След като през последните няколко дни из медийното пространство се говори за вероятен фалит на варненския мол „Варна Тауърс“, Econ.bg потърси мнението на експерт по темата. Свързахме се за коментар с Димитър Киферов, мениджър „Търговски площи“ в консултантската фирма Forton International, специализирана в сектора на бизнес имотите. Той е консултант на няколко мащабни проекта за търговски центрове в страната като Мол Варна, Paradise Center, и проектите на Global Trade Centers в България.
Ше фалира ли наистина "Варна Тауърс"?
Според експерта няма как със сигурност да се заключи дали „Варна Тауърс“ действително ще фалира само на базата на тиражираната из медиите информация. Ясно е, че самият мол има проблеми, но в случая става дума преди всичко за отношения между наемател и наемодател, коментира Киферов конфликта между собствениците на търговския център и фирма „Енерго про“, мажоритарен собственик на електроразпределителното дружество Е.ОН.
Много вероятно е този конфликт да е с цел подобряване на наемните условия за офисната част от страна на Е.ОН, заяви той и добави, че наблюдаваме отношения между собственици и наематели, в които „всеки се опитва да натиска със своите си инструменти“. Ето защо експертът е на мнение, че говорейки за фалит, темата се преекспонира излишно в медиите.
Сблъсък на интереси
Вчера (16 август 2012 г.) стана ясно, че молът във Варна все още остава без ток в пиковите за посетителите часове – между 17:00 часа и 20:00 часа. Причината е, че собствениците на центъра Мартин Згурев и Антонио Бухтияров и фирма „Енерго про“ така и не успяха да се разберат за това кой на кого и каква точно сума дължи. В допълнение, фирмата, отговаряща за поддръжката на електромрежата в сградата, поиска фалита на „Варна Тауърс“ и в понеделник (13 август) внесе иск пред Окръжния съд в Търговище. Откъдето идват и обществените притеснения, че третият по големина град в България може да остане с един мол по-малко.
Това обаче, което прави най-силно впечатление, е, че в този сблъсък на финансови интереси Е.ОН се явява не просто доставчик на електроенергия, а и най-големият наемател на офис площи в търговския център. При това с десетгодишен договор, от които първите две са гратисен период. Това даде възможност на собствениците на мола да обвинят дружеството в злоупотреба с монополно положение.
Има ли бъдеще за моловете у нас?
Извън тези пространни бизнес отношения се откроява друг важен въпрос, свързан със сектора като цяло – след бума на строителство на молове в България, какво е тяхното бъдеще? Попитахме Димитър Киферов дали можем да очакваме пренасищане на пазара и съответно – случаи на фалит, за какъвто се говори по отношение на търговския център във Варна.
Оказа се, че засега положителен извод в тази посока би бил неоснователен. Защото, разделяйки условно сектора на пазар в столицата и на пазар извън нея, и двата са стабилни по свой собствен начин.
Говорейки за строежа на моловете извън София, то можем да кажем, че той вече приключва. "В близко бъдеще няма да отворят врати повече от един до два търговски центъра", споделя наблюденията си Киферов. С други думи, няма опасност от „изникването“ на твърде много молове, които да останат без клиентела.
Готовите проекти обаче вероятно ще бъдат изправени пред някои трудности. Това важи особено за градове като Варна, Русе и Стара Загора, където вече има насищане на търговски площи, а някои от търговските центрове страдат от липса на силни ключови наематели и добра заетост на площите.
Възможно е някои от настоящите молове извън столицата да преосмислят концепцията си. Вече има и такива регистрирани случаи, включително във Варна. Така например мол "Галерия Варна" се превърна в развлекателен център, а след трансформацията на Phohe Mall в него се помещава част от варненската администрация.
Инвазия на софийските молове
Съвсем по различен начин стоят нещата в столицата – както Киферов се изрази, „там говорим за друг пазар“. Но също няма място за притеснения, тъй като и за софийските молове все още има хляб. В момента бизнесът се изтегля в южните и периферните квартали на града, където всъщност са най-платежоспособните потенциални клиенти. Ето защо, райони като "Лозенец", "Симеоново", "Белите брези", "Бояна", "Драгалевци" и др. са благоприятни за разширяване и за своеобразно "изместване" на пазара.
Нещо повече – целта на предприемачите в сектора е да се създаде един съвсем нов потребителски трафик от хора, които имат труден достъп до вече построените търговски центрове. По този начин ще се обхванат нови потребителски кръгове, вместо да се води ожесточена борба за старите.
В момента фирма Forton International е консултант по проекта на един от четирите нови мола, които ще отворят врати в София през следващите две години - мол "Парадайс". Очаква се той да бъде завършен до края на 2012 г., и да бъде разположен върху площ от около 80 хил. кв. м. Останалите три търговски центъра ще отворят врати през 2013 г. и 2014 г.
Тази статия ви хареса? Станете фен на страницата на Еcon.bg във Facebook, за да следите всичко най-интересно за икономиката, предприемачеството, кариерата, личните финанси, политиката и обществото!