Изследване на използването на ИКТ и на електронната търговия в предприятията

16.05.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Информационно-комуникационните технологии (ИКТ) имат все по-нарастващо икономическо и социално въздействие. Чрез програмите еЕвропа 2005 и еЕвропа+ европейските политици успяват да отразят значението на новите технологии, бързото им разпространение и все по-широкото им използване в ежедневния икономически и социален живот на обществото.

Изследването за използването на информационно-комуникационните технологии в предприятията през 2004 г. е съвместно изследване на Националния статистически институт и Европейската общност и се провежда съгласно изискванията на Евростат. Методологията и инструментариумът на наблюдението са напълно хармонизирани с директивите на Европейския съюз и Регламент № 808/2004 на Европейския парламент.

Основна цел на изследването е получаване на надеждни сравними данни, които да отразяват разпространението и използването на информационно-комуникационните технологии в Република България и които да бъдат съпоставими с данните на останалите страни - членки на ЕС. Това изисква стриктно спазване на инструкциите и методиката, подготвени от НСИ. Изследването на Европейската общност за използването на ИКТ в предприятията през 2004 г. съдържа шест раздела:
  • Обща информация за системите на ИКТ, използвани в предприятията.
  • Използване на Интернет.
  • Електронна търговия по Интернет - обем на покупките и продажбите.
  • Електронна търговия чрез EDI системи или системи, различни от Интернет.
  • Практики на доверието при търговията по Интернет.
  • Бариери при електронната търговия.
Единица на наблюдението е предприятието (по NACE D, F, G, H (частично), I, K, 92 (частично), E, 93).

Изследването е представително за следните групи икономически дейности:
- NACE D за агрегиране на данните в следните 4 (5) групи:
a) DA, DB, DC, DD, DE; b) DF, DG, DH; c) DI, DJ; d) DK, DL, DM, DN; e) NACE 22
- NACE E
- NACE F на втори знак
- NACE G на втори знак
- NACE H на втори знак (55.1+55.2, 55.3-5)
- NACE I на втори знак (60-63 и 64)
- NACE K на втори знак (72 и останалите)
- NACE 92 (92.1 и 92.2, 92.3-7), 93

Изследването обхваща:
  • Малки предприятия - от 10 до 49 заети.
  • Средни предприятия - от 49 до 249 заети.
  • Големи предприятия - над 250 заети.
Получените данни от изследването сочат, че предприятията в България имат високо развита информационно-комуникационна среда, а компютрите и Интернет са неразделна част от техническото оборудване на фирмите и необходимост за постигане на по-бърза и по-ефективна работа и по-висока производителност.

С най-добра техническа база се отличават 98.3% от големите предприятия (с над 250 заети). За средните предприятия (от 49 до 249 заети) компютрите са едно от необходимите средства за успешно реализиране и развитие на дейността (93.8%). Малкият бизнес също не изостава от съвременните тенденции на широко използване на информационно-комуникационни технологии. Компаниите от най-малката група (от 10 до 49 заети) отбелязват сравнително висок процент на използване на компютри (80.5%).

 

Фиг. 1. Предприятия, използващи компютри, към 31.01.2004 г.

Предприятията в България разполагат с широк набор от информационно-технологични мрежи, като най-популярна е локалната мрежа LAN (28.6%). Много от предприятията разполагат и с изградени Интранет мрежи за вътрешно ползване (27.2%). Значително по-ограничено е разпространението на безжичната LAN мрежа (4.8%). Разширението на Интранет, което позволява частичен кодиран достъп на външни потребители в мрежата, или т.нар. Екстранет е най-често срещан в компютърните системи на най-големите предприятия (12.4%).

 

Фиг. 2. Използване на ИТ мрежи в предприятията


Използване на Интернет в предприятията

Интернет е глобална компютърна мрежа и предоставя неограничени възможности за получаване и обмен на информация, комуникации, търговия и услуги на потребителите от цял свят. Данните от изследването показват, че България има развита динамична информационна бизнес среда, която провокира към все по-широко използване на Интернет и информационни технологии.

Фиг. 3. Предприятия с достъп до Интернет към 31.01.2004 г.

Вече 93.3% от най-големите предприятия имат достъп до Интернет, следвани от средните и малките предприятия. Обобщените данни за Интернет достъпа сочат, че 61.8% от предприятията използват предимствата на глобалната мрежа. За сравнение, резултатите от направеното проучване в страните - членки на ЕС, сочат, че 90% от предприятията с над 10 заети имат достъп до Интернет.

Сред голямото разнообразие от Интернет оператори на пазара, предлагащи различни видове Интернет връзки и трафик, най-широко приложение в предприятията с достъп до Интернет намира модемът с комутируема линия (56.5%). Широколентовата връзка, която най-често е представлявана от кабелен LAN Интернет, се нарежда на второ място по използване (42.3%). Най-скъпият, но най-надежден и сигурен начин за връзка с Интернет си остава безжичната връзка, която е най-разпространена в големите предприятия (27.3%).


Фиг. 4. Достъп на предприятията до Интернет според вида на външната връзка

Близо една четвърт от предприятията в страната (24.9%) имат запазено Интернет пространство и собствен уебсайт. Най-активни са големите предприятия, които отбелязват 54.9% бизнес присъствие в мрежата, най-често използвано за реклама на свои продукти и представяне на каталози и актуална ценова информация.

Фиг. 5. Предприятия със собствен уебсайт към 31.01.2004 г.

Електронното правителство в България е елемент на прехода от индустриално към информационно общество и е средство за ускоряване на процеса на евроинтеграция. To е процес на промяна, който позволява да се разширят възможностите на гражданите и бизнеса за участие в една нова, базирана на знанието икономика. Представителите на бизнеса в България се възползват умело от предложените услуги на е-Правителство (37.7%). За да спестят време и средства, най-често големите предприятия с над 250 заети прибягват до онлайн услугите на обществените институции (69.2%).

Фиг.6. Предприятия, използващи Интернет с цел взаимодействие с други обществени органи

Предприятията в България използват най-често Интернет като потребители на информация, с цел маркетингов мониторинг и проучване на пазарите, предлаганите продукти, услуги и съответните им цени (38.1%). Много често предприятията се доверяват на Интернет, за да се възползват от предлаганите финансови и банкови услуги (25.8%).



Фиг.7. Цели на използване на Интернет от предприятията

Всяко трето предприятие е срещало проблеми със сигурността на своите информационно-комуникационни системи през 2004 г. ( 28.5%). В 15.4% от случаите те са били обект на атаки от вируси и са понесли последиците от проникването им, като например загуба на време и информация. Сравнително по-рядко се среща неоторизираният достъп до ИКТ системите на предприятията (1.9%).

Фиг.8. Дял на предприятията, срещали проблеми със сигурността на ИКТ системите си


Електронна търговия

От предприятията, имащи достъп до Интернет, 11.8% са поръчвали продукти и услуги онлайн през 2003 година. Останалите 88.2% не са се възползвали от възможностите и удобствата на виртуалните магазини.

Фиг. 9. Дял на предприятията, поръчвали продукти/услуги по Интернет, към 31.12.2003 г.

От предприятията, които са поръчвали стоки и услуги по Интернет през 2003 г., общо 29.6% са платили онлайн за своите покупки. Най-малко разплащания в Интернет са регистрирали 20.0% от най-големите предприятия (с над 250 заети). Най-активни са компаниите със заети от 10 до 49, от които 30.8% предоставят индивидуални данни на фирмата в глобалната мрежа и се доверяват по-често на сигурността на електронната търговия.

Фиг. 10. Дял на предприятията, заплащали онлайн закупените стоки и услуги

Данните от изследването сочат, че предприятията от сектор "Търговия на едро и търговско посредничество" са използвали Интернет най-често за поръчки на стоки и услуги (35.3%). Непосредствено след тях се нареждат предприятията от преработващата промишленост (32.0%), а агенциите за недвижими имоти, наемодателна дейност и бизнес услуги отбелязват 15.7% активност в онлайн покупките.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 12.11   680 г. – Започва 6-ият вселенски събор в Константинопол. 1914 г. – Първа световна война: Османската империя обявява война на държавите от Антантата. 1918 г....