Българинът пие основно еспресо. Младите предпочитат миксове

29.10.2009 | 18:40
по статията работи:
Андрей Илиев, Председател, Българска специализирана кафе асоциация
Българинът пие основно еспресо. Младите предпочитат миксове

Специално за Econ.bg

Преди около две седмици в София се проведе второто издание на изложението за кафе „Кафе фестивал". Един от организаторите на събитието, в рамките на което се проведе финалният етап на Първия български бариста шампионат, беше Българската специализирана кафе асоциация. По въпроси, свързани с вкусовете и предпочитанията на българина, отношението му към кафето, проблемите в производството и вноса на кафе, професията бариста и други, разговаряхме с председателя на асоциацията Андрей Илиев. Той е собственик на фирма "Ассос" ЕООД, която внася в България кафе на капсули Nespresso (Nestle, Швейцария) и поддържа портала за кафе Coffeeland.bg.

Г-н Илиев, какво основно пие българинът - кафе, чай или нещо друго?

Андрей Илиев:

Българинът основно пие кафе. Чаят все още не е толкова популярна напитка. В крайна сметка може да се каже, че 90% от хората у нас пият кафе, при това еспресо.

На дневен ред е предизвикателството да покажем на хората, че в страната има много добро кафе, което все още обаче не се радва на толкова голяма популярност сред хората. Искаме също така да покажем, че кафето трябва да се цени като ценност, без която очевидно човечеството не може.

Освен еспресо, какви са другите предпочитани начини за приготвяне на кафе на хората у нас?

Андрей Илиев:

Друг предпочитан начин за приготвяне на кафе е с помощта на кафеварка. След това следва приготвянето с джeзве, шварц кафето, не на последно място инстантните кафета като "Нескафе" и миксовете от рода на "2 в 1" и "3 в 1" и тн. Много са да, но най-любимо остава еспресото.

Тези миксове успяха ли да отнемат част от пазара на традиционните кафета?

Андрей Илиев:

По принцип по-младите потребители предпочитат миксовете. Основни причини за това са лесният начин за приготвяне и широкото им разпространение. Друг немаловажен фактор е цената. Същевременно искам да отбележа, че младите хора започват все повече да обръщат внимание на качеството на кафето.

Какви са основните разфасовки, в които се продава кафето у нас?

Андрей Илиев:

За предпочитане са винаги по-малките опаковки. Това е така, защото тяхното съхранение винаги е по-лесно, тъй като кафето се консумира по-бързо. В големите търговски вериги вече човек може да си купи и по-голяма опаковка кафе.

Как вървят цените на пазара?

Андрей Илиев:

Ако говорим за познатите ни марки кафе, то цените варират между 12 и 100 лв. за килограм.

Коментарът Ви за тези цени - ниски, високи или нормални са?

Андрей Илиев:

Нормални са. За това, което се предлага, са нормални.

Има ли проблеми на пазара, чието разрешаване трябва да стане факт час по-скоро?

Андрей Илиев:

Има някои неща, които по принцип трябва да бъдат разрешени, като конкуренцията между по-големите фирми, които внасят кафе. Там може би има някакъв проблем, който ще трябва да бъде разрешен. Става въпрос в случая основно за конкуренцията, в която трябва да има някакви правила. Това се налага, за да може в крайна сметка човек сам да реши какво иска да пие, а не да му се налага.

В тази насока предлагали ли сте законови промени на държавата?

Андрей Илиев:

Не, все още не сме. Смятаме догодина като асоциация да имаме някаква по-голяма и пълна програма, тъй като все още сме млади. Основните неща, които смятаме да предложим, са няколко проекта и начини, така че да можем да помогнем за развитието на бранша.

Има ли производство на кафе у нас? Кои са основните производители?

Андрей Илиев:

Като производители говорим за 1 или 2 фирми, които се занимават с печене на кафе. Това означава, че пристига суровото кафе и те по дадени рецепти и смески го пекат и го приготвят за консумация. Като цяло по-голямата част от пазара на кафе у нас - около 80%, се заема от вносно кафе.

Кафето, което се внася, подлага ли се на някакъв контрол?

Андрей Илиев:

Няма начин, по който пакетираното кафе, което се внася, да може да бъде контролирано. В случая обаче говорим за известни марки кафе, които внасят продукцията си у нас. От асоциацията подготвяме предложения, които ще са свързани с вноса на сурово кафе и контрола върху него. Там са много важни съхранението, произходът на кафето и др.

Кои са основните страни, от които внасяме кафе?

Андрей Илиев:

На първо място е Бразилия, това е ясно. Също така внасяме качествено кафе от Карибския регион, Гватемала и Етиопия. Напоследък започнахме да внасяме кафе и от Виетнам - то е особено привлекателно, особено от гледна точка на цената.

Кафето, което се внася от Виетнам, качествено ли е?

Андрей Илиев:

Да, през последните няколко години Виетнам започна да произвежда качествени сортове кафе. Наистина през последните няколко години тази страна дръпна много по отношение на производството на кафе.

Има ли достатъчно кадри, които се занимават с печенето на кафе у нас?

Андрей Илиев:

Точно с печенето на кафе за съжаление няма. Фирмите, които се занимават с тази област, са малко, следователно няма и толкова голям интерес от страна на хората. Може би занапред, ако се появи марка кафе, която да се произвежда в България, тогава вече ще се появяват и добри специалисти.

Отрази ли се кризата на консумацията на кафе в България?

Андрей Илиев:

В момента по последни данни, които ние получаваме, кризата не влияе негативно върху консумацията на кафе, а точно обратното. Според различни източници, за първото полугодие е било отчетено увеличение в размер на 5 до 10%.

А на самият пазар на кафе?

Андрей Илиев:

Наблюдава се раздвижване на пазара на кафе от гледна точка на това, че настъпват нови марки. Това е важно, тъй като хората започват да отделят все по-голямо внимание на това какво пият.

Имате ли данни колко точно е размерът на "сивия" сектор в бранша?

Андрей Илиев:

Той съществува, но не мога точно да ви кажа колко е размерът му. Очакваше се, че с падането на акциза, сивият сектор ще намалее, но дали това стана факт, е трудно да се каже. Основна причина за това е фактът, че нито в момента, нито преди се знаеше какъв е размерът на "сивия" сектор.

Разкажете ни малко повече за професията бариста?

Андрей Илиев:

Напоследък започна много да се говори за тази професия. Нейна родина е Италия. С нея се назовават хората, които правят еспресо.

Наблягам на думата еспресо, тъй като не всеки, който може да прави кафе, е бариста. Така се наричат само хората, които работят със специализираната машина за еспресо.

През последните 10 години Европейската кафе асоциация провежда централни шампионати. Всяка страна излъчва по един представител, който впоследствие отива на световно първенство. Тази година за първи път България ще излъчи първия си шампион. Можем само да се надяваме, че ще можем догодина в Лондон да изпратим наш бариста. Това ще ни позволи впоследствие да повишим и собственото си ниво.

Има ли интерес от страна на хората в България към тази професия?

Андрей Илиев:

Да, наблюдаваме доста засилен интерес от страна на младите към тази професия. Това е един много радващ факт. Много хора имат някакви или на средно ниво познания. В момента те се опитват да задълбочат знанията си в школата, която открихме преди около месец.

В този ред на мисли: Има ли вече специализирани места, на които хората могат да се обучават?

Андрей Илиев:

Преди имаше една академия, но тя беше обвързана силно с корпоративни интереси. Като асоциация идеята ни беше да създадем една по-независима академия, за да могат хората да се обучават, без да имат задължения към дадени фирми или организации. В крайна сметка успяхме да реализираме тази си идея.

Очакванията Ви за 2010 г.?

Андрей Илиев:

Поне в сектора, в който ние работим, очакваме нещата да се подобрят. Това е така, защото говорим за един бързооборотен продукт, средата около който се сменя много бързо. Колкото по-скоро българинът разбере, че качеството идва с цената, толкова по-добре.

Интервю на Петър Чернев, Econ.bg

Оцени статията:
5.00/1
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 19.11   461 г. – Либий Север е провъзгласен за римски император в Равена. 1493 г. – По време на втората си експедиция Христофор Колумб открива остров, който кръщава...