Специално за Econ.bg
Стоян Желев (на снимката вляво) е изпълнителен директор на “София Франс Ауто” АД и председател на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България. Женен, с 4 деца. Един от основателите и членовете на френско-българския бизнес клуб, сега Френско-българска търговска камара. По един мандат член на УС и вицепрезидент на ФБТК. Удостоен е с „Националния Орден за заслуги“ на Франция.
Преди броени седмици на пищна церемония в ловешкото село Баховица беше открит заводът на Great Wall. По време на събитието стана ясно, че до края на годината ще започне производството на 3 нови модела, различни от досега обявените автомобил Voleex C10, пикап Steed 5 и високопроходим Hover H5. Те ще са седанът Voleex C30, моделът C30r, както и новият Hover H6.
Попитахме г-н Желев за очакванията му за промените, които ще настъпят на автомобилния пазар у нас след навлизането на него на нов играч, както и за състоянието на сектора през последните няколко години.
Акценти:
- Откриването на автомобилен завод в България е събитие с огромно значение
- Скъпите горива няма да откажат хората да си купуват автомобили, напротив
- Не се очакват ценови катаклизми до края на годината
- Цените на новите автомобили в България са на изключително ниски нива през последните 2-3 години
- Данните за новорегистрираните автомобили у нас са оскъдни и "добре заключени"
Г-н Желев, как мислите, че ще се отрази отварянето на завода на Great Wall в Ловеч на пазара?
Стоян Желев:
Откриването на първия автомобилен завод в България е събитие с огромно значение не само за автомобилния пазар, но и за цялата икономика на страната. Очаквам в следващите години у нас да заработят много нови предприятия за части, възли и компоненти с пряко или косвено приложение в автомобилната индустрия, а и други автомобилни марки да започнат да разглеждат възможности за инвестиция.
Важно за бъдещето е и това доколко успешно ще бъде изграден вторият етап от инвестиционната програма – асемблажът (сглобяването – бел.авт.) на място на купето на автомобилите, нанасянето на антикорозионното покритие и боята.
Лично аз като българин се гордея с връщането на страната ни на картата на автомобилните производители и от сърце желая на г-н Ганчев (Гриша Ганчев - член на Съвета на директорите на "Литекс комерс" АД, част от която е "Литекс моторс" - другият инвеститор в завода за автомобили край Ловеч, освен китайската Great Wall – бел.авт.) и екипа му да преодолеят всички трудности за изграждането на такова сложно и отговорно индустриално производство.
А на цените – очаквате ли драстични разлики в посока нагоре или надолу?
Стоян Желев:
Цените на новите автомобили в България са на изключително ниски нива през последните 2-3 години и бумът в реекспорта през 2011 г. го доказва. По данни на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма за първото полугодие на миналата година България е изнесла за Германия с 270 бр. нови коли повече, отколкото е внесла. В случая говорим за периода още преди заводът в Ловеч да започне работа! Така че едва ли цените ще продължат да намаляват, а няма и предпоставки за съществено покачване, т.е. не очакваме ценови катаклизми през 2012 г.
Кои са предпочитаните от българина марки? Очаквате ли промяна от гледна точка на появата на нов играч на пазара?
Стоян Желев:
Днес предпочитанията на българина в голяма степен са сходни с тези на средния европеец. Естествено, има някои изключения и особености, но като цяло това е тенденцията в развитието на нашия автомобилен пазар. Появата на местен производител неминуемо ще се отрази на позициите на някои от автомобилните марки, с които Great Wall влиза в пряка конкуренция. Но тези промени обикновено стават постепенно - година след година, и ще отнеме известно време докато китайската компания заеме мястото си на пазара.
Очаквате ли хората да подходят емоционално и да предпочетат Great Wall заради това, че колите се произвеждат у нас?
Стоян Желев:
Като цяло решението за покупка на нов автомобил е по-скоро рационално, базирано на разумни доводи и аргументи. Емоцията е неотделима част от това решение, но тя може да наклони везните при сходни от рационална гледна точка алтернативи. В случая с Great Wall мисля, че емоцията ще изиграе своята положителна роля и ако качеството на продукта отговаря на очакванията на клиентите, допълнително ще подсили радостта от правилния избор.
Очаквате ли да има някаква сериозна промяна на българския пазар в сегмента на джиповете след появата на Great Wall?
Стоян Желев:
Да. Мисля, че особено пикапът на Great Wall, ще се хареса много на българския потребител и ще бъде приет добре от пазара като цяло. Възможно е като резултат да нарасне и под-сегментът на пикапите в рамките на 4х4 сегмента. Но това ще зависи от качеството и надеждността на продукта.
Каква беше 2011 г. за търговците на автомобили в сравнение с 2010 г.? Какви са очакванията Ви за 2012 г.?
Стоян Желев:
През 2011 спадът в продажбите на нови автомобили на българския пазар, който започна през есента на 2008 г., се забави до към 5-10% на годишна база. Надяваме се през 2012 г. да видим вече така желаното обръщане на тренда.
Официалните данни за регистрираните нови автомобили не дават цялата информация, тъй като много от тях се регистрират тук, а после се дерегистрират и изнасят. За съжаление, освен че са оскъдни, данните за регистрациите са добре заключени с една тарифа от 90-те години. В резултат ако искате да разберете кои са най-продаваните марки лек автомобил, камион, мотоциклет през даден период, ще трябва да заплатите над 8 000 лв. В повечето европейски страни има публичен регистър, където всеки може да получи всичко това безплатно и то в детайли до вида на двигателя, броя врати и т.н. Липсата на информация касае не само ново регистрираните автомобили, но и такива важни за страната показатели като средната възраст на автомобилния парк.
Ето какви данни предоставя МВР към края на 2010 г. за възрастта на автопарка:
- до 5 г. от датата на производство - 8.4%;
- от 5 до 10 г. – 9.5%;
- от 10 до 15 г. – 24.3%;
- от 15 до 20 г. – 30.5%;
- над 20 г. – 27.3%.
Въпреки че по тях не може да се изчисли средната възраст на парка, ясно е, че основната част от колите са над 15 години. Паркът продължава да остарява, защото през 2011 г. е попълнен с около
200 000 употребявани автомобили и само с около 20 000 нови. Тези цифри говорят за пълно игнориране от страна на правителството на всички проблеми, свързани с екологията, безопасността на
движението и защитата на потребителите.
Обществена тайна са проучванията на ADAC – немската организация на потребителите на автомобили, за честотата на измамите и неразрешените прийоми на пазара втора ръка в България. В това число влизат
възстановяването на автомобили бракувани в Европа като "тотална щета", връщане на показанията на километражите, "закърпването" на тежки технически проблеми до продажбата и липсата на всякаква
гаранция след това.
За да обобщя, очаквам през 2012 г. да се повишат изискванията на клиентите на употребявани автомобили и тяхната информираност. А за пазара на нови автомобили очакванията са ни за запазване на
продажбите на нивото на 2011 г.
Очаквате ли скъпите горива да откажат хората от идеята за купуване на автомобил?
Стоян Желев:
Не, напротив. Ако сега автомобилът Ви харчи много, едно от решенията е да го смените с по-икономичен. Скъпите горива неминуемо ще доведат до отпадане на най-старите и "лакоми" автомобили. Друго решение е да се ползва градски транспорт, да се комбинират няколко души в ползването на автомобил и други гъвкави системи, позволяващи да се намалят разходите за транспорт.
От кой ценови клас са най-търсените автомобили и доколко е застъпен лизингът като опция за закупуване?
Стоян Желев:
След 2008 г. се наблюдава постепенно преориентиране на потребителите към по-малки и по-евтини модели.
Лизингът никога не е преставал да бъде основен инструмент за закупуване на нов автомобил. Той позволява да се разпредели инвестицията във времето, да сведете месечните плащания до нивото на възможностите ви и образно казано – вместо да плащате парите, за да „кърпите“ разпадащия се 15-годишен „старец“, да си погасявате месечните плащания за новия, или поне 2-3 годишен автомобил. Напоследък все по-често има лизингови схеми, при които след първоначална вноска на стойността на един такъв 10-15-годишен автомобил, плащате по 100-200 лв. на месец за фабрично нов. Е, и застраховките ще струват още 60-70 лв./месец, но пък ще си карате нова кола!
Кои са най-трудните за поддържане автомобили от гледна точка на резервните части?
Стоян Желев:
В началото на 90-те години един познат ми разказа следната случка: Пътува си той по софийския Околовръстен път и преминава покрай полицейския пост на Горубляне. Изведнъж отвътре „излита“ дежурният полицай без шапка, направо се мята върху предния капак на автомобила му (ще спестя екзотичната за България марка) и с риск за живота си го спира. Моят познат изтръпва, защото замалко не го сгазва, а и за да го спират по този начин, трябва сигурно автомобилът да се издирва в няколко европейски държави. Отваря прозореца и онемява от въпроса, който полицаят му задава: “Колега, извинявай, и аз имам "...." (марката на колата). Я кажи, от къде си намираш части?“.
Тази случка според мен прекрасно илюстрира кога имате проблем с резервните части – когато ги няма, а и не знаете откъде да ги намерите. В епохата на интернет лесно решавате въпроса с намирането, но остават трудностите по доставката, чакането и рискът да не сте поръчали правилната част. Затова всеки оторизиран от производителя сервиз е длъжен непрекъснато да поддържа в наличност такива части, с които да ремонтира 8-9 от всеки 10 автомобила. А ако по някаква причина частта не е налична – да може да я достави бързо и да гарантира, че тя е подходяща за вашия автомобил. За щастие случки като тази, която ви разказах, вече почти няма.