Проблемите обаче не свършват до тук. От финансов ресурс се нуждаят мерки по обследване на капацитета на находищата, промоция на българската минерална вода и за вътрешното потребление, и за износ, както и стимули за развитието на сектора. Затова бизнесът предлага да се предвидят средства по оперативните програми. Това обаче няма как да се случи, недопустимо е, поясни Асен Личев, ръководител на дирекция „Води” към екоминистерството. А идеята на екоминистъра Искра Михайлова за финансиране на програми за проучване на находищата е съвсем нова и още не е ясно дали може да бъде реализирана.
Потреблението на бутилирана вода ще се увеличава постоянно в световен мащаб. Ако към 2011 година световната консумация е била около 250 милиарда литра, очакванията за 2021 г. са тя да стигне до 450 милиарда литра. Азия, страните от Тихия Океан, Близкия Изток, Латинска Америка са регионалните пазари, при които се очаква едновременно устойчив и висок ръст на търсенето на живителната течност. Бутилирана вода все повече ще се търси и в Африка. Това ще се случи заради повишаването на здравната култура, нарастването на населението и тенденциите в начина на живот.
Растежът ще продължи да се стимулира с увеличаване на урбанизацията и икономическа стабилност в развиващите се региони. Практиката показва, че при тези процеси качеството на изворните води за пиене се влошава, поради което се очаква траен ръст на потреблението на бутилирани води.
Около 98% от водата се потребява на локалния пазар на производителите, като определени обеми се продават и в съседни държави, показва статистиката. Това е логично както заради високите разходи за логистика, така и от наложилите се вкусови предпочитания към местно предлаганата вода. За да се наложи една нова, непозната за пазара марка, се изисква сериозна инвестиционна политика и успешно проведена експортна стратегия. На успехи в експортна реализация се радват най-утвърдените и популярни марки води. Ето защо фирмите от сектора се фокусират върху развитие имиджа на създаваните от тях марки, в продуктови иновации и олекотени опаковки.
Българската индустрия прави своите опити за навлезе на други пазари в пряка конкуренция не само с местните, но и с утвърдените марки води. През 2012 година износът е бил около 6,5 милиона литра, който съставлява все още скромния 1% от общото производство и потребление на бутилирана вода в страната. Индустрията естествено се ориентира както към държавите от региона – Румъния, Молдова, Гърция, Малта, Кипър, но също така и към по-далечни дестинации. Близкият Изток, страните от Азиатския регион, включително и китайския пазар са сред перспективните места за развитие на компаниите в сектора. Наблюдаваме и африканските пазари, където се очакват високи темпове на ръст, но все още значителна част от тях са високорискови, коментират от бранша.