България все още не е известна за европейския турист

30.04.2009 | 15:32
по статията работи: Лили Бончева
Румяна Балтова, Управител, "Руал травел" ООД
България все още не е известна за европейския турист

Специално за Econ.bg

Туристическа фирма "Руал травел" ООД е създадена през 1991 г. и е лицензиран туроператор и турагент, специализиран в организиране на екскурзии и почивки в чужбина. Фирмата предлага автобусни и самолетни екскурзии в Европа, както и круизи с луксозни лайнери. Фирмата предлага настаняване в хотели и обслужване (трансфери, рент а кар, билети за влакове, резервации и закупуване на билети за театър, опера, резервации за ресторанти, кабарета и нощни заведения, асистанс на български на място и пр.) на бизнесмени и туристи при пътуванията им в чужбина. "Руал травел" ООД се занимава и с инсентив туризъм - организира симпозиуми, конгреси, семинари и работни срещи в чужбина.

Специално за Econ.bg управителят на фирмата Румяна Балтова сподели вижданията си за туристическия пазар в условията на световната икономическа криза, представи навиците на българския турист в чужбина и даде ценни съвети за популяризирането на страната ни като интересна туристическа дестинация.

 

Г-жо Балтова, бихте ли могли да обобщите каква беше 2008 г. за вашата фирма? Отрази ли се световната криза на дейността ви и ако да - от кой момент и в каква насока?

Румяна Балтова:

Имаше сериозен спад (около 50%) на самолетните клиенти по време на коледната и новогодишната кампания. За сметка на това автобусните програми вървяха отлично. След началото на 2009 г. нещата се нормализираха и продажбите вървят в границите на миналогодишните. Кампаниите по време на карнавалите във Венеция и Ница, после за априлската ваканция и сега за Великден, 01 май и Гергьовден са много успешни. Общо за периода 1 януари - 15 април 2009 г. имаме малко над 100 човека записани в повече в сравнение със същия период на 2008 г. Трябва обаче да отбележа, че ние се занимаваме изключително с аутгоинг, тоест организираме пътувания за българи в чужбина и горните наблюдения не се отнасят за обратния туризъм. Според това, което чувам от колеги, има спад около 20-30% на чужденците, които идват в България.

Считате ли, че кризата повлия на туристичеката индустрия в световен мащаб? Отчетени ли са загуби и ако да - какви приблизително?

Румяна Балтова:

Не бих могла да отговоря компетентно за туристическата индустрия в световен мащаб, мога само да кажа, че ми прави впечатление, че по-лесно се намират места и в самолетите, и в хотелите по време на трудите периоди, както в Европа, така и в България. Това е показател за намалено търсене.

Вие предлагате на своите клиенти богат набор от чуждестранни туристически дестинации. На кои континенти и в кои държави са най-предпочитаните от българите места за екскурзии и почивки?

Румяна Балтова:

Ние се разпростираме само на Стария континент. Париж е безспорен лидер сред продуктите, които ние предлагаме, редом с Италия - Рим, Венеция, Флоренция, Неапол и Френската ривиера. Традиционно голям интерес има и към Виена, Лондон, Швейцария, Мадрид, Барселона, Гъция. Много добре се продават и по-северните дестинации като Бенелюкс, Скандинавия, както и най-новите ни програми като например Бадензе - Баварски кралски замъци, Най-красивите италиански езера (Лаго ди Гарда, Лаго ди Комо, Лаго Маджоре), Кападокия, остров Корфу.

Забелязва ли се пренасочване на потока от туристи от по-скъпи към по-евтини дестинации след разразяването на кризата?

Румяна Балтова:

Определено по-евтини програми се продават по-добре, но не бих казала, че това се дължи на кризата, просто така е по принцип. 

Бихте ли могли да кажете кой е най-стандартният и най-често срещан туристически пакет, който българите предпочитат? Каква е приблизителната му стойност? По-луксозни или по евтини дестинации предпочитат българите?

Румяна Балтова:

По нашите програми се продават най-много пакетите с цена до около 600 лв. на човек. Има клиенти и за по-евтините, и за по-скъпите пакети. Естествено повече хора купуват по-евтини пакети, но това е нормално и е характерно не само за туристическия пазар. 

Влияе ли се българският турист от реклами на различни туристически дестинации?

Румяна Балтова:

Разбира се. Има дори някакъв вид мода, особено по отошение на почивките. Един сезон върви най-много Анталия, друг сезон барселонското крайбрежие, после Гърция и т.н. 

Според Вашите наблюдения, за какъв период от време най-често предпочитат да пътуват в чужбина българските туристи? Колко време средно трае една задгранична тяхна ваканция?

Румяна Балтова:

За около седмица - 10 дни. 

В организирани групи с екскурзовод или самостоятелно и по собствена програма предпочитат в по-голяма степен да разглеждат забележителности българските туристи?

Румяна Балтова:

Има клиенти за всичко. По наше наблюдение има достатъчно хора, които предпочитат организираното пътуване - по много причини - първо, защото е по-евтино; второ, защото се пести време, когато има местен екскурзовод и водач; трето, защото имат сигурността, че ако се появи проблем, има към кого да се обърнат.

Кой е най-предпочитаният транспорт от българите, когато пътуват за чужбина? Увеличава ли се броят на хората, които предпочитат да пътуват със самолет или кораб?

Румяна Балтова:

Най-много клиенти пътуват по автобусните ни програми, но броят на пътуващите със самолет или на тези, които се записват на круизи, расте всяка година.

Възползват ли се често българите, пътуващи в чужбина, от допълнителните услуги, които предлагате, като например наемане на автомобил (рент а кар), резервации на билети за театър, опера, ресторанти?

Румяна Балтова:

Да.

Имате ли наблюдения приблизително каква сума пари харчи българският турист в чужбина, когато е на почивка? Пестеливо или разхищаващо е поведението ни, когато сме във ваканция?

Румяна Балтова:

По мои наблюдения българите не харчат по-малко от много други по-богати нации, когато са на почивка.

Имате ли наблюдение кои дестинации в България предпочитат най-вече чуждите туристи.

Румяна Балтова:

Разбира се морето, но това се дължи на практически пълното отсъствие на национална рекламна стратегия на България в Европа. Никъде не присъства реклама на културния ни туризъм. Оскъдните материали, които се пускат, за да се отчете дейност, са на тема колко е хубаво и евтино на българското море или най-много на ски курортите ни. В Европа България все още не е известна, все още не може да се каже, че хората знаят коя е столицата й, да не говорим за история, архитектурни стилове, артисти, забележителности и пр. А това е, което трайно привлича хората към една страна - те трябва да са чували за нея неща приятни, привлекателни, романтични, трябва да са чули нещо за артистичния живот на страната, за историята й, дори и за кулинарните й специалитети, ако щете. Защото това е, което човек търси на почивката си. Не може цял един толкова важен отрасъл за икономиката ни като туризма да разчита само на нации, които живеят в страни с неприятен климат и скъпа бира.

Вие организирате семинари и конференции както в България, така и в чужбина. Повлия ли световната криза на конгресния туризъм? Как смятате, развит ли е той достатъчно у нас?

Румяна Балтова:

Не смятам, че в тази област има сериозен спад. От няколко години в България има сериозни клиенти, които се нуждаят от професионално обслужване при организиране на различни мероприятия - конгреси, семинари, срещи, посещения на изложения, а напоследък се увеличиха заявките за организиране на т. нар. тим билдинг. Радостно е, че много големи фирми подаряват на служителите си и на клиентите си някакъв вид почивка, екскурзия и пр., което за тях е начин да благодарят на клиентите си, на служителите си, да им създадат условия да се опознаят и да прекарат заедно приятни моменти.

Съпоставяйки с чужбина, на кое трябва да наблегне туристическата индустрия според Вас, за да стане България успешна дестинация и да привлича по-платежоспособни туристи? Кои видове туризъм бихме могли да развиваме допълнително?

Румяна Балтова:

Трябва да се акцентира на положителната реклама на страната във всяко едно отношение. Трябва нашата Държавна агенция по туризъм да има специален отдел, но подчертавам - работещ и мислещ отдел, който да се занимава с това. Какво имам предвид. Например ако има концерт на български певец, състав, трупа и пр., ако гостува някъде българска изложба, това трябва да се промоцира в съответната страна, където е събитието, както и в България. Това ще предизвика интереса на хората в съответната страна към въпросното събитие, ако има добра реклама, ще отидат не само хората, които по принцип са любители, но и хора, които просто биха искали да видят нещо ново. Това нещо ново ще им хареса и по-късно, когато видят оферта за почивка или екскурзия в България или когато техни познати се колебаят дали да отидат в България или в Турция например, те биха имали мнение и биха казали „Да, можем да отидем или можете да отидете там, ние гледахме концерт на български изпълители или изложба на български художници и много ни хареса, сигурно страната е приятна". Според мен е много важно да има такъв тип реклама, това повишава броя на приятелите на България по света, на хората, които знаят за страната ни нещо позитивно, които я свързват с приятни преживявания. Затова съм убедена, че ако се измисли някаква схема, по която държавата да участва в рекламирането на подобни културни събития, средствата не биха били хвърлени на вятъра. Освен това трябва да се прави масирана реклама на страната ни - с постери в метрото на градовете, по улиците, страници във вестници и списания, интернет реклама на големите забележителности на България от типа на София, Пловдив, Рилски манастир, Мадарски конник, Белоградчишки скали, Чудните мостове, Копривщица, Казанлъшка гробница, Празник на Розата и пр., на селския ни туризъм. Трябва да се дадат много пари, защото смятам, че те със сигурност ще се върнат във вид на туристи в България, оборот на хотелите, ресторантите ни, увеличаване на работните места в бранша.

Всичко това обаче задължително трябва да се съпътства с революционно подобрение на инфраструктурата, най-вече по отношение на пътищата, и на поддържането на чистота в цялата страна. Не можем да привлечем плетежоспособни туристи с настоящото състояние на пътищата ни и със скандалната мръсотия, която цари навсякъде. Не забравяйте, че много голяма част от европейските туристи пътуват с коли или пък предпочитат да дойдат със самолет, да си вземат кола под наем и да обикалят. Как точно да го направят в България, където София няма околовръстен път (по моето скромно мнение тя е единственият голям град в Европа без околовръстен път), където, ако изключим София и Пловдив, разстоянието между които както знаем е 150 км, и Варна и Шумен, отстоящи на около 70 км, други големи градове, свързани с магистрали, не съществуват, където няма дори надеждна маркировка и указателни табели. България е хубава страна, тя не е по-бедна на забележителности от която и да е европейска страна, напротив. Но трябва да бъде много, много по-организирана, по-чиста и по-ведра, за да привлече и да задържи интереса на туристите от чужбина.

Какви са прогнозите Ви за тази година? Очаквате ли някакви промени в туризма, предизвикани от световната криза? Как ще се развива „Руал травел" в настоящата ситуация?

Румяна Балтова:

Не смея да правя прогнози предвид противоречивата информация, която непрекъснато тече по нашите и световните медии. Вярвам, че тази година оборотът на „Руал травел" няма да падне под нивото на миналогодишния. Това е целта, която си поставяме за 2009 година.

Интервю на Лили Бончева, Econ.bg

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....