Starbucks попадна под прицела на китайските медии, според които компанията умишлено поставя по-високи цени на продуктите си в страната, пише агенция „Ройтерс“.
Най-голямата верига кафенета в света е поредната чуждестранна компания, която бива критикувана от China Central Television (CCTV). Доскоро яростта на официалната китайска телевизия беше насочена към Apple.
Според доклад на CCTV, излъчен в неделя (20 октомври), средно лате в кафене нa Starbucks в Пекин струва 27 юана (4,43 долара), което е с една трета повече от цената на същия продукт Чикаго.
„Starbucks успява да поддържа високи цени, главно поради сляпата вяра на местните потребители в западните марки“, казва пред CCTV Уанг Жендонг, директор на кафе асоциацията на Шанхай.
Ценовата стратегия на Starbucks в Китай - страната, която според компанията ще се превърне във втория най-голям пазар за компанията след САЩ през 2014 г., е зависима от редица разходи на местния бизнес, в това число цена на труда, инвестиции в инфраструктурата, валута, недвижими имоти и др., се казва в изявление на компанията пред „Ройтерс“.
„Всеки пазар на Starbucks е уникален и има различни оперативни разходи, затова не би било точно да се правят заключения за един пазар, сравнявайки го с друг“, казват от компанията.
Вносните продукти в Китай често са доста по-скъпи поради високите мита и данъчни ставки. За печеното кафе на зърна, например, митото е в размер на 15%, а данъкът върху продажбата допълнителни 17%.
Продажбите на кафе в Китай са се увеличили с повече от 90% между 2007 и 2012 г., достигайки до 7 млрд. юана през миналата година по данни на Euromonitor. Това накара Starbucks да отвори над 600 нови заведения през тази година, като само за Китай целта е да бъдат отворени 1500 заведения до 2015 г.
Маржът на печалбата за компанията в региона Азия-Пасифик за последното тримесечие е бил в размер на 32% спрямо 21% в Америка и 2% в Европа, Близкия изток и Африка, казват от CCTV.
“Потребителите са все по-наясно с тези разлики в цените“, смята Джеймс Бътън, главен мениджър на Шанхайската компания SmithStreetSolutions. “Марковото кафе обаче се счита за луксозен продукт и хората са готови да плащат повече за него“.
Редица потребители в интернет също се обявиха в подкрепа на Starbucks.
„Тези, които твърдят, че в Starbucks е скъпо, вероятно не пият много кафе“, пише в китайската социална мрежа Sina Weibo Уанг Шу. „Цените са конкурентни, а качеството кара хората да се чувстват сигурни“.