Специално за Econ.bg
- Г-н Христосков, какви са ефектите, които очаквате от въвеждането на минималните осигурителни прагове по професии?
Йордан Христосков:
- За нас основните ефекти от въвеждането на минималните осигурителни прагове не се изразяват толкова с количествени параметри, колкото в качествени ефекти, а те са насочени главно към постигане на справедливост. С въвеждане на минимални осигурителни прагове по професии и длъжности ще се даде една по-голяма справедливост за работниците, защото те ще бъдат осигурявани върху действителните си доходи, което при всички случаи означава по-големи доходи, в сравнение с тези, върху които се осигуряват в момента. Това ще доведе до по-големи обезщетения в случаите на болест, трудова злополука, майчинство и др., а в дългосрочен план – до по-високи суми за пенсии. Справедливостта за работниците се изразява в това, че тежестта по плащането на осигурителни вноски ще се разпредели равномерно и принципът на солидарността ще бъде спазен. За бизнеса също ще има по-голяма справедливост, защото всички ще знаят, че осигурителната цена на труда има своя минимум и всеки ще трябва да плаща този минимум. Така ще се отстранят формите на нелоялна конкуренция. Въвеждането на минимални осигурителни прагове ще подобри социалните и икономически параметри в страната в качествен аспект. В количествен аспект зависи от нивото, на което ще се установят праговете. От тези нива, които се предлагат в момента, по наши изчисления, очакваме, че за 2003 г. приходите в НОИ ще се увеличат годишно с 400 млн. лв. Идеята ни е допълнителните приходи да се разделят на две части – за повишаване на пенсиите и за намаляване на размера на осигурителните вноски поне с 1-2 %.
- Какви са гаранциите, че въвеждането на минимални осигурителни прагове ще има предвиждания от вас успех?
Йордан Христосков:
- Ако всичко беше нормално, ако работници и работодатели бяха коректни към данъчната и осигурителна администрация, не би трябвало да се прибягва до въвеждането на административно определени осигурителни прагове.
Ако продължава тази тенденция на осигуряване върху доходи, по-ниски от действително получаваните, осигурителната система ще генерира все по-големи дефицити, които трябва да се покриват със субсидии от бюджета. Те ще изискват по-високо данъчно бреме и всъщност онова, което се печели от укриването на действителните доходи, ще означава допълнителна осигурителна тежест върху коректните платци. Затова тези, макар и административни мерки, трябва да бъдат приложени. Негативните реакции относно въвеждането им не ни притесняват, защото те идват от некоректните платци на осигурителни вноски. Има много позитивни реакции, които идват от добросъвестните работодатели, също от хората, които разбират ползите от коректното осигуряване. Затова вярваме, че промяната в нагласата на хората по отношение на своето собствено осигуряване, е гаранцията за успеха на плановете ни.
- Какво очаквате от преговорите с вашите социални партньори?
Йордан Христосков:
- Очаквам, че след първоначалните реакции, след изразените мнения, че въвеждането на осигурителни прагове е вмешателство в индустриалните отношения и колективното договаряне, ще има сътрудничество от тяхна страна. Вече работим съвместно с БСК, БИБА. За нас това, че организация, която се занимава с чуждестранните капитали в България, е съгласна да бъде въведена подобна мярка, е много показателно. Позитивна е и нагласата на представителите на малкия бизнес в страната. Странна е реакцията на Съюза на работодателите, които отнасят преговорите около осигурителните прагове с проблеми в Кодекса на труда. Общо взето имаме много позитивни сигнали от страна на социалните ни партньори, че са съгласни да седнат на масата на преговорите и са съгласни да бъдат въведени подобни преговори.
- Реално подготвени ли сте за въвеждането на минималните осигурителни прагове?
Йордан Христосков:
- Идеята ни е минималните осигурителни прагове да бъдат въведени със закон в началото на 2003 г. Все още има време за административна подготовка за тяхното въвеждане. Естествено, трябва да бъдат предвидени допълнителни човешки, технологични и финансови ресурси, за да бъде осъществяван ефективен контрол върху правилното прилагане и изпълнение на мерките за минимално осигуряване. Ние знаем добре какво точно трябва да бъде направено като административни и технологични процедури и естествено, искаме колкото може по-бързо да бъде взето решение за въвеждането на осигурителните прагове, както и принципите за тяхното прилагане, за да можем да бъдем абсолютно подготвени.
Съвременните технологии за работа в Интернет среда, като например използването на електронен подпис, ще облекчи работата ни.
- Предвиждате ли други промени по отношение на осигурителната политика?
Йордан Христосков:
- Готови сме да облекчим бизнеса от други негови задължения, свързани с функциите му като осигурител, свързани с промени в начина на внасяне на осигурителни вноски в НОИ по отделните фондове. Т.е. паралелно с въвеждането на административни мерки за осигуряване за бизнеса, могат да бъдат направени облекчения по друга линия, така че технологично нито НОИ, нито бизнеса да бъдат допълнително затруднени.
- Очаквам, че след първоначалните реакции, след изразените мнения, че въвеждането на осигурителни прагове е вмешателство в индустриалните отношения и колективното договаряне, ще има сътрудничество от тяхна страна. Вече работим съвместно с БСК, БИБА. За нас това, че организация, която се занимава с чуждестранните капитали в България, е съгласна да бъде въведена подобна мярка, е много показателно. Позитивна е и нагласата на представителите на малкия бизнес в страната. Странна е реакцията на Съюза на работодателите, които отнасят преговорите около осигурителните прагове с проблеми в Кодекса на труда. Общо взето имаме много позитивни сигнали от страна на социалните ни партньори, че са съгласни да седнат на масата на преговорите и са съгласни да бъдат въведени подобни преговори.
- Реално подготвени ли сте за въвеждането на минималните осигурителни прагове?
Йордан Христосков:
- Идеята ни е минималните осигурителни прагове да бъдат въведени със закон в началото на 2003 г. Все още има време за административна подготовка за тяхното въвеждане. Естествено, трябва да бъдат предвидени допълнителни човешки, технологични и финансови ресурси, за да бъде осъществяван ефективен контрол върху правилното прилагане и изпълнение на мерките за минимално осигуряване. Ние знаем добре какво точно трябва да бъде направено като административни и технологични процедури и естествено, искаме колкото може по-бързо да бъде взето решение за въвеждането на осигурителните прагове, както и принципите за тяхното прилагане, за да можем да бъдем абсолютно подготвени.
Съвременните технологии за работа в Интернет среда, като например използването на електронен подпис, ще облекчи работата ни.
- Предвиждате ли други промени по отношение на осигурителната политика?
Йордан Христосков:
- Готови сме да облекчим бизнеса от други негови задължения, свързани с функциите му като осигурител, свързани с промени в начина на внасяне на осигурителни вноски в НОИ по отделните фондове. Т.е. паралелно с въвеждането на административни мерки за осигуряване за бизнеса, могат да бъдат направени облекчения по друга линия, така че технологично нито НОИ, нито бизнеса да бъдат допълнително затруднени.