Българите са фенове на любими за доставка храни като чийзбургери и хамбургери, но също така залагат на традиционната пилешка супа и таратора. Водещи по брой поръчки са българската, италианската и американската кухня. Това показва проведеното за втора година проучване сред клиентите на една от платформите за доставка на храна в България - Takeaway.com.
Компанията е част от базираната в Амстердам Just Eat Takeaway.com.
Предпочитанията към традиционната българска кухня се запазват на върха на класацията за втора поред година. Същевременно трите най-поръчвани са вегетариански ястия - таратор, шопска салата и овчарска салата (макар в последната по традиция да се слага и малко шунка). Освен тях предпочитани вегетариански опции са пица "Маргарита", вегетариански бургери и гироси, както и картофки с трюфел. Интересът към веган кухнята също расте значително и тази година. Хората обичат да поръчват миш-маш и безмесни кюфтета.
Любителите на месото пък са заели следващите места с мусака и пълнени чушки с кайма.
Паста "Карбонара" и "Болонезе" пък са най-поръчваните ястия от италианската кухня. След тях се нарежда пицата - с най-поръчвани варианти "Маргарита", "Капричоза" и "Пеперони".
Класическият чийзбургер и пилешкият бургер в комбинация с пържени картофи пък са най-поръчваните продукти от американската кухня.
Проучването показва, че азиатската кухня продължава да набира скорост, въпреки че българите все още се притесняват да заложат на нейните по-екзотични опции. От нея най-поръчвани са ориз със зеленчуци и пиле, донбури с пиле и пиле "Биряни". От японската кухня конкретно повече поръчки се насочват към "Нигири сьомга", "Хосомаки сьомга" и пиле "Терияки".
Любимите десерти според данните от проучването показват носталгия по детството - с най-поръчван крем карамел, следван от млякото с ориз и бисквитената торта.
Потребителите на платформата са предимно мъже - 53%, и са на възраст, на възраст между 18 и 34 години (45%), а между 35 и 55 г. са 43%. От тях 61% са родители. Почти поравно се разпределят причините за поръчка през платформата - 19% го правят, когато искат да си доставят удоволствие, а 18% от потребителите го правят, когато са готови за почивка след дългия работен ден и не искат да мият съдове след вечеря. Други 18% го правят просто когато нямат храна вкъщи.
Близо 40% от потребителите поръчват заедно със своя партньор, 27% го правят, когато се събират с приятели, а 34% използват приложението заедно с децата си или други членове на семейството.
Друга част от прочуването сочи, че 20% от хората бързат да поръчат любимото си ястие, когато се прибират от работа, за да могат спокойно да се насладят на свободното си време, 18% поръчват, когато се готвят за филмова вечер вкъщи, а 17% - за приятелско събиране или парти.
Платформата си партнира с глобалния институт за тенденции WGSN, за да идентифицира нарастващите трендове от индустрията в глобален мащаб, които ще формират бъдещето на храната през 2024.
Сред установените тенденции са храненето за добро настроение, при което вината, свързана с консумацията на нездравословни храни, намалява, а същевременно все повече хора си позволяват да се наслаждават на вкусна храна без повод.
Друга тенденция е склонността на хората да плащат повече за опаковки, които са биоразградими и са направени от рециклирани или рециклируеми материали. Заради това по-често целенасочено се търсят брандове, които обръщат внимание на околната среда и социалното благополучие.
Все повече се развива идеята за кулинарната автентичност, лансирана от новото поколение готвачи. Социалните мрежи продължават да играят голяма роля във формирането на вкусовете и експериментите, които потребителите правят с храната си. Красивите снимки или видеа на храна са водещи при оформянето на вкуса и потребителските навици в световен мащаб.