Специално за ECON.BG.
- Г-жа Щумпф, бихте ли ни представили Бизнес Агенция Варна, в какво сте се специализирали?
Силвия Щумпф:
- Като нестопанска организация, Бизнес Агенция Варна е създадена и винаги е била ориентирана към подпомагане на стартирането на перспективни бизнес идеи и устойчивото развитие на най-нужните на българската икономика субекти – микро, малките и средни предприятия, на територията на Варна и варненски регион. Стараем се да им предложим пакет от услуги, който в максимална степен да отговаря на нуждата от помощ и подкрепа, която те изпитват. В тази връзка насоките на нашата дейност, имайки предвид хронологията на създаването и изграждането на едно ефективно работещо и с потенциал за развитие предприятие, са следните:
ОРИЕНТИРАНЕ – Бизнес Агенция Варна разполага с разработени и продължава да разработва бизнес-профили на перспективни за Варна и региона микробизнеси, които да помогнат на потенциалните предприемачи да се ориентират в избора на желаната област на реализация на собствения бизнес.
ИНФОРМИРАНЕ – Бизнес Агенция Варна разполага с информация за регистрационните, разрешителните и лицензионните режими, свързани с бизнеса, както и за източниците и условията на финансиране (както от банки, така и от небанкови финансиращи институции).
ПЛАНИРАНЕ – Агенцията разработи информационен пакет за планиране и стартиране на малък бизнес "От идеята до успеха"©. Той не е ръководство за писане на бизнес-план, а има за цел да подпомогне желаещите да стартират собствен бизнес предприемачи да планират предварително реализацията на своята бизнес-идея, както като дейности, така и от финансова гледна точка, така че те да са максимално подготвени за това какво ги очаква, стъпвайки на пазара. Както стана добре известно на много предприемачи, липсата на планиране на дейността води винаги до проблеми в работата, някои от които и до лош край на бизнес-начинанието. Ето защо се надяваме информационният пакет "От идеята до успеха" наистина да спомогне за успешното реализиране на добрите бизнес-идеи.
КОНСУЛТИРАНЕ – Една от ключовите дейности на Бизнес Агенция Варна е предкредитното консултиране – консултации и помощ при попълване на документите и представянето им пред банките при кандидатстване за кредит. С тази си дейност Агенцията се старае, от една страна, да подпомогне и улесни процеса на кандидатстване за кредит от предприемачите, а от друга – да облекчи работата на кредитните инспектори в банките по информиране на потенциалните кредитоискатели за условията на кредитиране от съответната банка. Желаните от нас резултати в това направление са две: повече и по-добре подготвени кредитоискатели и кредитни инспектори, които могат да се концентрират изцяло върху анализирането на обосновката на искането за кредит и, разбира се, повече отпуснати кредити за МСП.
ОБУЧЕНИЕ – Развитието на бизнеса води до взамене на все по-сложни и отговорни решения от страна на предприемача. С това се увеличава и нуждата от знания и умения, които трябва да притежава, за да се справи с овладяването на различните ситуации, в които той попада. Ето защо, непрекъснатото обучение и усъвършенстване на професионалните способности и умения на управленските кадри е стратегически фактор за дългосрочен успех и развитие на фирмите, които те ръководят. В тази връзка и с тази цел Бизнес Агенция Варна предлага курсове и тренинги за придобиване на мениджърските и организационни умения. Агенцията предлага пакет от специално разработени курсове, тренинги и възможности за насочвано саморазвитие чрез дистанционно обучение, действайки като локален център на Училище по мениджмънт към Нов Български Университет за програмите на The Open University – Великобритания. Имаме и разработени собствени курсове и обучения за подобрявяне на управленските и организационните умения, като в най-скоро време ще започнат и курсове по електронен бизнес за предприемачи, които искат да прилагат в своята работа възможностите, които предлага Интернет за развитие на собствения бизнес.
Не на последно място искам да спомена, че Бизнес Агенция Варна работи и като регионален представител на Job Tiger – Интернет медия за подбор на персонал.
- Агенцията прави ежегодно проучване за състоянието на малките и средни предприятия в региона, как бихте ги определила на фона на състоянието на МСП в страната като цяло?
Силвия Щумпф:
- МСП във Варна и региона вървят по същия път на развитие, който е характерен за МСП в България като цяло – свито потребление, ограничен пазар, доминиран от големите вносители, производители и дистрибутори, административни ограничения и труден достъп до свеж финансов ресурс. И тук, естествено, трудностите, с които предприемачите трябва да се справят ежедневно не са малко, но тук клъстърите са по-развити – особено туристическия и транспортния, и създават повече реални възможности за старт и развитие. Тази тенденция подпомогна и успеха на Бизнес Агенция Варна, която оказва ефективна и навременна подкрепа, както при стартирането на бизнеса, така и впоследствие, при неговото развитие. Все още не са видими резултатите от плановете на МСП за развитие на дейности в областта на високите технологии. Планираме усилията ни да се насочат и извън Варна, в рамките на Североизточен район за планиране, където са ситуирани повечето от най-изостаналите региони в страната – Разград, Силистра и Търговище. Ние сме оптимисти, защото видяхме, че компетентната и всеотдайна подкрепа на неправителствения сектор наистина стимулира предприемачеството.
- По кои проекти работите в момента?
Силвия Щумпф:
- Преди броени дни приключи реализация на проекта "Обучение по електронен бизнес за малки и средни предприятия", осъществяван с финансовата подкрепа на ЕС по програма "Леонардо да Винчи". Проектът се състоеше първо в подбор по строги критерии на участниците от обучаващи организации, МСП и консултантски агенции, които преминаха през обучение при нашия партньор по проекта от Великобритания, което целеше след завръщането си в България те да могат да обучават на електронен бизнес предприемачи от МСП. Както споменах, курсовете се разработват и съвсем скоро ще бъдат предложени на желаещите да повишат компетентностите си в областта на е-бизнеса. Партньори на Бизнес Агенция Варна по проекта бяха Икономически Университет – Варна, Институт по компютърни и комуникационни технологии при БАН и Би Ем Адвъртайзинг ООД – гр. Варна. Чуждестранният партньор бе Business Dynamix – Лондон, Великобритания – фирма с доказан опит в на обучението на МСП по електронен бизнес.
- Кое е специфичното за икономиката на региона? Кои са силните и слабите аспекти?
Силвия Щумпф:
- Туризмът и морският транспорт са ключовите отрасли за Варна и региона и особеностите на тяхното развитие определят силните и слабите страни на икономиката на региона. Все още не сме загубили оптимизма си да се съживят структуроопределящи предприятия като Варненската корабостроителница и след завършване на преструктурирането си варненското пристанище да възвърне водещата си роля в черноморския регион. Увеличаването на висококатегорийните хотели в региона и съпътстващите ги първокласни услуги, стартирането на грандиозния и многообещаващ проект "Алея първа" за преустройство на крайбрежната алея на града в супермодерен комплекс са неизбежни тенденции, които дават сигурни гаранции за скорошния просперитет на варненския регион.
- Използва ли Варна потенциала си ефективно?
Силвия Щумпф:
- Варна е град с голям потенциал за развитие и то не само в областта на туризма. Така че, тепърва предстои да видим истинския облик на нашия град. Положителният прираст, регистриран при последното преброяване, множеството успешни компании, някои от които са национално представени, видимо по-високия стандарт на варненци са знаци, които показват, че Варна е привлекателно място за живот и бизнес. Варненски компании привличат интереса и инвестициите на чуждестранни фондове за рисков капитал, което е знак, че във Варна реализацията на бърз успех не е утопия. Тук работят множество холдингови структури, които показват завидни ресурси и впечатляващ мениджмънт. За съжаление, диверсификацията на дейностите е в посока на обслужващата и развлекателната индустрия. Отново ще спомена липсата на високотехнологични компании от национално значение, пустеят заводите със стара слава. Надеждите ни са към амбициите на местния капитал, към учебните заведения, които откриват възможностите на партньорството помежду си и с бизнеса, към банките, които продуктово се ориентираха към реалните нужди на МСП.
ОБУЧЕНИЕ – Развитието на бизнеса води до взамене на все по-сложни и отговорни решения от страна на предприемача. С това се увеличава и нуждата от знания и умения, които трябва да притежава, за да се справи с овладяването на различните ситуации, в които той попада. Ето защо, непрекъснатото обучение и усъвършенстване на професионалните способности и умения на управленските кадри е стратегически фактор за дългосрочен успех и развитие на фирмите, които те ръководят. В тази връзка и с тази цел Бизнес Агенция Варна предлага курсове и тренинги за придобиване на мениджърските и организационни умения. Агенцията предлага пакет от специално разработени курсове, тренинги и възможности за насочвано саморазвитие чрез дистанционно обучение, действайки като локален център на Училище по мениджмънт към Нов Български Университет за програмите на The Open University – Великобритания. Имаме и разработени собствени курсове и обучения за подобрявяне на управленските и организационните умения, като в най-скоро време ще започнат и курсове по електронен бизнес за предприемачи, които искат да прилагат в своята работа възможностите, които предлага Интернет за развитие на собствения бизнес.
Не на последно място искам да спомена, че Бизнес Агенция Варна работи и като регионален представител на Job Tiger – Интернет медия за подбор на персонал.
- Агенцията прави ежегодно проучване за състоянието на малките и средни предприятия в региона, как бихте ги определила на фона на състоянието на МСП в страната като цяло?
Силвия Щумпф:
- МСП във Варна и региона вървят по същия път на развитие, който е характерен за МСП в България като цяло – свито потребление, ограничен пазар, доминиран от големите вносители, производители и дистрибутори, административни ограничения и труден достъп до свеж финансов ресурс. И тук, естествено, трудностите, с които предприемачите трябва да се справят ежедневно не са малко, но тук клъстърите са по-развити – особено туристическия и транспортния, и създават повече реални възможности за старт и развитие. Тази тенденция подпомогна и успеха на Бизнес Агенция Варна, която оказва ефективна и навременна подкрепа, както при стартирането на бизнеса, така и впоследствие, при неговото развитие. Все още не са видими резултатите от плановете на МСП за развитие на дейности в областта на високите технологии. Планираме усилията ни да се насочат и извън Варна, в рамките на Североизточен район за планиране, където са ситуирани повечето от най-изостаналите региони в страната – Разград, Силистра и Търговище. Ние сме оптимисти, защото видяхме, че компетентната и всеотдайна подкрепа на неправителствения сектор наистина стимулира предприемачеството.
- По кои проекти работите в момента?
Силвия Щумпф:
- Преди броени дни приключи реализация на проекта "Обучение по електронен бизнес за малки и средни предприятия", осъществяван с финансовата подкрепа на ЕС по програма "Леонардо да Винчи". Проектът се състоеше първо в подбор по строги критерии на участниците от обучаващи организации, МСП и консултантски агенции, които преминаха през обучение при нашия партньор по проекта от Великобритания, което целеше след завръщането си в България те да могат да обучават на електронен бизнес предприемачи от МСП. Както споменах, курсовете се разработват и съвсем скоро ще бъдат предложени на желаещите да повишат компетентностите си в областта на е-бизнеса. Партньори на Бизнес Агенция Варна по проекта бяха Икономически Университет – Варна, Институт по компютърни и комуникационни технологии при БАН и Би Ем Адвъртайзинг ООД – гр. Варна. Чуждестранният партньор бе Business Dynamix – Лондон, Великобритания – фирма с доказан опит в на обучението на МСП по електронен бизнес.
- Кое е специфичното за икономиката на региона? Кои са силните и слабите аспекти?
Силвия Щумпф:
- Туризмът и морският транспорт са ключовите отрасли за Варна и региона и особеностите на тяхното развитие определят силните и слабите страни на икономиката на региона. Все още не сме загубили оптимизма си да се съживят структуроопределящи предприятия като Варненската корабостроителница и след завършване на преструктурирането си варненското пристанище да възвърне водещата си роля в черноморския регион. Увеличаването на висококатегорийните хотели в региона и съпътстващите ги първокласни услуги, стартирането на грандиозния и многообещаващ проект "Алея първа" за преустройство на крайбрежната алея на града в супермодерен комплекс са неизбежни тенденции, които дават сигурни гаранции за скорошния просперитет на варненския регион.
- Използва ли Варна потенциала си ефективно?
Силвия Щумпф:
- Варна е град с голям потенциал за развитие и то не само в областта на туризма. Така че, тепърва предстои да видим истинския облик на нашия град. Положителният прираст, регистриран при последното преброяване, множеството успешни компании, някои от които са национално представени, видимо по-високия стандарт на варненци са знаци, които показват, че Варна е привлекателно място за живот и бизнес. Варненски компании привличат интереса и инвестициите на чуждестранни фондове за рисков капитал, което е знак, че във Варна реализацията на бърз успех не е утопия. Тук работят множество холдингови структури, които показват завидни ресурси и впечатляващ мениджмънт. За съжаление, диверсификацията на дейностите е в посока на обслужващата и развлекателната индустрия. Отново ще спомена липсата на високотехнологични компании от национално значение, пустеят заводите със стара слава. Надеждите ни са към амбициите на местния капитал, към учебните заведения, които откриват възможностите на партньорството помежду си и с бизнеса, към банките, които продуктово се ориентираха към реалните нужди на МСП.