1/3 от работещите и повече от 40% от работодателите готови да работят на черно

28.09.2020 | 10:55
по статията работи: econ.bg
Обезщетенията мотивират работещите да са на светло, а кампанията "Заплата в плик" е изсветлила 33 млн. лв. от възнаграждения
1/3 от работещите и повече от 40% от работодателите готови да работят на черно
Снимка: под лиценза на creative commons

Обезщетенията мотивират работещите да са на светло, а кампанията "Заплата в плик" е изсветлила 33 млн. лв. от възнаграждения.  Убеждението, че недекларираният труд не ги касае пряко, е основен мотив да са готови да работят на черно за около 1/3 от работещите и за повече от 40% от работодателите. Това показват данните от анкета, попълнена от над 3750 работещи и 1050 работодатели.

Тя беше създадена от ИА "Главна инспекция по труда" при старта на Европейската кампания за деклариран труд" в началото на март, с цел да се проверят мотивите на работещи и работодатели да работят на светло, съответно да работят недекларирано. Данните от анкетата бяха представени на конференция, в която участваха над 40 представители на институции – Министерството на труда и социалната политика, ИА "Главна инспекция по труда", Националната агенция за приходите, Националния осигурителен институт, Агенцията по заетостта, на социалните партньори – КНСБ, КТ "Подкрепа", БСК, КРИБ, БТПП, ССИ.

Основен мотив за работа на светло за работещите е възможността да получат заместващ доход от обезщетения, когато изпаднат в нужда. За работодателите един от сериозните мотиви е да избегнат санкции от контролните органи. И за двете категории анкетирани лица една от най-силните мотивации да бъдат на светло е убеждението, че правилата трябва да се спазват, като при работодателите така смятат около 2/3 от попълнилите анкетата. И двете страни в трудовия процес биха били по-мотивирани да са на светло, ако са сигурни, че с техните данъци и осигуровки се подобряват обществено значими системи като здравеопазване, образование, социална, осигурителна.

От Националната агенция за приходите представи данни от стартиралата през 2017 г. кампания "Заплата в плик", която също се осъществява в партньорство с ИА ГИТ, НОИ и социалните партньори. През 2018 г. е отчетено изсветляване на доходите с 13 млн. лв., а през 2019 г. сумата вече е 33 млн. лв. Все още обаче остават около 440 млн. лв., за изсветляването на които трябва да продължат общите усилия, отбелязват от НАП.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 23.04   181 г. пр.н.е. – В Рим е открит храмът на Венера, превърнал се в място за поклонение на куртизанките. 1348 г. – Крал Едуард III учредява Орден на жартиерата в...