По-високата ставка ДДС от 1 юли няма да оскъпи продадените вече туристически пакети, казват от АБТТА. Туроператорите са недоволни, че са останали забравени от депутатите и от 1 юли данъкът върху добавената стойност на туристическите пакети отново ще се върне на по-високата ставка от 20%.
Във вторник - последния работен ден на 49-то Народно събрание, неочаквано депутатите почти единодушно (без ПП-ДБ) гласуваха нулевата ставка ДДС на хляба и брашното да бъде удължена до края на годината. Действието й трябваше да изтече след 30 юни и предизборно политиците побързаха още сега да удължат 0% ДДС, защото не е ясно точно кога ще заработи новото Народно събрание.
На 30 юни спира действието и на по-ниската, 9%-на ставка ДДС за туроператорите, въведена по време на пандемията като антикризисна мярка, и на два пъти вече удължавана. От Асоциация на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА) обаче се надяват, че ще има възможност преди 1 юли новият парламент да направи пореден жест към техния бизнес.
"Напълно наясно сме, че намаленият на 9% ДДС е временна мярка. Редно е обаче да остане в сила до края на тази година", коментира пред БНР Даниела Стоева от Управителния съвет на АБТТА. Тя напомня, че мярката е въведена най-вече да се възстанови т.нар. входящ туризъм - посещенията на чуждестранни туристи у нас, който най-много пострада първо от Covid, а след това и от войната в Украйна. По думите ѝ нивата на туристическите пътувания у нас все още не са достигнали предковидната 2019 г.
Туроператорите са недоволни от неглижирането на сектора от страна на властта. "Има голяма дупка между бизнеса и управляващите институции, както и нежелание за разбиране на нуждите на бизнеса. Това показва и колко несигурна е бизнес средата в България", посочва Стоева. В същото време туроператорите припомнят, че управляващите демонстрират по-голяма загриженост към ресторантьорите, които първи получиха 9% ДДС, а в края на 2023 г. по-ниската ставка за тях бе удължена до края на 2024 г., за разлика от туроператорите.
Промяната на ДДС в средата на годината при разпродадени туристически пакети за цялото лято ще създаде големи проблеми на туроператорите, посочват от АБТТА. "Целият негатив от увеличаването на ДДС от 1 юли ще е за сметка на туроператорите. Те ще поемат разликата от 11%. Клиентите ни няма да бъдат ощетени", казва Стоева.
За потребителите, които тепърва купуват почивки обаче, цените ще бъдат по-високи най-малко с 11% заради по-високия налог.