Важно е не само производството, но и последващата работа с пазара

15.01.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Специално за Econ.bg:

 

- Г-н Бошев, бихте ли ни разказали за Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България, какви са вашите цели, кои са членовете ви?

Милчо Бошев:

- Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки е учредена през 1995 г. с 13 водещи предприятия в страната, като в момента членовете ни са 40. Асоциацията ни е член на Европейската асоциация на производителите на безалкохолни напитки, в която членуват почти всички национални асоциации на страните от Европа. Основната ни цел е подпомагане и защита интересите на производителите на безалкохолни напитки, като тук влизат производители на газирани и негазирани безалкохолни напитки, на плодови сокове и на бутилирани води. Защитаваме интересите на членовете ни пред държавните институции за намирането на пътища за облекчения в областта на икономическата политика. Дейността ни е свързана и с обезпечаването на компетентна информация за производителите. Правим много подробен ежегоден преглед на пазара на безалкохолни напитки в България, който се базира на предварителни тримесечни отчети.

- Какви са тенденциите в потреблението на безалкохолни напитки в България?

Милчо Бошев:

- През 1996-1997 г. потреблението на напитки у нас спадна почти два пъти в сравнение с 1989 г., която приемаме за базова, тъй като тогава е най-голямото общо потребление на пазара на безалкохолни напитки. След този срив, тенденцията през последните няколко години е на ежегодно нарастване на потреблението с 3-4%. Прогнозите ни са, че за 2002 г. ръстът ще бъде около 4%, като за отделните подгрупи нарастването е различно – за бутилираните води е около 6-7%, за плодовите сокове – около 8%, за негазираните напитки – около 6%, като най-малкият ръст е при газираните напитки.

Общото потребление на безалкохолни напитки в България е около 3 пъти по-ниско от това на средностатистическия европеец. В Европа средното потребление на безалкохолни напитки е около 270 литра на глава от населението на година, а в България то е около 100 литъра за изминалата година. В отделните подгрупи напитки има различия – при бутилираните води средностатистическият българин пие около 33-34 литъра на глава от населението, докато средностатистическият европеец около 92-93 литъра, при соковете българинът консумира около 6 литъра, докато европеецът около 24-25 литъра. По отношение на сега навлизащите в България функционални напитки с увеличено съдържание на витамини и минерали и с повишена енергийност сме много назад от европееца. Тенденцията в Европа е да се правят напитки за определена категория потребители, общоупотребимите напитки се диференцират и се търсят пазарни ниши в конкретни целеви групи.

- Успяват ли българските производители да издържат на конкуренцията на световните лидери?

Милчо Бошев:

- Като цяло нашите продукти не отстъпват на европейските като качество. Няма сериозна разлика в качеството на напитките, които се произвеждат в големите компании с традиции и опит и тези, произвеждани в младите компании. Типично българските фирми се учат от големите, като маниер на работа и отношение към пазара. Важно е не само производството, но и последващата работа с потребителите. Нашите фирми се учат как се прави маркетинг и как се работи с конкретния потребител.

Пазарната икономика означава работа в конкуренция и печели този, който умее да работи с пазара. Фирми, които са тръгнали преди 4-5 години на българския пазар от нулата, в момента са лидери в направлението си, което показва, че те са намерили правилния път в работата си с потребителя. В същото време има фирми, които са на нашия пазар от 40-50 години, но не се развиват и вероятно ще отпаднат от пазара.

- Какъв е делът на износа на безалкохолни напитки?

Милчо Бошев:

- Преди 1989 г. основният износ на български безалкохолни напитки се свеждаше до износа на плодови нектари и сокове. Тогавашният износ от 30-40 милиона литъра годишно в момента при соковете е около 3-4 милиона литъра. Другият ни износ е на бутилирани натурални минерални води и е от порядъка на 1-1.5% от това, което се бутилира в България. За тази година очакваме производството да е около 260 милиона литъра, а износът - около 2.5-3 милиона литъра. Това е много малко в сравнение с възможностите и ресурсите, с които разполагаме. Факторите за този малък дял на износа са много. Практиката показва, че износ се реализира от големи компании, където себестойността е по-ниска, а нашите фирми все още са слаби. Ние не можем да се преборим на международните пазари с цените. Освен това, на чуждите пазари присъстват утвърдени фирми с традиции и навлизането става много бавно и трудно. Възможности, с облекчения си режим, предоставя Близкият Изток и нашите фирми правят опити в тази насока. Убеден съм, че в близките няколко години нашите бутилирани води ще навлязат по-широко на чуждите пазари, още повече, че страната ни е една от най-богатите в Европа като ресурс на минерални води.

- Нужни ли са специални марки от страна на държавата за подпомагане на този износ?

Милчо Бошев:

- За съжаление, не са предприети никакви мерки. Правим опити чрез Министерство на околната среда и водите за освобождаване от концесионни такси на износните количества вода. Това е много малко облекчение, но дори и тук срещаме неразбиране от страна на Министерство на финансите. Големите фирми в Европа се подпомагат от страна на държавата и по отношение на рекламата. Българските фирми са все още слаби икономически, за да си позволят лукса да хвърлят големи средства за реклама на външни пазари. Затова битката е главно за завоюване на пазари вътре в страната, за преразпределяне на вътрешния пазар. Темповете, с които расте потреблението на бутилирана вода и фактът, че в Европа се пие три пъти повече бутилирана вода дават добри възможности за развитие на българските фирми на вътрешния пазар.

 

Пазарната икономика означава работа в конкуренция и печели този, който умее да работи с пазара. Фирми, които са тръгнали преди 4-5 години на българския пазар от нулата, в момента са лидери в направлението си, което показва, че те са намерили правилния път в работата си с потребителя. В същото време има фирми, които са на нашия пазар от 40-50 години, но не се развиват и вероятно ще отпаднат от пазара.

- Какъв е делът на износа на безалкохолни напитки?

Милчо Бошев:

- Преди 1989 г. основният износ на български безалкохолни напитки се свеждаше до износа на плодови нектари и сокове. Тогавашният износ от 30-40 милиона литъра годишно в момента при соковете е около 3-4 милиона литъра. Другият ни износ е на бутилирани натурални минерални води и е от порядъка на 1-1.5% от това, което се бутилира в България. За тази година очакваме производството да е около 260 милиона литъра, а износът - около 2.5-3 милиона литъра. Това е много малко в сравнение с възможностите и ресурсите, с които разполагаме. Факторите за този малък дял на износа са много. Практиката показва, че износ се реализира от големи компании, където себестойността е по-ниска, а нашите фирми все още са слаби. Ние не можем да се преборим на международните пазари с цените. Освен това, на чуждите пазари присъстват утвърдени фирми с традиции и навлизането става много бавно и трудно. Възможности, с облекчения си режим, предоставя Близкият Изток и нашите фирми правят опити в тази насока. Убеден съм, че в близките няколко години нашите бутилирани води ще навлязат по-широко на чуждите пазари, още повече, че страната ни е една от най-богатите в Европа като ресурс на минерални води.

- Нужни ли са специални марки от страна на държавата за подпомагане на този износ?

Милчо Бошев:

- За съжаление, не са предприети никакви мерки. Правим опити чрез Министерство на околната среда и водите за освобождаване от концесионни такси на износните количества вода. Това е много малко облекчение, но дори и тук срещаме неразбиране от страна на Министерство на финансите. Големите фирми в Европа се подпомагат от страна на държавата и по отношение на рекламата. Българските фирми са все още слаби икономически, за да си позволят лукса да хвърлят големи средства за реклама на външни пазари. Затова битката е главно за завоюване на пазари вътре в страната, за преразпределяне на вътрешния пазар. Темповете, с които расте потреблението на бутилирана вода и фактът, че в Европа се пие три пъти повече бутилирана вода дават добри възможности за развитие на българските фирми на вътрешния пазар.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 13.11   615 г. – Започва понтификатът на папа Адеодат I. 1002 г. – С благословията на крал Етелред II се извършва масово убийство на датчани, живеещи в Англия. 1775...