Alibaba Group Holding се съгласи на цената от 266 милиона за придобиване на South China Morning Post, както и активите на други медии, притежавани от SCMP Group Ltd. Сделката повдигна много съмнения относно редакционната независимост на медиите в бъдеще, предаде Reuters.
Пред Хонгконгската фондова борса SCMP са посочили, че причината за продажбата на медиите е „несигурното“ бъдеще пред традиционните издания. Според групата Alibaba ще успее да „отключи по-голяма стойност“ от бизнеса на изданията. Транзакцията, която ще бъде платена изцяло в кеш, ще прехвърли контрола върху 112-годишния англоезичен вестник от малайзийския магнат Робърт Куок, който притежава групата от 1993 г., към китайския милиардер Джак Ма.
Като водеща печатна медия, хонгконгският вестник South China Morning Post пише статии по теми, които се считат за чувствителни в Китай. Достъпът до някои журналистически сайтове в страната вече е блокиран от властите, напомня Reuters.
„Мисля, че ще е интересно да се види дали сегашният авторски и редакторски състав ще избере да остане в медията след продажбата ѝ. Струва си да се гледа“, коментира Джеймс Сунг, политически анализатор в хонгконгския City University, цитиран от Reutes. „SCMP не са изцяло независими от политически влияния и днес... В миналото групата беше собственост на бизнес магнат, който имаше изключително близки връзки с китайското правителство“, посочи професор Франсис Лий, който преподава в Хонгконгското училище по журнализъм и комуникации към Chinese University.
Въпреки очакванията на публиката и някои анализатори, в писмо до медиите изпълнителният заместник-директор на Alibaba Джо Цаи опроверга идеята, че търговският гигант ще наруши независимостта на медията. Въпреки това той добави, че светът се нуждае от „плуралитет на възгледите, когато става въпрос за Китай.“