До края на 2014 г. се очаква откриването на четири нови търговски центъра в България. Търговските площи ще нараснат с 19% до 119 кв.м на хиляда жители.
Първенец по молове е Бургас. С новия си търговски център Strand морският град зае първото място по търговска площ на хиляда жители (466 кв.м). Общо за България търговските площи на хиляда души достигнаха 101 кв.м, все още значително под средноевропейските 260 кв.м на хиляда души, по последните данни на международната консултантска фирма Cushman&Wakefield.
От градовете, в които има молове, София все още е в долната половина на класацията. На последно място е Плевен, където търговската площ на хиляда души е 97 кв.м, по-малко от средното за страната.
През третото тримесечие базовият наем на най-добрите магазини с площ 100-150 кв. м в търговски центрове намалява с 11% до 24 евро на кв. м месечно в сравнение с предходното в София. Това става месеци преди очакваното откриване на поне два нови търговски центъра в следващите шест до девет месеца.
Отчасти спадът е предизвикан и от това, че следващите проекти ще бъдат разположени в по-отдалечени от центъра райони на града. Друга причина е очакваното завършване на няколко мола почти едновременно.
С около 10% намаляват и наемите за площите в диапазона 100-150 кв. м в търговски центрове в другите големи градове, като те се движат в коридора 16-18 евро на кв. м месечно в зависимост от града. За разлика от столицата обаче сделките са по-малко и не е изключено спадът да продължи, особено на пазари, където предлагането е голямо.
Според проучването предлагането на нови търговски центрове остава основната движеща сила за пазара. Международните компании следват новите проекти и разширяват присъствието си.
„Половин година след своето откриване Paradise Center продължава да привлича интересни марки и нови концепции. Puma разгърна на 325 кв. м в новата си концепция. Deichmann също отвори магазин в най-големия мол в България. Потвърждават се очакванията ни големите търговски центрове с много развлечения и ресторанти да привличат международните вериги“, казва Росен Генев, мениджър търговски площи във Forton.
Същата тенденция се наблюдава и на главната търговска улица в София – бул. „Витоша”. В района от площад „Света Неделя“ до Националния дворец на културата присъствието на големите търговци е ограничено, което създава вакуум и предпоставки за появата на интересни нови магазини. „След H&M се очаква и други доказани играчи да стъпят в района. Периодът е преходен за главната търговска улица на София и най-вероятно ще се нуждаем от малко време, за да се установят приемливите условия за помещенията от една страна и работещите решения от друга“, казва Росен Генев.
Наемът за топ помещенията от 100-150 кв. м по бул. „Витоша“ остава стабилен на ниво 40 евро на кв.м месечно.