Great Wall - ще успее ли новият български автомобил? 1

28.03.2012 | 12:55
по статията работи: Петър Чернев
Произвежданите край Ловеч коли ще трябва да се справят с конкуренцията на марки като Skoda и Dacia
Great Wall - ще успее ли новият български автомобил?

Преди малко повече от месец в ловешкото село Баховица беше открит заводът на китайския производител на автомобили Great Wall. Това е първата фабрика на територията на страна от Европейския съюз (ЕС), която компанията открива.

С нея за пореден път се прави опит за възстановяване на производството на коли у нас. Както вече ви припомнихме, първите опити за правене на автомобили у нас датират от средата на 60-те години на миналия век.

По време на събитието беше обяснено, че до края на годината ще започне производството на 3 нови модела, различни от досега обявените автомобили Voleex C10, пикап Steed 5 и високопроходимият Hover H5. Това ще са седанът Voleex C30, моделът C30r, както и новият Hover H6. Първите возила, сглобени у нас, вече са факт.

В следващите минути ще може да се запознаете с мнението на специалистите за това доколко автомобилите Great Wall имат шанс да се наложат в България, какви са основните конкуренти на компанията от съседните държави, както и да научите малко данни за индустрията в европейски план.

 


Автомобилите на Great Wall, "Made in Ловеч". Снимка: Econ.bg
   

 

Какво е положението в Европа

Според най-актуалните данни на Асоциацията на европейските производители на автомобили* (European Automobile Manufacturers Association – ACEA) през 2010 г. в целия Европейски съюз са били направени над 16.9 млн. превозни средства. Това представлява ръст от над 11 на сто спрямо предходната година, когато броят е бил 15.21 млн. Що се отнася до произведените пътнически автомобили през 2010 г., общо 15.07 млн. возила от този клас са били свалени от конвейерите. Техният брой се увеличава с 8.3 на сто в сравнение с 2009 г. (13.91 млн.).

Очаквано най-много пътнически автомобили са били произведени в Германия – 5.52 млн. На второ място се нарежда Франция със 1.922 млн., а на трето Испания с 1.913 млн. Припомняме ви, че в тези три страни властват производители като BMW, Mercedes, Peugeot, Citroen и SEAT. Цялостно Европейският съюз остава водещият производител на пътнически автомобили в света с дял от 25.8 на сто. На второ място се нарежда Китай с 23.8%, а на трето – Япония с 14.2%.

Най-много фабрики за сглобяване на автомобили и производство на двигатели очаквано има Германия - 47, следвана от Франция – 38. Челната петица се допълва от Великобритания – 31, Италия – 20 и Полша – 16. 

Асоциацията на европейските производители на автомобили обединява повечето от големите производители на автомобили на Стария континент като FIAT, Renault, Volvo, групата BMW, както и някои асоциирани организации в сектора. За България представител е Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители.

Конкуренцията на Балканите

Нека да разгледаме какво е положението в региона на Централна и Източна Европа:

Най-голямата пазарна конкуренция за автомобилите, произвеждани у нас, като че ли идва от Румъния и местната компания Dacia, която беше закупена от Renault в началото на XXI век. Моделът Logan, чието производство започна през 2004 г., е достъпен навсякъде, където френската компания разполага с дилърска мрежа. От 2005 година започна предлагането на новата версия с дизелов мотор, а от следващата година се появи комбито Logan Steppe. От 2008 година започна предлагането и на още един модел – Dacia Sandero, която се продава единствено в страни, в които воланът се намира отляво. Този тип коли са среден клас (или supermini) – по-големи от малки семейни автомобили и по-малки от семеен автомобил. Типични примери в тази графа са: Skoda Fabia, Nissan Micra, Ford Fiesta и др.

Dacia Logan Facelift. Снимка: Commons.wikimedia.org

Производителят има представителство и у нас. Желаещите могат да си закупят както моделите Logan и Sandero, така и пикап и ван модификациите. Цените грубо се движат между 12 и 18 хил. лв., но зависят и от екстрите и спецификациите на съответната машина.

В Румъния фабрика има и Ford. Американската компания придоби завода "Аутомобиле Крайова” през 2007 г. В него вече е започнало производството на модела Ford B-MAX. Преди това до миналата година във фабриката се е произвеждал ванът Ford Transit Connect. Той вече се сглобява в испанския град Валенсия след като американската компания обяви намеренията си да инвестира там 800 млн. евро. Очаква се в близко бъдеще да започне и производството на нов модел от малкия сегмент, който за момента не е известен.

Към днешна дата производството на автомобили в Гърция е на нивото, на което се намира почти цялата ѝ икономика, т.е – вегетиращо.

Второ поколение Pony. Снимка: Namco-euro.com


Все още продължава да съществува National Motor Company of Greece (NAMCO), която е била създадена в средата на XX век.

При проверка на сайта на компанията човек се натъква на мотото „Namco Pony – изключително удобната кола за различни поводи”. Ако се чудите за какво става въпрос, Namco Pony са малки джипове, чието производство може да бъде проследено до началото на 70-те години на миналия век. Тяхната реализация е започнала с договореност с френския производител Citroen. През 1983 година се появява второто поколение на превозното средство, което вече е било снабдено с мотори Ford, а през 1995 – третото. Съществува и четвърто, за което няма точни данни.

За незавидното състояние на компанията свидетелства и секцията „Investment opportunities”. От нея читателят разбира, че акции на производителя могат да бъдат придобити „на много добри цени и при изгодни условия”, както и че нетните активи на дружеството гарантират стойността на дяловете.

Ако говорим за Сърбия и производството на коли, задължително трябва да се спомене една марка – Zastava („Застава”).

Фабриката на консорциума, в който участие имат държавата и италианският производител FIAT, се намира в сръбския град Крагуевац. Тя става факт в началото на 50-те години на миналия век и до 2008 г.  там се сглобяват Zastava и модификацията Zastava Koral (Застава Корал, известна още като Yugo). Освен това там са произвеждани и моделите на FIAT 1300, 1500, 1400 и 850.

Zastava Yugo. Снимка: Freeweb.deltha.hu/zastava.in.hu/

Съгласно подписания през 2008 г., договор италианската компания трябва да направи инвестиции в размер на повече от 700 млн. евро. В същото време държавата трябва да вложи други 200  млн. евро. Във фабриката са заети около 2500 души, а производственият капацитет е 200 хил. коли годишно. По-късно той може да бъде увеличен до 300 хил. Очаква се през май да започне производството на FIAT 500L. Първите машини трябва да бъдат достъпни по магазините в Европа в края на тази година, а в САЩ – в началото на следващата година.

Междувременно президентът на Сърбия Борис Тадич изрази надеждата си до 2 години страната да успее да привлече още един голям производител на автомобили. Той допълни, че консорциумът между сръбската държава и FIAT ще помогне за привличането на чуждестранни инвестиции.

Нека завършим краткия преглед с Чехия и нейната Skoda.

Основаната още в края на XIX век компания се сдоби с мощна подкрепа непосредствено след промените в Източния блок. През декември 1990 г. чешкото правителство взе решение да си сътрудничи с немския концерн Volkswagen Group.

Съместното дружество Škoda – Volkswagen започва дейност на 16 април 1991 г. под името Škoda, automobilová a.s.. По този начин Skoda Auto става четвъртата марка на Volkswagen Group заедно с Volkswagen, Audi и SEAT. Немската група придобива все по-голям дял в производителя, докато не става негов 100-процентов собственик в началото на 2000 г.

След промените започва да се произвеждат няколко нови модела. Сред тях са известната и в България малка семейна кола Skoda Felicia, която се произвежда между 1994 и 2001 г., друг малък семеен автомобил - Skoda Octavia, чиятo изработка започва през 1996 г. и продължава и до днес, наследникът на Felicia - Skoda Fabia (в производство от 1999 г.) и голямата семейна кола Skoda Superb, която се сглобява в периода между 2001 и 2008 г.   



Skoda Octavia. Снимка: Commons.wikimedia.org

Чешкият производител има представителство в България. От него могат да бъдат закупени както Octavia (купе и комби), така и други модели като Fabia (хечбек и комби), Superb (купе и комби), ванът Praktik и др. Цените варират според екстрите, съответния модел и плана за плащане грубо между 20 и 55 хил. лв.

И малко екзотика – в Естония се произвеждат дубликати на класическата състезателна кола Lotus Seven. Компанията ESTfield прави модификации по класическата версия на автомобила. Например – различни двигатели, скоростни кутии и задно окачване.

Битката на цените - кой какво предлага

В момента Great Wall предлага 3 превозни средства на българския пазар. Всички те са с 5 години или 100 хил. км гаранция.

Това са пътническият автомобил Voleex C10, който се предлага на цена 15,990 лв. с ДДС. Тя може да се увеличи с още до 2200 лв., ако човек реши да си монтира фабрична газова уредба. Компанията предлага и други екстри, чиято стойност варира между 190 и 390 лв.

Друга опция пред търговците и хората, на които им се налага да превозват товари, е пикапът Wall Steed 5. Според екстрите, задвижването и мощността на двигателя, цените му варират между 24,99 и 33,49 хил. лв. с ДДС. Като цяло по-евтини излизат пикапите, чиято мощност достига 136 конски сили.

Накрая, но не последно място, идва практичният спортен автомобил (SUV) Hover 5. Тук цените варират според задвижването и нивото на оборудване. На оборудване „Ниво ONE” те са между 28,69 хил. лв. и 30,99 хил. лв. На „Ниво STAR” цените са както следва: 31,99 хил. лв. и 32,99 хил. лв.

Същевременно Skoda на българския пазар предлага 4 модела леки коли и 2 вана.

За някои от тях липсват актуални цени. Онези, за които има информация, са с 2 години гаранция, без ограничение за изминатия пробег, 12 години срещу пробив от корозия и 3 години на лаково-бояджийското покритие. Колко пари ще трябва да платите зависи и от мощността на двигателя, екстрите, които са включени, и дали не става дума за специален модел. Всички предложения са актуални до 14 април.

За Skoda Yeti - между 29,96 и 48 хил. лв. с ДДС за автомобил.

Същевременно за лифтбека (двуобемна затворена конструкция на автомобилна каросерия тип седан, произвеждана с три или пет врати – бел.ред.) на  Octavia цените варират между 27,38 хил. лв. и 51,33 хил. лв. Предлага се и юбилеен модел, чиято стойност варира между 31 хил. лв. и 39,6 хил. лв. За разновидността комби на същия модел цените варират между 29 хил. лв. и 58,7 хил. лв. Желаещите да си закупят юбилейния модел могат да го направят на цени между 32,6 и 41,24 хил. лв. Предлагат се и специални модели – те струват между 29,5 хил. лв. и 35,25 хил. лв.

От ценовите листи на Skoda става ясно, че желаещите могат да си купят семейната кола Octavia Tour на цени между 21,63 хил. лв. и 24,61 хил. лв. за нормалния модел и 23,02 хил. лв. и 26 хил. лв. - за комби разновидността.

При хечбека на Fabia цените варират между 16,48 хил. лв. и 36,98 хил. лв. Тук отново се предлага и юбилеен модел, при който стойностите варират между 19 хил. лв. и 23,82 хил. лв. За специалните модели цените са между 17 хил. лв. и 25 хил. лв. При комбито на същия модел цените са между 18,19 хил. лв. и 38,72 хил. лв. Юбилейният модел се продава на стойности между 20,4 хил. лв. и 24,8 хил. лв., а специалните такива – между 18,85 и 25,84 хил. лв.

Dacia – румънският производител предлага 6 модела на превозни средства. Всички предложения са валидни до изчерпване на количествата. Те варират според мощността на двигателя, екстрите и включеното оборудване. В цената е включена и 3 години гаранция (или 100 хил. км) и 3 години пътна помощ.

Цените на джипа Dacia Duster са между 20,590 и 33,690 лв. с ДДС.

Същевременно за супермини от модел Dacia Sandero ще трябва да платите между 13,99 и  21,69 хил. лв. с ДДС.

Семейната кола Dacia Logan върви между 12,99 хил. лв. и 20,69 хил. лв. с ДДС, а моделът Logan MCV (комби, но с увеличено място отзад) струва между 19,09 хил. лв. и 25,59 хил. лв. с ДДС. Тук освен мощността на двигателя и екстрите, значение има и броят на места – дали те са 5 или 7. За ван Logan ще трябва да се разделите с между 17,69 и 20,59 хил. лв. с ДДС, а за пикап-версията на същия модел – между 16,89 и 19,79 хил. лв. с ДДС.

Такова е положението с цените. На пръв поглед прави впечатление, че например пикапът Steed, който се произвежда край Ловеч, е по-скъп от ван-разновидността на Dacia Logan. Кое от двете превозни средства ще изберете, вече си зависи от вас. Това е така, тъй като зависи какво търсите и при екстрите, които вървят при всеки модел.

Същевременно положението е по-различно, що се отнася до сравнението на моделите Voleex и Dacia Sandero. Тук китайската компания печели по отношение както на предлаганата цена, така и по отношение на предлаганите екстри.

Къде е Skoda? Сравнението по отношение на Steed и Yeti дава относително равен резултат по отношение на цената. Чешката компания обаче печели по отношение на екстрите, които предлага в базовия си модел „Актив”. Не са за пренебрегване и специалните модели, чиито цени също са примамливи. Същевременно Voleex печели надпреварата срещу хечбек модела на Fabia по отношение на това какво може да си купите на базово ниво. За по-горните нива вече зависи с колко пари разполагате и какво търсите.

Пазарът на джипове

Евентуално разместване на пазара на джипове прогнозира пред Econ.bg председателят на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) Стоян Желев. Според него особено пикапът на Great Wall ще бъде много добре приет и харесан от потребителите. На противното мнение е зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев. Според него по-скоро последната студена зима и тежките условия по пътищата са накарали шофьорите да потърсят и да си закупят джип, с което продажбите на този тип превозно средство са отчели ръст.

Мнението на специалистите – какво крие бъдещето на Great Wall в България

Откриването на завода на Great Wall у нас стана повод Econ.bg да разговаря с цитираните по-горе специалисти, a именно - Любомир Доросиев и Стоян Желев.

И двамата са на мнение, че потребителите взимат решение за това каква кола да си купят от практическа, а не толкова от емоционална гледна точка.

Според Доросиев българинът не е националист. За разлика от сърбите, които обичат своята марка коли, хората у нас се възползват от възможността и основно са водени от фактора "цена". От своя страна Желев коментира, че решението за покупка на нов автомобил е по-скоро рационално и базирано на разумни доводи и аргументи. Според него емоцията е неотделима част от това решение, но тя може да наклони везните при сходни от рационална гледна точка алтернативи.

Мненията на двамата експерти се отличават и по отношение на въпроса доколко новият завод и продукцията, която се произвежда там, ще повлияе на пазара.

Според председателя на ААП фабриката ще се отрази много положително не само на автомобилния пазар, но и на цялата икономика на страната. Той допълва: „Очаквам в следващите години у нас да заработят много нови предприятия за части, възли и компоненти с пряко или косвено приложение в автомобилната индустрия, а и други автомобилни марки да започнат да разглеждат възможности за инвестиция”. Експертът завършва с това, че се гордее като българин с връщането на страната ни на картата на автомобилните производители.

По този въпрос Любомир Доросиев не е толкова оптимистично настроен. Според него превозните средства, които ще бъдат произвеждани в ловешкото село Баховица, са на типично европейско ниво като цени. Той допълва, че в момента никой не купува нови превозни коли. Според неговите изчисления през първата година се губят между 30 и 40% от средствата, дадено от клиента за нова кола. Загубата достига 70% през третата година.

Доста трудно може да се очаква вследствие на появата на нов играч на пазара цените на автомобилите (били те нови или употребявани) у нас да паднат. Около това мнение се обединяват и двамата експерти. От една страна Стоян Желев коментира, че цените на новите коли така или иначе са на изключително ниско ниво през последните 2-3 години. Което го кара да мисли, че на пазара няма да има ценови катаклизми през настоящата година. Според Доросиев потребителите в България (а и в цяла Европа) търсят да закупят автомобили на старо, а не нови возила. Вследствие на кризата за вносителите маржът на печалба е намалял. Същевременно българските търговци остават едни от най-търсените на Балканите, като се имат предвид ниските цени, на които търгуват.

И все пак... Ще успее ли поредният опит за производство на коли в България? От една страна рекламата за момента е достатъчно добра, от друга - липсват гаранции, че ще бъде направена правителствена поръчка. Предстои да видим как ще се справя компанията занапред, но при всички положения наличието на автомобилно производство у нас определено е плюс за икономиката.

Оцени статията:
4.89/14
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Коментари 3
Подреди по: Най-нови | Най-стари

asen petrov 30.03.2012 | 12:53
Компанията засега върви обещаващо, доста успешно се популяризира продукта и има огромен интерес. Можем само да стискаме палци да се развие българското автомобилостроене.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 11.12   361 г. – Император Фравий Клавдий Юлиан влиза в Константинопол, поемайки по този начин властта в цялата Римска империя. 1792 г. – Френската революция:...