Специално за ECON.BG
Джеймс Маккормак е управляващ директор на ТNT Express IBU и отговаря за 5 500 човека в 26 страни и 65 страни-агенти. IBU е една от международните бизнес единици в рамките на организацията на TNT Express. Г-н Маккормак следи бизнес практиките на IBU и за това страните под негов контрол да допринасят за общата бизнес стратегия. Той е член на Управителния съвет на TNT Express и отговаря пряко пред Алън Джоунс, групов директор на TNT Express.
- Г-н Маккормак, какъв е поводът за вашето посещение в България?
Г-н Джеймс Маккормак:
- Тук съм по случай срещата на ръководния екип на TNT Express за Източна Европа. Два пъти годишно правим цялостен преглед за страните от Източноевропейската група, в която попада и България. Прегледът за първото полугодие се провежда обикновено през април-май. Целта му е да се уверим, че се насочили правилно стратегията за годината, да оценим финансовите и оперативни резултати, да разберем какви предизвикателства са се появили в съответната страна и какво е развитието – по отношение на разширяване на мрежата, стандартите Investor in People, Европейската фондация по управление на качеството (EFQM) и т.н. Чрез прегледа за първото полугодие можем да разберем дали се работи по множеството от нашите стратегически инициативи. Вторият преглед за годината също показва развитието и резултатите, но също така и прогнозите за следващата година и за бюджета, дава възможност да се съберем и да обсъдим много от възможностите като екип. В България, например, се концентрираме върху развитието и инвестициите през следващата година. Важен е и въпросът за новата централа в София. Ключов елемент на развитието в България се явява разширяването на сухопътната ни мрежа, която започва от Букурещ, минава през София и достига до Истанбул. Имаме 42% годишен растеж в резултат на това разширяване. Търсенето на продукта Economy Express е доста голямо и създава значително напрежение на наличните ни съоръжения, поради което се стремим да разширим бизнеса. Освен работата ни по тези основни бизнес въпроси, финансовите резултати и бюджета, обсъждаме и някои инвестиционни решения за България. Нашите инвестиции ориентирани към растеж. Регистрираме висок ръст и трябва да се съобразяваме с него.
- TNT България покри международните стандарти Investor in People и ISO 9001:2000 и регистрира много добри оперативни показатели за миналата година. Каква е оценката ви за развитието на TNT България в сравнение с останалите страни в рамките на TNT региона, за който отговаряте?
Г-н Джеймс Маккормак:
- Ние подлагаме абсолютно всичко в TNT на стандартизация. Имаме седем основни процеса. Един от тях, например, е подборът на подходящи служители. Затова е стандартът Investor in People, който наскоро бе покрит от България. Това е външно правило, създадено от британска организация, което е унифицирано и се прилага за всички представителства на TNT по света. Докладът ни показва какво е качеството на хората, които развиваме под финансовото ни ръководство. Двама от нашите български мениджъри, например, посещават курс по висш мениджмънт в университета Уоруик във Великобритания по тригодишна програма на обучение. Тази програма ни дава възможност да оценим развитието и резултатите им. В това отношение ни помага още проучването на удовлетворението на служителите, оперативните, търговските резултати и показателите за здравословните и безопасни условия на труд. Всички тези сфери се оценяват по вътрешни, а понякога и външни критерии за компанията. Така можем да оценим, с голяма степен на сигурност, че имаме фантастичен екип в България, който дори надхвърля стандартите, които сме постигнали в останалите страни по света. В някои отношения българският екип надвишава стандартите, в други отношения е нужно подобрение, но като цяло, смятам, че в България имаме превъзходен екип – един от най-добрите.
- През следващата година се предвижда откриване на нов офис в България. Смятате ли, че той има потенциал да се наложи като логистичен център на Балканите?
Иван Василев, Управител, TNT България:
- Всъщност новият офис е нова концепция, която все още не е много популярна на българския пазар. Става дума за т.нар. технология "built-to-suit", при която не се използват съществуващи помещения или складове, където трябва до известна степен да се съобразяваме с наличната база. Ще изградим съвършено нова сграда, която ще отговаря напълно на международните стандарти и изисквания на TNT. Това, разбира се, ще се отрази на качеството на услугите. Ще ги направим по-бързи, по-удобни и достъпни за клиентите. В крайна сметка, това е нашата цел - клиентите ни да имат полза от това.
Г-н Джеймс Маккормак:
- Офисът ще бъде построен според специфичните стандарти на TNT, които прилагаме навсякъде по света. Трябва да изградим този офис на точно определено място и не можем и няма да си позволим да го вместим в съществуваща сграда. Това е много добре, както от гледна точка на TNT като цяло, така и от гледна точка на TNT България, защото качеството, което сме постигнали тук е резултат от усилена работа и добър профил на местния пазар. Начинанието съответства на амбициите ни за развитието на България, където наистина имаме ръст, но бихме искали в следващите години да променим този ръст и офисът е един от начините да го направим. От друга страна, ние непрекъснато правим преглед на работата на нашата мрежа, защото трябва да сме сигурни, че качеството на услугите ни е възможно най-доброто. Непрекъснато проверяваме колко време ни отнема да транспортираме пратка на клиент от точка А до точка В и в близко бъдеще ще имаме нужда да направим в България това което наричаме подцентър за Балканите. Тази нова сграда е част от този процес. Тя ще ни даде две три години време и възможност да приспособим потока от пратки от съседните страни. Това наистина е една много интересна възможност.
- TNT Express обяви плановете си да стане първата компания в света с акредитация за здравословни и безопасни условия на труд по стандарта Five Stars. Бихте ли ни разказали какво означава това?
Г-н Джеймс Маккормак:
- Повечето държави имат стандарти за здравословни и безопасни условия на труд. В Швейцария, например, това е EKAS, в Португалия – OSHAS, а британският стандарт Five Stars се използва като световен. Британският съвет по безопасност е предвидил класификация от първа до пета степен. За да отговаряме на местния стандарт трябва да постигнем поне трета степен (Three Stars). Смятам, че това приблизително е еквивалента на нивото на местните здравословни и безопасни условия на труд. Това ни дава сигурност, че сме стандартизирали оценяването на представянето си. Оценяваме преимуществата по британския стандарт и когато дадена страна го покрие, сме доволни от представянето й, доколкото стандартът е постоянен. Според оценките ни, представянето на България вече е на доста високо ниво, но въпреки това, ние искаме да го подобрим. Така че, вероятно ще започнем стандартизация по пет степени (Five Stars)от следващата година. Вече сме постигнали пета степен във Великобритания и от трета степен нагоре в другите страни. По отношение на европейското законодателство, което ще стане проблем за България през 2007 г., ние постоянно търсим уверения, че страните се справят с високите стандарти. Ето защо се опитваме да стандартизираме всичко. От една страна, когато оценяваме удовлетворението на служителите, един от въпросите, които има задаваме е как оценяват физическата среда, какво мислят за безопасността на работното си място. Така получаваме не само вътрешна, но и външна оценка за това какво мислят служителите. По същия начин оценяваме и удовлетвореността на клиентите. България е на едно от водещите места по степен на удовлетвореност на клиентите, което е логично, при ръста ни тук. Така че, имаме разрастващ се бизнес, доволни клиенти и мотивирани служители. При това положение, трябва да продължим да инвестираме в компанията и да създаваме качество за нашите клиенти.
- Какви са плановете на TNT Express, освен тези които вече споменахте, за Източноевропейския регион и по-точно за България в областта на инвестициите и новите услуги?
Г-н Джеймс Маккормак:
- Имаме много добре развита въздушна мрежа в Европа, която разширяваме през Източна Европа, включително България. Постоянно се опитваме да подобряваме капацитета, ефективността и услугите на нашата мрежа. Също така, изграждаме силна сухопътна мрежа, която тук регистрира изключителен ръст. Мисля, че през следващите няколко години ще наблюдаваме значително развитие на Балканите и че много държави като Словения например, ще влизат в ЕС. Южните Балкани ще трябва да се включат в мрежата и е възможно това да стане през София. Имаме възможности на юг - в Северна Гърция и Турция и разбира се, в Украйна. Възможно е България да се превърне в естествен регионален център за тази област. Всяка инициатива, която предприемаме в останалия свят, се внедрява и в България. Искаме България да достигне възможно най-високите стандарти във всяка област, както в качеството на услугите, така и в обучението, безопасните и здравословни условия на труд, продажбите и т.н. Така че, ще продължим да инвестираме в България и се надяваме, че ще видим възвръщаемостта на тези инвестиции в увеличена доходност.
- Какви идеи има TNT в по-глобален аспект? Какво е бъдещето на TNT Express, като част от TNT Post Group?
Г-н Джеймс Маккормак:
- Според мен, основната ни сила е базата ни в Европа, представянето ни в Европа е отлично. Вече три години TNT Express регистрира значителен ръст, от две години и половина IBU има забележително подобрение на печалбата. Услугите се подобряват. Удовлетворението на клиентите и служителите се увеличава. Насочили сме се към развитие в Азия, по-конкретно в Китай. Имаме няколко смесени предприятия там, растежът ни в Китай е огромен. Стремим се и към по-нататъшно развитие в Япония и Корея, като част от Северния азиатски блок. Засега сме слабо представени в САЩ, но правим всичко възможно за да осигурим най-бързото и най-качествено обслужване за останалата част от нашата мрежа при експорта към САЩ. Имаме малко, но печелившо присъствие в Южна Америка – в Аржентина, Бразилия и Чили. Истинският мотор на развитието ни е връзката през Европа. Продължаваме да разширяваме възможностите. Следващата голяма стъпка след Европа е Азия, по-специално Китай.
- Бихте ли ни разказали за проекта Moving the world? Каква е целта му? Какво е участието на TNT в проекта? Какво означава за Вас социално отговорна компания?
Г-н Джеймс Маккормак:
- Работим по проекта Moving the World в партньорство със Световната програма за изхранване към ООН. Тя наистина има за цел да изхрани света. Партньорството ни в програмата се изразява в логистика, защото това е логистична операция. Работим съвместно с тях над подобряване условията и ефективността на работата на митниците. Заедно с тях се опитваме да помогнем по отношение на спешната помощ. Те се справят с всички тези неща много добре, но биха искали да се усъвършенстват с помощта на компания като TNT. Също така, имаме доброволна програма, по която хората ни могат да отидат и да работят на места като Никарагуа, Камбоджа, Гамбия. Те работят съвместно със Световната програма за изхранване и виждат, през очите на TNT, какво се случва по света. Надяваме се да подпомогнем проекта и финансово. Амбицията ни е да нахраним толкова деца, колкото са нашите служители. Ние имаме около шест хиляди служители, така че целта ни е през следващите няколко години да успеем да нахраним шест хиляди деца със собствени усилия. Това е висша степен на развитие и се учим на възможностите един от друг. Опитваме са да се обръщаме към по-социално ориентирани проекти, защото вярваме, че носим социалната отговорност да вложим част от печалбите си в подходящите програми. Това е усещането на ръководството на TNT и вярваме, че подобни програми са много по-важни от спонсорирането на неща, като спортни събития например.
- Ние подлагаме абсолютно всичко в TNT на стандартизация. Имаме седем основни процеса. Един от тях, например, е подборът на подходящи служители. Затова е стандартът Investor in People, който наскоро бе покрит от България. Това е външно правило, създадено от британска организация, което е унифицирано и се прилага за всички представителства на TNT по света. Докладът ни показва какво е качеството на хората, които развиваме под финансовото ни ръководство. Двама от нашите български мениджъри, например, посещават курс по висш мениджмънт в университета Уоруик във Великобритания по тригодишна програма на обучение. Тази програма ни дава възможност да оценим развитието и резултатите им. В това отношение ни помага още проучването на удовлетворението на служителите, оперативните, търговските резултати и показателите за здравословните и безопасни условия на труд. Всички тези сфери се оценяват по вътрешни, а понякога и външни критерии за компанията. Така можем да оценим, с голяма степен на сигурност, че имаме фантастичен екип в България, който дори надхвърля стандартите, които сме постигнали в останалите страни по света. В някои отношения българският екип надвишава стандартите, в други отношения е нужно подобрение, но като цяло, смятам, че в България имаме превъзходен екип – един от най-добрите.
- През следващата година се предвижда откриване на нов офис в България. Смятате ли, че той има потенциал да се наложи като логистичен център на Балканите?
Иван Василев, Управител, TNT България:
- Всъщност новият офис е нова концепция, която все още не е много популярна на българския пазар. Става дума за т.нар. технология "built-to-suit", при която не се използват съществуващи помещения или складове, където трябва до известна степен да се съобразяваме с наличната база. Ще изградим съвършено нова сграда, която ще отговаря напълно на международните стандарти и изисквания на TNT. Това, разбира се, ще се отрази на качеството на услугите. Ще ги направим по-бързи, по-удобни и достъпни за клиентите. В крайна сметка, това е нашата цел - клиентите ни да имат полза от това.
Г-н Джеймс Маккормак:
- Офисът ще бъде построен според специфичните стандарти на TNT, които прилагаме навсякъде по света. Трябва да изградим този офис на точно определено място и не можем и няма да си позволим да го вместим в съществуваща сграда. Това е много добре, както от гледна точка на TNT като цяло, така и от гледна точка на TNT България, защото качеството, което сме постигнали тук е резултат от усилена работа и добър профил на местния пазар. Начинанието съответства на амбициите ни за развитието на България, където наистина имаме ръст, но бихме искали в следващите години да променим този ръст и офисът е един от начините да го направим. От друга страна, ние непрекъснато правим преглед на работата на нашата мрежа, защото трябва да сме сигурни, че качеството на услугите ни е възможно най-доброто. Непрекъснато проверяваме колко време ни отнема да транспортираме пратка на клиент от точка А до точка В и в близко бъдеще ще имаме нужда да направим в България това което наричаме подцентър за Балканите. Тази нова сграда е част от този процес. Тя ще ни даде две три години време и възможност да приспособим потока от пратки от съседните страни. Това наистина е една много интересна възможност.
- TNT Express обяви плановете си да стане първата компания в света с акредитация за здравословни и безопасни условия на труд по стандарта Five Stars. Бихте ли ни разказали какво означава това?
Г-н Джеймс Маккормак:
- Повечето държави имат стандарти за здравословни и безопасни условия на труд. В Швейцария, например, това е EKAS, в Португалия – OSHAS, а британският стандарт Five Stars се използва като световен. Британският съвет по безопасност е предвидил класификация от първа до пета степен. За да отговаряме на местния стандарт трябва да постигнем поне трета степен (Three Stars). Смятам, че това приблизително е еквивалента на нивото на местните здравословни и безопасни условия на труд. Това ни дава сигурност, че сме стандартизирали оценяването на представянето си. Оценяваме преимуществата по британския стандарт и когато дадена страна го покрие, сме доволни от представянето й, доколкото стандартът е постоянен. Според оценките ни, представянето на България вече е на доста високо ниво, но въпреки това, ние искаме да го подобрим. Така че, вероятно ще започнем стандартизация по пет степени (Five Stars)от следващата година. Вече сме постигнали пета степен във Великобритания и от трета степен нагоре в другите страни. По отношение на европейското законодателство, което ще стане проблем за България през 2007 г., ние постоянно търсим уверения, че страните се справят с високите стандарти. Ето защо се опитваме да стандартизираме всичко. От една страна, когато оценяваме удовлетворението на служителите, един от въпросите, които има задаваме е как оценяват физическата среда, какво мислят за безопасността на работното си място. Така получаваме не само вътрешна, но и външна оценка за това какво мислят служителите. По същия начин оценяваме и удовлетвореността на клиентите. България е на едно от водещите места по степен на удовлетвореност на клиентите, което е логично, при ръста ни тук. Така че, имаме разрастващ се бизнес, доволни клиенти и мотивирани служители. При това положение, трябва да продължим да инвестираме в компанията и да създаваме качество за нашите клиенти.
- Какви са плановете на TNT Express, освен тези които вече споменахте, за Източноевропейския регион и по-точно за България в областта на инвестициите и новите услуги?
Г-н Джеймс Маккормак:
- Имаме много добре развита въздушна мрежа в Европа, която разширяваме през Източна Европа, включително България. Постоянно се опитваме да подобряваме капацитета, ефективността и услугите на нашата мрежа. Също така, изграждаме силна сухопътна мрежа, която тук регистрира изключителен ръст. Мисля, че през следващите няколко години ще наблюдаваме значително развитие на Балканите и че много държави като Словения например, ще влизат в ЕС. Южните Балкани ще трябва да се включат в мрежата и е възможно това да стане през София. Имаме възможности на юг - в Северна Гърция и Турция и разбира се, в Украйна. Възможно е България да се превърне в естествен регионален център за тази област. Всяка инициатива, която предприемаме в останалия свят, се внедрява и в България. Искаме България да достигне възможно най-високите стандарти във всяка област, както в качеството на услугите, така и в обучението, безопасните и здравословни условия на труд, продажбите и т.н. Така че, ще продължим да инвестираме в България и се надяваме, че ще видим възвръщаемостта на тези инвестиции в увеличена доходност.
- Какви идеи има TNT в по-глобален аспект? Какво е бъдещето на TNT Express, като част от TNT Post Group?
Г-н Джеймс Маккормак:
- Според мен, основната ни сила е базата ни в Европа, представянето ни в Европа е отлично. Вече три години TNT Express регистрира значителен ръст, от две години и половина IBU има забележително подобрение на печалбата. Услугите се подобряват. Удовлетворението на клиентите и служителите се увеличава. Насочили сме се към развитие в Азия, по-конкретно в Китай. Имаме няколко смесени предприятия там, растежът ни в Китай е огромен. Стремим се и към по-нататъшно развитие в Япония и Корея, като част от Северния азиатски блок. Засега сме слабо представени в САЩ, но правим всичко възможно за да осигурим най-бързото и най-качествено обслужване за останалата част от нашата мрежа при експорта към САЩ. Имаме малко, но печелившо присъствие в Южна Америка – в Аржентина, Бразилия и Чили. Истинският мотор на развитието ни е връзката през Европа. Продължаваме да разширяваме възможностите. Следващата голяма стъпка след Европа е Азия, по-специално Китай.
- Бихте ли ни разказали за проекта Moving the world? Каква е целта му? Какво е участието на TNT в проекта? Какво означава за Вас социално отговорна компания?
Г-н Джеймс Маккормак:
- Работим по проекта Moving the World в партньорство със Световната програма за изхранване към ООН. Тя наистина има за цел да изхрани света. Партньорството ни в програмата се изразява в логистика, защото това е логистична операция. Работим съвместно с тях над подобряване условията и ефективността на работата на митниците. Заедно с тях се опитваме да помогнем по отношение на спешната помощ. Те се справят с всички тези неща много добре, но биха искали да се усъвършенстват с помощта на компания като TNT. Също така, имаме доброволна програма, по която хората ни могат да отидат и да работят на места като Никарагуа, Камбоджа, Гамбия. Те работят съвместно със Световната програма за изхранване и виждат, през очите на TNT, какво се случва по света. Надяваме се да подпомогнем проекта и финансово. Амбицията ни е да нахраним толкова деца, колкото са нашите служители. Ние имаме около шест хиляди служители, така че целта ни е през следващите няколко години да успеем да нахраним шест хиляди деца със собствени усилия. Това е висша степен на развитие и се учим на възможностите един от друг. Опитваме са да се обръщаме към по-социално ориентирани проекти, защото вярваме, че носим социалната отговорност да вложим част от печалбите си в подходящите програми. Това е усещането на ръководството на TNT и вярваме, че подобни програми са много по-важни от спонсорирането на неща, като спортни събития например.