Равносметката от "Южен поток"

26.06.2013 | 10:00
по статията работи: Петя Бързилска
Ползите и евентуалните рискове от газопровода, който ще транспортира природен газ от Русия към Централна и Западна Европа и ще минава през България
Равносметката от "Южен поток"

Неочаквано голяма част от българите - 68%, подкрепят проекта за газопровод "Южен поток", който да транспортира природен газ от Русия към Централна и Западна Европа през територията на България.

Това показва онлайн проучване на обществените нагласи в страната, проведено от компанията BritainThinks по поръчка на Natural Gas Europe сред граждани на всички страни, през които ще мине тръбопроводът – България, Сърбия, Унгария, Словения и Италия в периода 17-28 май.

Проектът "Южен поток" до момента

През България ще минава тръба с дължина приблизително 540 км, като началната му точка е край Варна в района на Галата с отклонение от 59 км към Провадия и три компресорни станции. Съоръжението ще пренася през територията на страната ни 63 млрд. куб. метра газ при окончателното приключване на проекта. В тях се включват 17.8 млрд. куб. м транзитиран към момента газ за Турция, Гърция и Македония, 2.5 млрд. куб. метра нови количества за Гърция и 1.6 млрд. куб. м доставка за Бэългария. Освен това се предвижда транспортиране на нови 41 млрд. куб. метра газ в направление Сърбия, пише 3e-news.net.

Общата стойност на тръбопровода и съпъстващата инфраструктура се изчислява на 3.308 млрд. евро. Очакванията са инвестицията да се изплати за 15 години.

Базовият период за достигане на необходимото ниво на вътрешната норма на възвращаемост на собствените средства е съгласуван с руската страна на 25 години. Вътрешната норма на възвращаемост е договорена на 8% от собствените средства на страните, вложени в проекта.

Осигуряването на необходимите средства ще става на принципа на проектното финансиране. За тази цел е създадена проектна компания "Южен поток - България" , в което с равни дялове по 50% участват "Газпром" и на Български енергиен холдинг (БЕХ). Проектната компания ще извърши цялата подготовка и ще преговаря с финансиращите институции. Договорено е "Газпром" да осигури средствата за покриване на собственото участие на БЕХ, без това да изменя равното дялово участие на българския държавен холдинг като акционер в компанията. Отпуснатите средства за покриване на самоучасието на БЕХ ще се връщат на Газпром с приходите от дивидентите от дейността на компанията "Южен поток България", след като запоочне търговската експлоатация на газопровода.

Ползи и рискове

Според онлайн проучването за 64% от обикновените български граждани е важно, че с "Южен поток" ще бъде засилена политическата зависимост на страната ни от Русия. 71% се опасяват от по-голямо влияние върху цените от това на руснаците, а също толкова от авария, като например изтичане на газ или експлозия. Като цяло обаче 65% от анкетираните смятат, че потенциалните ползи надвишат потенциалните недостатъци.

На първо място хората поставят възможността за откриване на "хиляди нови работни места в България" - 35%. Следват очакванията, че цената на руския природен газ за страната ни може да бъде намалена - 27%. Според 16 на сто от анкетираните приходите в бюджета от данъци и такси за пренос могат да помогнат за възстановяването на българската икономика. Само приходите от ДДС се изчисляват на около 600 млн. евро. Сред останалите плюсове са по-голямата сигурност на газовите доставки икономическото оживяване на регионите, през които минава тръбата, част от които  са най-бедните в България.

Изграждането на тръбопровода в България може да ангажира много български компании като подизпълнители или в логистиката, което също би било голям плюс. Министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов например съобщи как ще бъдат включени пристанища и българските железници. Предвижда да се изготви специална логистична схема на пристанищата Варна и Бургас за обработка и складиране на всички материали за сглобяването на газопровода.

"Този проект предоставя възможност на "БДЖ – Товарни превози" да предложи комплексни услуги за доставките на товарите по суша", каза още министър Папазов. При одобрение от компанията "Южен поток" в кратки срокове ще се подготви схема от влакове, които да доставят по специално трасе тръбите за газопровода", допълни още той.

Част от анкетираните обаче изразяват съмнание, че проектът ще създаде повече проблеми на България, които няма да се компенсират с посочените и доста несигурни все още ползи.

Причините за това са няколко. На първо място е увеличаването на зависимостта от Русия. Следва противоречиието с третия либерализационен пакет на ЕС. Той изисква 50% от обема на тръбопроводите, изграждани на територията на ЕС,  да се предоставя на други доставчици, с което Русия не е съгласна.

В началото на април служебният премиер Марин Райков поиска да бъде направен пореден много задълбочен анализ на инвестиционното решение на кабинета "Борисов" за изграждането на Южен поток през територията на България. Той трябва да установи до каква степен то е съвместимо с европейското законодателство, за да се гарантира, че няма да се стигне до  европейски санкции.

Министърът на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев заяви на среща с гостувалия у нас руски зам.-министър на енеергетиката Анатолий Яновский, че проектът е изключително важен за България, но също подчерта, необходимостта нашата страна да се съобрази както с българското, така и с европейското законодателство при изграждането му. В противен случай България е запстрашена от санкции от ЕК.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...