Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Г-н Радев, с какво "Винария 2006" ще е по-различна от досегашните?
Йордан Радев:
Няколко неща отличават "Винария 2006" от досегашните 10 специализирани изложения. Първо, това е времето. То е с един месец по-назад. Основната причина е, че младото вино в досегашните срокове за провеждане на Винария просто не можеше технологично да бъде готово.
Друга новост е, че тази година самите дегустации се провеждат при нов регламент. Той отговаря на изискванията, които имаше най-вече от страна на потребителите, на обществеността. Ние като съорганизатори на "Винария" настоявахме за това. Какво имам предвид? Вината и високоалкохолните напитки от стари реколти бяха взети от складовете и от магазинната мрежа при подписване на декларация за налични количества. Бяха проведени и проверки на място.
В трета палата, където цял месец текоха дегустациите, всичко беше описано. Тоест сега на нас като потребители, когато ни кажат, че това вино е спечелило Ритон и то е в определени количества, означава, че те наистина са толкова.
Друга интересна новост са стикерите. Те ще бъдат поръчани от нас, Международен панаир Пловдив. Ще са уникални и съгласно правилника на НЛВК всеки, който е спечелил Златен Ритон, златен или сребърен медал, ще може да си поръча съответните количества, като броят им ще бъде равен на предварително декларираните в дегустациите.
Разкажете нещо повече за участниците в тазгодишното изложение...
Йордан Радев:
Бих казал, че и тази година отново се запази съотношението между българските и чуждестранните фирми в полза на чуждестранните. Това е така, защото отрасълът се развива бурно и чуждите фирми имат интерес да представят много нови технологии - посадъчен материал, машини, съоръжения. Всъщност това прави интереса на чуждестранните изложители по-голям. То обуславя и рязкото нарастване броя на фирмите участнички - изложителки. Миналата година са били 415 фирми от 27 страни, към днешна дата /8 март, б. р./ участие са заявили 514 фирми от 34 държави. Както сами виждате, има ръст от над 20% на участниците в специализираното изложение.
С най-големи площи са Италия - 121 фирми, Франция - 46, и Германия - 40. Разбира се, много нови и интересни неща ще покажат българските винари. За наша голяма радост те ще представят нови вина,
нови марки вина. Някои от тях ще дойдат, след като са спечелили награди в международни дегустации и конкурси.
Палатите сигурно отново ще отеснеят?
Йордан Радев:
Палатите за "Винария" тази година са 4, миналата бяха 3. Но тъй като и те са недостатъчни, с НВЛК говорихме следващата година "Винария" да бъде в още повече палати. По-скоро като брой те пак ще са 4, но ще бъде включена и 13-а палата, която е 8 дка, 8000 кв. м. Защото към момента площите, заети от изложители, са над 13 500 кв. м, от които близо 1500 са открити, останалите 12 000 са закрити.
Как виждате българското вино като наш посланик в Европейския съюз?
Йордан Радев:
Вече няколко пъти имаме повод да презентираме Винария като Салон на българското вино и в Брюксел, и в Берлин, и в Лондон, и в Токио. И чуждите експерти признават, че източноевропейските страни, в това число и България, може да бъдат много сериозна изненада за европейския пазар, показвайки различното вино. Това го потвърждават и мои разговори с френски винопроизводители. На моя въпрос, защо сме толкова интересни, след като те са номер едно в света, отговорът им е много кратък и ясен: Защото сте добри и сте различни. И аз мисля, че това е разковничето за развитието на лозаро-винарския сектор.