Специално за Econ.bg.
Г-н Николов, познават ли българите достатъчно своите права като потребители?
Богомил Николов:
- Накратко казано, все още не. Цялото законодателство, което предоставя права на потребителите, е все още ново и до голяма степен пренася механично чужд опит. Има известна инерция от миналото, когато държавата бдеше над правата на потребители и това беше много удобно за хората – да имат гарантирано качество, гарантирани цени. Потребителите още не могат да свикнат с идеята, че голяма част от отговорността им принадлежи. Но те вече стават по-активни и започват да отстояват правата си. За жалост има географско ограничение за по-малките населени места, където тези процеси се осъществяват по-бавно, за разлика от София и по-големите градове.
- Какви са основните цели на Българската национална асоциация на потребителите и дейностите, чрез които ги постигате?
Богомил Николов:
- Естествено, наша цел е да защитаваме правата на потребителите. Това постигаме чрез предоставяне на информация на потребителите, която е полезна за тях, съдействие, когато правата им са нарушени. Също така имаме инициативи за усъвършенстване на законодателната рамка, която е свързана с правата на потребителите.
Българската национална асоциация на потребителите издава двумесечен бюлетин, който се надяваме да се превърне в списание и да излиза по-често. Организираме тематични информационни кампании, контактуваме често с потребителите чрез медиите. По отношение на законодателството, считаме,че трябва да бъде изграден национален съвет за защита правата на потребителите. Това е начин, по който ще се съгласуват интересите на потребителите и преставителите на държавната администрация.
Друга форма е чрез пряк контакт и диолог да се постигат целите, които си поставяме. За радост вече има случаи, в които ние участваме в пряк диалог при изработването на договорни условия с инститиции. Пример за това е Електроразпределение - Столично. Те ни изпратиха своя проет за общите условия и ние от своя страна дадохме своите бележки. Още по-важно е, че те бяха отразени в проекта за договор.
- До каква степен изискванията в законите, свързани с правата на потребителите, са синхронизирани с Европейското законодателство?
Богомил Николов:
- Мога да кажа, че изискванията в българските законите, свързани с правата на потребителите, са синхронизирани в много голяма степен с Европейското законодателство. Остават няколко директиви, но те не са толкова належащи, тъй като касаят практики, които не са толкова разпространени в България. Бих казал, че проблемът е в прилагането. За да може един закон да работи ефективно, е необходимо да бъде познаван и споделян в максимална степен от всички. Когато търговците и потребителите не го познават и съответно не го прилагат, законът не може да работи ефективно. Все още се учим на правата си .
- Как Българската национална асоциация на потребителите защитава правата на електронните потребители в България ?
Богомил Николов:
- Още преди 2 години към асоцията на потребителите беше изграден клуб на електронните потребители. Тази идея възникна спонтанно, като резултат от възникването на явлението "спам". Тази тема беше много актуална през 1999 г. Тя е актуална и сега, но тогава за първи път се превърна в проблем. Това беше причината да създадем клуб на електронните потребители. Доста активно прилагахме анти-спам кампания. Дори имахме желание това да бъде отразено в закон, но поради новостта на явлението, интересът от страна на държавната администрация не беше достатъчен. В момента тече усилена анти-спам кампания в Европа и най-вероятно ще излезе директива на ЕС, забраняваща това. Предполагам, че и България също ще приема тази директива.
Започнахме все по-активно да се интересуваме от темата "Децата и интернет", от всички рискове и опасности за децата, които може да донесе глобалната мрежа. Затова сега разработваме практически съвети към родителите как да предпазват децата си. Проблем е, че голяма част от родителите не ползват компютър и не подозират какви са рисковете за техните деца.
По отношение на електронната търговия, мога да кажа, че в България тя едва прохожда, затова и още няма регистрирани измами или нарушения на потребителските права. Но ние бихме могли превантивно да въведем моделите за защита на електронните потребители, прилагани вече в Европа и САЩ.
- Още преди 2 години към асоцията на потребителите беше изграден клуб на електронните потребители. Тази идея възникна спонтанно, като резултат от възникването на явлението "спам". Тази тема беше много актуална през 1999 г. Тя е актуална и сега, но тогава за първи път се превърна в проблем. Това беше причината да създадем клуб на електронните потребители. Доста активно прилагахме анти-спам кампания. Дори имахме желание това да бъде отразено в закон, но поради новостта на явлението, интересът от страна на държавната администрация не беше достатъчен. В момента тече усилена анти-спам кампания в Европа и най-вероятно ще излезе директива на ЕС, забраняваща това. Предполагам, че и България също ще приема тази директива.
Започнахме все по-активно да се интересуваме от темата "Децата и интернет", от всички рискове и опасности за децата, които може да донесе глобалната мрежа. Затова сега разработваме практически съвети към родителите как да предпазват децата си. Проблем е, че голяма част от родителите не ползват компютър и не подозират какви са рисковете за техните деца.
По отношение на електронната търговия, мога да кажа, че в България тя едва прохожда, затова и още няма регистрирани измами или нарушения на потребителските права. Но ние бихме могли превантивно да въведем моделите за защита на електронните потребители, прилагани вече в Европа и САЩ.