Специално за Econ.bg
- Г-н Димитров, разкажете ни как работи инициатива "Занаяти" към проект JOBS?
Емил Димитров:
- Главният акцент в стратегията на проект JOBS за подкрепа на занаятите е активен маркетинг и разширяване на пазарите за българските занаятчийски продукти. Целта ни е чрез възраждане на традиционните занаяти да създаваме устойчива заетост и да помогнем на хората с умения да правят доходен бизнес. Чрез своите 24 бизнес центъра в страната проектът подпомага производителите на традиционни български изделия в няколко направления. Много занаятчии от общините, където действа проектът, преминават специализирани обучения как да определят цените на своите продукти, за да са привлекателни за купувача, как да контактуват с клиентите и как успешно да предлагат своите изделия. JOBS разработва целенасочена реклама и популяризира възможностите на дребните производители на дърворезба, ръчно тъкан текстил, плетива, кована мед и желязо. Освен това се предоставят безплатни консултации от западни експерти по отношение подобряването на дизайна и качеството на продукцията, което да я прави по-интересна за чуждестранния клиент, без да се нарушава традицията. Бизнес мрежата от центрове на JOBS предлага технически и информационни услуги и консултации при развой на нови продукти и дава тласък за създаването на маркетингови и производствени групи в сферата на занаятите.
Центърът за дистрибуция на занаятчийски стоки, който проект JOBS създаде в Карлово, също се оказа много ефективна и гъвкава структура при координирането на инициативите на всички бизнес центрове. Те доставят голяма част от изделията, които предлага галерия "Традиция" в София. Центърът организира и участието на JOBS в Панаира на занаятите във Варна през лятото на тази година, което даде добра възможност за тестване и маркетинг на продуктите. В ход е създаване на база данни на занаятчии от различни региони на страната, които изработват автентични продукти, предназначени за различни типове клиенти – за износ и за вътрешния пазар. Търсят се активни контакти с вериги магазини в хотели по известните черноморски и зимни центрове и в големите градове на страната. До няколко месеца JOBS ще открие магазини за занаятчийски стоки в Нова Загора и Самоков. Освен за продажби те ще действат и като центрове за туристическа информация.
- Какво планирате до края на годината?
Емил Димитров:
- На 7 и 8 декември 2002 г. JOBS организира втория поред Коледен базар на занаятите под мотото "Най-доброто от България". Базарът ще се проведе в Гранд Хотел "Радисон САС", който предоставя безплатно площи за организиране на щандовете.
Ще се представят над 7000 изделия от близо 80 занаятчии от цялата страна. Гостите на базара ще имат богата възможност да закупят разнообразни и уникални коледни подаръци от дърво, керамика, ковано желязо, ръчно тъкан текстил, плетива, сувенири и играчки за коледната елха.
В сравнение с миналогодишния коледен базар този декември JOBS излиза от рамките на общините, в които действа проектът, и подава ръка на творци от други региони на България.
Сред поканените на базара са над 800 представители на чуждестранни фирми, членове на дипломатически мисии в страната, депутати. През дните на проявата се очаква да се осъществят директни контакти с търговци на едро, PR отдели към държавни институции, рекламни агенции, организатори на панаири и базари.
- Какви са ефектите от миналогодишния базар?
Емил Димитров:
- В резултат на миналогодишния базар десетки занаятчии получиха важен стимул с направените добри приходи от уменията си и повечето от тях вече развиват добър бизнес.
JOBS промени съдбата на някои от участниците. Например, Джафер Мухарем от село Черник, благодарение на бизнес центъра на проекта в Дулово участва на миналогодишния базар и за първи път предложи красивите си миниатюрни музикални инструменти. Те се изкупиха веднага и в резултат на многото поръчки Джафер вече замисля да направи собствена работилница. Разноцветните пъзели от дърво, произведени от Сашо Иванов от Кубрат, също предизвикаха голям интерес и сега той участва в галерия "Традиция", на специализирани базари в Търговище, Исперих и Варна. В момента чрез бизнес центъра в града той осъществява контакти с фирми от Швейцария, Франция и Германия. След успешния прощъпалник в продажбите на миналогодишния базар, красивите дантели на Ани Йовева от Самоков са в домовете на клиенти от САЩ и Западна Европа.
- Какви са резултатите от програма JOBS като цяло?
Емил Димитров:
- Към 31 октомври проектът е разкрил 5106 трайни работни места и е създал 12 966 дни временна заетост. Отпуснати са над 1 570 000 лева лизингови кредити. През информационните центрове на JOBS са преминали 23 765 клиенти, като обучените са повече от 5000. Предоставени са консултантски услуги на близо 7000 фирми. Целта на проекта е чрез подпомагане на микро и малки предприятия и на земеделски стопанства в районите с висока безработица да създаде устойчива среда за разкриване на нови работни места, като занаятите са само една от многото сфери, за чието развитие работи проектът.
Сред поканените на базара са над 800 представители на чуждестранни фирми, членове на дипломатически мисии в страната, депутати. През дните на проявата се очаква да се осъществят директни контакти с търговци на едро, PR отдели към държавни институции, рекламни агенции, организатори на панаири и базари.
- Какви са ефектите от миналогодишния базар?
Емил Димитров:
- В резултат на миналогодишния базар десетки занаятчии получиха важен стимул с направените добри приходи от уменията си и повечето от тях вече развиват добър бизнес.
JOBS промени съдбата на някои от участниците. Например, Джафер Мухарем от село Черник, благодарение на бизнес центъра на проекта в Дулово участва на миналогодишния базар и за първи път предложи красивите си миниатюрни музикални инструменти. Те се изкупиха веднага и в резултат на многото поръчки Джафер вече замисля да направи собствена работилница. Разноцветните пъзели от дърво, произведени от Сашо Иванов от Кубрат, също предизвикаха голям интерес и сега той участва в галерия "Традиция", на специализирани базари в Търговище, Исперих и Варна. В момента чрез бизнес центъра в града той осъществява контакти с фирми от Швейцария, Франция и Германия. След успешния прощъпалник в продажбите на миналогодишния базар, красивите дантели на Ани Йовева от Самоков са в домовете на клиенти от САЩ и Западна Европа.
- Какви са резултатите от програма JOBS като цяло?
Емил Димитров:
- Към 31 октомври проектът е разкрил 5106 трайни работни места и е създал 12 966 дни временна заетост. Отпуснати са над 1 570 000 лева лизингови кредити. През информационните центрове на JOBS са преминали 23 765 клиенти, като обучените са повече от 5000. Предоставени са консултантски услуги на близо 7000 фирми. Целта на проекта е чрез подпомагане на микро и малки предприятия и на земеделски стопанства в районите с висока безработица да създаде устойчива среда за разкриване на нови работни места, като занаятите са само една от многото сфери, за чието развитие работи проектът.