Моловете са бъдещето на търговията

12.11.2008 | 16:49
по статията работи: Лили Бончева
Стефан Минчев, Собственик, "Александра груп холдинг" ООД
Моловете са бъдещето на търговията


Специално за Econ.bg


Моловете са бъдещето на търговията

Торентите са до време и легалният бизнес ще надделее


От края на месец октомври 2008 г. старозагорци вече си имат мол. С тридневни празненства официално беше открит Park Mall – Стара Загора. Инвеститор на проекта е “Александра Груп", a управлението е поверено на компанията Colliers International – България. На официалното откриване присъства и собственикът на компанията-инвеститор Стефан Минчев, с когото разговаряхме както за тенденциите в строителството на молове у нас, така и за състоянието на кинопазара в България. По време на официалното откриване на комплекса Минчев подчерта, че България не е засегната от финансовата криза. Своите аргументи той сподели специално за Econ.bg.


Г-н Минчев, защо смятате, че България не е засегната от световната финансова криза?

Стефан Минчев:

Смятам, че в България ги няма макроикономическите предпоставки, за да има такава криза. В случай, че все пак има някакво влияние, то ще е в много по-малък мащаб и най-вероятно ще бъде привнесен ефект, заради тясната връзка на страната ни със световната икономика.

В България нито има такива ипотечни кредити, които да не се обслужват, нито българските банки са засегнати от ефектите, оказали влияние на американските и европейските банки. Нашите банки кредитират само реален бизнес.

Обслужваемостта на българските кредити е много висока, включително и за гражданите. Освен това, сравнително висок процент от привлечените средства на банките са от реални депозити на граждани. А за “Бурканбанк” няма нужда да ви казвам - колко реални пари има в населението, което винаги като с мека възглавница се приземява при криза.

Смятате ли, че при сегашната ситуация инвеститорите могат за неопределен период от време да “замразят” свои проекти. Имали ли сте случай банка да Ви откаже кредит?

Стефан Минчев:


Нямам такъв случай. Напротив - лично съм получавал кредитиране, в момент, когато банките все още не отпускаха кредити, а като цяло времената бяха доста тежки. Например, проектът за първото кино “Арена”, чистата нетна инвестиция за който възлиза на около 14 млн. долара, беше подкрепен от консорциум от български банки. В този момент всички казваха, че кредити не се дават. Когато проектът е достатъчно добър и този, който го представя, е достатъчно убедителен, банките винаги ще отпускат пари. В крайна сметка те от това се издържат – като отпускат кредити, те нямат друга търговска дейност.

Ако банките спрат да отпускат кредити, как смятате, че ще си издържат офисите и персонала? Според мен финансовите институции ще стават все по-селективни и ще престанат да подкрепят авантюристични проекти, които не са обезпечени с бизнес план и с договори за наематели, както е нашият случай.

Спокойни сме, че нашият проект (Park Mall – Стара Загора – бел.ред.) няма как да бъде засегнат от кризата. Може да бъде засегнат, само ако народът тотално обеднее, за да няма какво да харчи. У нас проблемът с кризата е на психологическа основа. Тя се нагнетява от медиите и хората започват да се колебаят дали да харчат пари.

Когато заговорихте за психология, бих искал да Ви попитам, споделяте ли тезата, че последните години портфейлът на българина драстично се е свил и той не отделя пари за кино?

Стефан Минчев:


Няма такова нещо. В компанията, която управлявам – холдингова група с над 30 фирми и над 2000 служители, заплатите през последните години са вдигнати с над 60%. Познавам и други такива частни фирми, където ръстът на заплатите за последните 2 години е не по-малко от 30–50%. Всички тези хора не виждам как може да са обеднели.

Не съм съгласен и че киносалоните са празни. Те не могат да бъдат пълни както едно време, когато се правеха организирани прожекции – например “Хан Аспарух” беше гледан от 12 милиона българи, при 9 милиона души население.

В световен мащаб се смята, че утилизацията на киносалона е добра, когато 30% от капацитетът е запълнен. Казано по друг начин, всички места в киното, умножени по броя на прожекциите, формира един потенциален капацитет. Това трябва да е целият брой зрители, посетили прожекцията за определен период от време. Утилизацията на салоните на “Арена” в България е между 28 и 42%.

В кои градове предвиждате откриване на киносалони?

Стефан Минчев:


Имаме изградена програма за строителство на мултиплекси. Предвиждаме разкриване във всички областни градове. В момента има бум на строителство на молове и ние имаме избор между 2 и повече обекта. Така че, когато не сме инвеститори на мола, ще бъдем инвеститори на киното в мола. През юни тази година открихме във Варна, преди това – през 2006 г., във Велико Търново. В морската столица ще има още едно кино, в новостроящ се мол. Предвиждаме да изградим още в Бургас, Плевен, Добрич и 2 обекта в София.

Какви са ви инвестициите до момента?

Стефан Минчев:


Не съм ги смятал, но около 60-70 милиона евро.

При толкова много вложени средства, как се борите с торентите? Могат ли да съсипят киноиндустрията?

Стефан Минчев:


Безспорно торентите са враг номер 1 на киноиндустрията, както всяка кражба. Ако вие продавате автомобили и 1/3 от тях редовно ви ги крадат, точно толкова са ви загубите. В момента само в България, за съжаление, поради бездействието на официалните органи, има такъв висок процент на пиратство в Интернет. Всичко това е временно, минава се през такива периоди. В крайна сметка, легалният бизнес винаги надделява.

Имате ли данни колко са загубите ви заради торентите?

Стефан Минчев:


Това е много трудно да се изчисли, а и споменаването на дадено число би било спекулативно. Но загубите определено са сериозни, в размер на милиони левове годишно.

С какво е по-различен молът в Стара Загора от другите молове в страната?

Стефан Минчев:


Първото нещо, което прави впечатление, е архитектурата. Създава усещането за отворено пространство и свобода. Другото преимущество е голямата площ от стъклени покриви, а по този начин се внася дневна светлина в целия търговски комплекс. Трето преимущество е, че е само на два етажа и достъпът до всички магазини е лесен през главните ескалатори. Трябва да се отчете и това, че голямо предимство за обекта е огромният паркинг.

Каква е прогнозата Ви за развитието на мол-строителството в България?

Стефан Минчев:


В краткосрочен план ще има забавяне в изграждането на молове. Причината е в колебанието на банките да подкрепят всеки проект, както беше досега. Самите инвеститори също ще си преразгледат плановете.

Дългосрочната ми прогноза е, че България ще се напълни с такива търговски центрове, защото това е бъдещето на търговията. Общо взето, във всеки един голям квартал и град с над 50 000 души ще има по един мол.

Интервю на Апостол Апостолов
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 16.05   1204 г. – Балдуин IX Фландърски е коронован за първи император на Латинската империя. 1527 г. – Флорентинците изгонват Медичите от Флоренция и градът отново...