Борбата за клиенти означава качество на обслужването

31.05.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg.

 

- Г-н Димитров, какви предимства и рискове крие възможността осигурените лица сами да избират в какви портфейли да бъдат инвестирани средствата, акумулирани по техните партиди?

Григор Димитров:

- Създаването на законова възможност за избор на инвестиционен портфейл за осигурените лица е ново предизвикателство на реформата в пенсионно-осигурителната система на България. Тази практика е утвърдена в много държави по света и означава разделяне на риска между компанията и осигурените лица. Предимството е в това, че се дава възможност на осигурените лица да избират от множество портфейли, които се предлагат от пенсионните компании. Това означава силно оживяване на осигурителния пазар, като предлагане на продукти и второ, по-голяма заинтересованост на осигурените лица от това как и по-какъв начин да инвестират средствата си. Създава се възможност за директно влияние на осигурените лица върху управлението на техните средства.

- Колко портфейла ще поддържа и предлага на осигурените при нея лица ПОК "Съгласие"?

Григор Димитров:

- Ние сме първата и единствена лицензирана пенсионно-осигурителна компания, която предлага осигуряване във валута. Ние правим два портфейла – в лева и в Евро. По този начин отпада твърдението на някои критици на този подход, че в България няма подобна практика. Има практика и тя се култивира в момента. Не смятам, че представлява особена трудност да се поддържат 2-3 или повече портфейла. Трябва обаче правилно да се подберат инвестиционните инструменти.

- По какъв начин пенсионните фондове у нас оценяват инвестициите си? Има ли единна методика, която да се прилага и да дава възможност за коректна съпоставимост на резултатите от дейността?

Григор Димитров:

- В момента няма единна методика за оценяване на инвестициите и резултатите от инвестиционната политика. Затова на пазара се получава голямо разнообразие от доходности, които се представят като резултати от инвестиционната дейност. Моето дълбоко убеждение е, че доходност над 10% е миражна. При условие, че една от най-дългите инвестиции от емисия 10 годишни ДЦК има лихвен купон 7.5%, не е възможно да има инвестиционен инструмент, който предлага доходност 14%. Тъй като няма единна методика, се създава възможност за счетоводно нагласяване на доходността. Това въвежда пенсионните фондове в една спирала, която не е здравословна за тях. Голяма доходност декларират фондовете, които имат малко активи. А тези фондове, които имат големи активи, имат ниска доходност. Затова мисля, че първо трябва да има единна методика за оценка на активите, второ – да отпадне практиката активите на един фонд да бъдат в една банка. Затова законовата промяна, която предлагаме е не повече от 15-20% от активите на пенсионен фонд да бъдат в една и съща банка. По този начин се създава възможност за диверсификация на риска и от друга страна – да се прекъсне практиката за моно-банкиране.   

- Допустимо ли е, според вас банката-депозитар на пенсионния фонд да бъде свързано лице с акционерите на пенсионно-осигурителното дружество? Какви рискове крие за осигурените лица наличието на такива случаи в българската действителност?

Григор Димитров:

- Аз съм против банката-депозитар на пенсионния фонд да бъде свързано лице с акционерите на пенсионно-осигурителното дружество. Рисковано е банката да диктува инвестиционната политика на фонда. Ако се приеме изискването не повече от 15-20% от активите на пенсионен фонд да бъдат в една и съща банка, това положение ще отпадне.

- Какви са възможностите осигурените лица да сменят своя фонд?

Григор Димитров:

- Наскоро получихме писмо от Държавната агенция за осигурителен надзор, което ни уведомява че се предвижда с Наредба на Министерски съвет да се уреди редът за прехвърляне на средства от един пенсионен фонд в друг.

- Каква е ролята на изискването за минимален брой осигурени лица към даден пенсионен фонд? Нужно ли е то да отпадне?

Григор Димитров:

- От Асоциацията на пенсионно-осигурителните дружества има предложение това изискване да отпадне. От икономическа гледна точка то е здравословно за самите пенсионни фондове, за да могат те да преценят дали с броя на осигурените лица, които имат, могат да се издържат. Разчетите, които сме направили показват, че един професионален пенсионен фонд е ефективен, когато има повече от 20 хил. души. За универсалните фондове това изискване е около 80-100 хил. души.

Отпадането на изискването за минимален брой осигурени е нужно, защото се създаде една истерия за фондовете, които не са постигнали минималния брой на осигурени и започна наддаване за осигурителни посредници и осигурявани лица, което създава опасност пазарът да се разпадне. Затова считаме, че ако това изискване отпадне, пазарът ще се успокои.

- По какъв начин, според вас, може да се скъси времето между плащането на осигуровките от осигурените лица към НОИ и съответното плащане от НОИ към самите пенсионни фондове? Колко голямо е това закъснение в момента и как се отразява на вашия бизнес?

Григор Димитров:

- Най-големият проблем между нас и НОИ е своевременното плащане. Мога да кажа, че НОИ има изключително положителни постижения по отношение на рационализиране на своята дейност. Те подобриха много работа си по отношение на пенсионното дело. Но все още НОИ има проблеми със своевременното обработване на информацията и затова има забавяне. А освен това голяма част от предприятията попълват некоректно своите документи и това още повече забавя процеса. Разбира се, ние оказваме голям натиск върху работата на НОИ, тъй като сме заинтересовани своевременно да получаваме необходимата информация. Работим много добре със синдикатите в това отношение– ако някъде има забавяне, веднага сигнализираме и те отиват при ръководствата на предприятията. Има много примери вече, когато по инициатива на синдикатите, ние получаваме нужната ни информация.

- Наскоро ПОК "Съгласие" откри новия си офис в столицата, който е първия специализиран централен офис на пенсионна компания у нас. Какви са предимствата за клиентите и за вашия бизнес от това?

Григор Димитров:

- ПОК "Съгласие" има намерение да остане твърдо на българския пазар. Нашият нов офис е потвърждение на желанието ни да затвърждаваме позициите си тук. Искаме да създадем много добри условия за обслужване на нашите клиенти и да доближим бизнеса си до осигурените лица, да подобрим квалификацията на хората, които представят нашия продукт. Затова създадохме учебен център, разполагаме с много добра система за обработване на информацията. ПОК "Съгласие"има 60 точки в страната, в които може да се получи информация за нас и осигурителните продуктите, които предлагаме. В момента, заедно с КТ "Подкрепа", подготвяме една програма за информационно осигуряване за нашата дейност и текущите резултати, за да можем да си сътрудничим по-добре. Защото борбата за клиенти означава качество на обслужването.

- Наскоро ПОК "Съгласие" навърши седем години. Вие сте начело на компанията от самото й основаване. Какви умения са необходими на един мениджър като вас, за да успее да ръководи в правилната посока своята компания и кои бяха най-трудните моменти, в които тези умения ви помогнаха?

Григор Димитров:

- Най-трудната задача за един мениджър е да се създаде своя екип. За ПОК "Съгласие" решихме да създадем екип, изцяло от млади и нови хора. Всички основни длъжности в компанията са заети от хора, които са "продукт" на компанията. Има повече от 10 души в централното управление, които са започнали да работят при нас от самото начало на своята кариера и вече са доказани професионалисти. Тази практика ще продължава и в бъдеще. Това е нашата инвестиция за развитието на компанията. Затова според мен най-важното за един мениджър е да намери, да възпита и да мотивира хората, които работят за компанията. А най-важно изискване за мениджъра на пенсионно- осигурителен фонд е да бъде много морален човек, защото управлението на пари за пенсии означава много морал. Затова нашата политика е да не инвестираме  пари в инструменти, които имат висок риск. Друго много важно нещо е, когато се разговаря с осигурените лица, да се казват истински и верни неща, дори и с риск да не бъдем толкова атрактивни.

 

- Аз съм против банката-депозитар на пенсионния фонд да бъде свързано лице с акционерите на пенсионно-осигурителното дружество. Рисковано е банката да диктува инвестиционната политика на фонда. Ако се приеме изискването не повече от 15-20% от активите на пенсионен фонд да бъдат в една и съща банка, това положение ще отпадне.

- Какви са възможностите осигурените лица да сменят своя фонд?

Григор Димитров:

- Наскоро получихме писмо от Държавната агенция за осигурителен надзор, което ни уведомява че се предвижда с Наредба на Министерски съвет да се уреди редът за прехвърляне на средства от един пенсионен фонд в друг.

- Каква е ролята на изискването за минимален брой осигурени лица към даден пенсионен фонд? Нужно ли е то да отпадне?

Григор Димитров:

- От Асоциацията на пенсионно-осигурителните дружества има предложение това изискване да отпадне. От икономическа гледна точка то е здравословно за самите пенсионни фондове, за да могат те да преценят дали с броя на осигурените лица, които имат, могат да се издържат. Разчетите, които сме направили показват, че един професионален пенсионен фонд е ефективен, когато има повече от 20 хил. души. За универсалните фондове това изискване е около 80-100 хил. души.

Отпадането на изискването за минимален брой осигурени е нужно, защото се създаде една истерия за фондовете, които не са постигнали минималния брой на осигурени и започна наддаване за осигурителни посредници и осигурявани лица, което създава опасност пазарът да се разпадне. Затова считаме, че ако това изискване отпадне, пазарът ще се успокои.

- По какъв начин, според вас, може да се скъси времето между плащането на осигуровките от осигурените лица към НОИ и съответното плащане от НОИ към самите пенсионни фондове? Колко голямо е това закъснение в момента и как се отразява на вашия бизнес?

Григор Димитров:

- Най-големият проблем между нас и НОИ е своевременното плащане. Мога да кажа, че НОИ има изключително положителни постижения по отношение на рационализиране на своята дейност. Те подобриха много работа си по отношение на пенсионното дело. Но все още НОИ има проблеми със своевременното обработване на информацията и затова има забавяне. А освен това голяма част от предприятията попълват некоректно своите документи и това още повече забавя процеса. Разбира се, ние оказваме голям натиск върху работата на НОИ, тъй като сме заинтересовани своевременно да получаваме необходимата информация. Работим много добре със синдикатите в това отношение– ако някъде има забавяне, веднага сигнализираме и те отиват при ръководствата на предприятията. Има много примери вече, когато по инициатива на синдикатите, ние получаваме нужната ни информация.

- Наскоро ПОК "Съгласие" откри новия си офис в столицата, който е първия специализиран централен офис на пенсионна компания у нас. Какви са предимствата за клиентите и за вашия бизнес от това?

Григор Димитров:

- ПОК "Съгласие" има намерение да остане твърдо на българския пазар. Нашият нов офис е потвърждение на желанието ни да затвърждаваме позициите си тук. Искаме да създадем много добри условия за обслужване на нашите клиенти и да доближим бизнеса си до осигурените лица, да подобрим квалификацията на хората, които представят нашия продукт. Затова създадохме учебен център, разполагаме с много добра система за обработване на информацията. ПОК "Съгласие"има 60 точки в страната, в които може да се получи информация за нас и осигурителните продуктите, които предлагаме. В момента, заедно с КТ "Подкрепа", подготвяме една програма за информационно осигуряване за нашата дейност и текущите резултати, за да можем да си сътрудничим по-добре. Защото борбата за клиенти означава качество на обслужването.

- Наскоро ПОК "Съгласие" навърши седем години. Вие сте начело на компанията от самото й основаване. Какви умения са необходими на един мениджър като вас, за да успее да ръководи в правилната посока своята компания и кои бяха най-трудните моменти, в които тези умения ви помогнаха?

Григор Димитров:

- Най-трудната задача за един мениджър е да се създаде своя екип. За ПОК "Съгласие" решихме да създадем екип, изцяло от млади и нови хора. Всички основни длъжности в компанията са заети от хора, които са "продукт" на компанията. Има повече от 10 души в централното управление, които са започнали да работят при нас от самото начало на своята кариера и вече са доказани професионалисти. Тази практика ще продължава и в бъдеще. Това е нашата инвестиция за развитието на компанията. Затова според мен най-важното за един мениджър е да намери, да възпита и да мотивира хората, които работят за компанията. А най-важно изискване за мениджъра на пенсионно- осигурителен фонд е да бъде много морален човек, защото управлението на пари за пенсии означава много морал. Затова нашата политика е да не инвестираме  пари в инструменти, които имат висок риск. Друго много важно нещо е, когато се разговаря с осигурените лица, да се казват истински и верни неща, дори и с риск да не бъдем толкова атрактивни.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...