Информационно-комуникационните технологии (ИКТ) имат все по-нарастващо икономическо и социално въздействие. Чрез програмите еЕвропа 2005 и еЕвропа+ европейските политици успяват да отразят значението на новите технологии, бързото им разпространение и все по-широкото им използване в ежедневния икономически и социален живот на обществото.
- Обща информация за системите на ИКТ, използвани в предприятията.
- Използване на Интернет.
- Електронна търговия по Интернет - обем на покупките и продажбите.
- Електронна търговия чрез EDI системи или системи, различни от Интернет.
- Практики на доверието при търговията по Интернет.
- Бариери при електронната търговия.
- Малки предприятия - от 10 до 49 заети.
- Средни предприятия - от 49 до 249 заети.
- Големи предприятия - над 250 заети.
Фиг. 1. Предприятия, използващи компютри, към 31.01.2004 г.
Използване на Интернет в предприятията
Фиг. 3. Предприятия с достъп до Интернет към 31.01.2004 г.
Вече 93.3% от най-големите предприятия имат достъп до Интернет, следвани от средните и малките предприятия. Обобщените данни за Интернет достъпа сочат, че 61.8% от предприятията използват предимствата на глобалната мрежа. За сравнение, резултатите от направеното проучване в страните - членки на ЕС, сочат, че 90% от предприятията с над 10 заети имат достъп до Интернет.
Сред голямото разнообразие от Интернет оператори на пазара, предлагащи различни видове Интернет връзки и трафик, най-широко приложение в предприятията с достъп до Интернет намира модемът с комутируема линия (56.5%). Широколентовата връзка, която най-често е представлявана от кабелен LAN Интернет, се нарежда на второ място по използване (42.3%). Най-скъпият, но най-надежден и сигурен начин за връзка с Интернет си остава безжичната връзка, която е най-разпространена в големите предприятия (27.3%).
Фиг. 4. Достъп на предприятията до Интернет според вида на външната връзка
Фиг. 5. Предприятия със собствен уебсайт към 31.01.2004 г.
Електронното правителство в България е елемент на прехода от индустриално към информационно общество и е средство за ускоряване на процеса на евроинтеграция. To е процес на промяна, който позволява да се разширят възможностите на гражданите и бизнеса за участие в една нова, базирана на знанието икономика. Представителите на бизнеса в България се възползват умело от предложените услуги на е-Правителство (37.7%). За да спестят време и средства, най-често големите предприятия с над 250 заети прибягват до онлайн услугите на обществените институции (69.2%).
Фиг.6. Предприятия, използващи Интернет с цел взаимодействие с други обществени органи
Предприятията в България използват най-често Интернет като потребители на информация, с цел маркетингов мониторинг и проучване на пазарите, предлаганите продукти, услуги и съответните им цени (38.1%). Много често предприятията се доверяват на Интернет, за да се възползват от предлаганите финансови и банкови услуги (25.8%).
Фиг.8. Дял на предприятията, срещали проблеми със сигурността на ИКТ системите си
Електронна търговия
Фиг. 9. Дял на предприятията, поръчвали продукти/услуги по Интернет, към 31.12.2003 г.
От предприятията, които са поръчвали стоки и услуги по Интернет през 2003 г., общо 29.6% са платили онлайн за своите покупки. Най-малко разплащания в Интернет са регистрирали 20.0% от най-големите предприятия (с над 250 заети). Най-активни са компаниите със заети от 10 до 49, от които 30.8% предоставят индивидуални данни на фирмата в глобалната мрежа и се доверяват по-често на сигурността на електронната търговия.
Фиг. 10. Дял на предприятията, заплащали онлайн закупените стоки и услуги
Данните от изследването сочат, че предприятията от сектор "Търговия на едро и търговско посредничество" са използвали Интернет най-често за поръчки на стоки и услуги (35.3%). Непосредствено след тях се нареждат предприятията от преработващата промишленост (32.0%), а агенциите за недвижими имоти, наемодателна дейност и бизнес услуги отбелязват 15.7% активност в онлайн покупките.