Наскоро ви запознахме със "зеления" проект на "УниКредит Булбанк", отличен през 2011 г. в рамките на Годишните награди за отговорен бизнес на Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ), чийто медиен партньор за втора поредна година е *Econ.bg.
Мобилният доставчик Globul ("Глобул") също разработва различни проекти в сферата на "зелената икономика". Миналата година програмата Globul Green им донесе наградата "Инвеститор в
околната среда" на БФБЛ. Съответно, благодарение на получения приз, фирмата ще може да участва в Европейските награди за околната среда, организирани от Европейската комисия (ЕК), чийто координатор
за България е Форумът.
Ето какви подробности научихме от Хриса Делийска, ръководител на отдела за корпоративна отгворност на телекомуникационната компания:
Една голяма компания срещу собственото си влияние върху околната среда
Проектът Globul Green е разработен през 2008 г. Той опира на новоосъзнатата философия за екологична устойчивост в рамките на крупния бизнес. Идеята за него идва след осъзнаването, че макар фирмата
да няма силно замърсяващо производство, тя също въздейства върху околната среда чрез употребата на ресурси, изхвърлянето на отпадъци и приноса към климатичните промени.
Затова компанията се заема със задачата да анализира всички аспекти от дейността си, за да установи с точност кои от тях оказват най-голямо влияние на околната среда. През 2010 г.
е въведена система за екологично регулиране в съответствие с международния стандарт ISO 14001. Така новата политика на мобилния оператор по околната среда му позволява да контролира, измерва и
понижава вредните си въздействия.
Основните пунктове, по които се работи, са свързани с намаляването на въглеродните емисии, както и на потреблението на дизелово гориво и смазочни масла в мрежата от базови станции.
Фирмата рециклира отпадъчна копирна хартия, мобилни телефони, батерии и аксесоари. Спестила е около 60 т хартия вследствие на електронното презареждане на предплатените карти и на
отказа на свои клиенти от хартиена фактура. Освен това се организират инициативи и събития, насочени към повишаване на екологичната отговорност на българското общество.
Развиват ли българските фирми "зелена" икономика?
"Устойчивото развитие става все по-модерна тема", сподели Хриса, след като я попитахме дали българският бизнес е социално отговорен.
Според нея в страната има много компании, част от международни структури, които развиват и на местно ниво своите добри и екологични практики. Всички те осъзнават, че ключът към дългосрочния успех е
отговорното развиване на бизнес. Предизвикателството пред тях обаче е "да преминат от спорадични действия към стратегически подход" в тази насока.
Други препоръки, които Globul дава на фирмите в България, са да се обърнат навътре към собствените си процеси, да ги оценят от гледна точка на влияние върху околната среда и да заложат на
дългосрочни програми с конкретни мерки за подобряване на екологичното си представяне. Добре е и да се инвестира в съвременни технологии, които икономисват разходи и ресурси.
"Браншът на информационните и комуникационните технологии предлага продукти и услуги, използването на които би могло да доведе до спестяване от 7,8 милиарда тона въглеродни емисии през 2020 г.
в световен мащаб", коментира г-жа Делийска.
"Зелено" бъдеще
Друга програма, която фирмата реализира, е свързана с дългосрочното й партньорство с природозащитната организация WWF България. Става въпрос за инициативата "Национален ден на
природните паркове", която събира доброволци от страната, за да почистят единадесетте български природни парка.
"Разбира се, кампанията цели да популяризира отговорното поведение сред природата, така че един ден да няма нужда от подобни акции", уточнява Хриса.
През април миналата година Globul стана и един от първите собственици на електромобил в България.
В бъдеще компанията планира да се съсредоточи върху дейността, влияеща на климатичните промени, както и върху свиването на голямото потребление на
електричество и дизелово гориво. За целта са планирани проекти за енергийна ефективност – например free cooling системи (системи за охлаждане с използване на външния въздух). Ще продължи
внедряването на хибриди за захранване на отдалечени базови станции извън електрическата мрежа, която разчита на дизелов агрегат и акумулатори с голям капацитет.
Целта е да се промени цялостният въглероден отпечатък на продуктите и услугите на фирмата.