите инвестиции от 0.4% от БВП, с оглед на последните няколко години.
Други мерки обаче са по-успешни. За да стимулира енергетиката, правителството опитва да преразпредели по-ефикасно наличните каменни въглища сред електроцентралите, като възстановява разходите им за внесените от чужбина по-скъпи въглища. Но това е само временно решение, тъй като е все още неясно откъде въобще биха идвали въглища след март 2015 г., предава Амиш Шах от Credit Suisse. И все пак програмата може и да окаже помощ. Регулирането на цената на природния газ се очаква да бъде прекратено с цел стимулирането на повече инвестиции в офшорни полета. Междувременно се намаляват ограниченията и срещу външни инвестиции. Тепърва предстои правителството да преразгледа капитала на управляваните от него банки, като и това би оказало важно значение един ден.
Никоя от тези мерки няма да върне ръста на Индия до 8%. Някои от решенията са стъпка назад към ерата преди 1991, когато правителството променяше законите непрестанно. И все пак, може и да успеят да запазят икономиката на страната сравнително стабилна през следващите две години, когато светът ще трябва да се нагласи към прекратяването на досегашните парични стимули. Надеждите са към това, че когато нещата се уталожат, политиците най-после ще се окажат сериозни в борбата си с корупцията и ще наложат нужните реформи.
Анализът е публикуван в сайта на "Икономист" с оригинално заглавие "India's economy: Start me up".