Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Г-н Проданов, каква е дейността на Германската асоциация на средния бизнес?
Еленко Проданов:
Тази организация де факто е основната платформа на целия бизнес в Германия. Тя е известна в политическите кръгове като гръбнака на германската икономика, тъй като тези 150 000 предприятия, които членуват в асоциацията, са най-големите данъкоплатци в страната - осигуряват близо 90% от данъчните приходи. Германският бизнес е наясно, че с глобализацията на световната и европейската икономика и с приемането на нови членки в европейската общност не може да работи по старата схема. Асоциацията откри 18 представителства в чужбина - във Великобритания, в Китай и др. В България е 19-ото ни представителство. Задачата ни е да преборим скептицизма на германския собственик на фирми. Основната цел на новото ни представителство е да изложим в Германия положителните качества и потенциала на България - в селскотo стопанство, туризма и др.
Как оценявате шансовете на българската икономика и фирми за партньорство?
Еленко Проданов:
Въпросът е актуален и това, което мен ме смущава е, че въпреки че хората знаят какви трудности им предстоят с влизането в Европейския съюз, те още не си задават въпроса: Какво трябва да направя, за да не остана неподготвен?. Например обаждам се за запитване за производство на олио в българска фирма. Отговарят ми, че не говорят английски и немски. Казват, че са от провинцията и че в София си говорят на английски и немски. Хем ги е страх, а не предприемат нищо. Без комуникация нищо не става. Германският предприемач трябва да се запознае с България, за да се премахнат някои психологически бариери. Страната ни е относително непозната в Германия.
Имате ли идеи за конкретни проекти тук?
Еленко Проданов:
Алтернативните енергийни източници имат огромен потенциал, който в България тепърва ще се развива. Например биодизела, страната ни има толкова ресурси в това отношение. Смятам, че в тази насока ще имаме скоро конкретни резултати. Моята конкретна задача е да намеря подходящ германски партньор, който да внесе технологията. Тук има 2-3 рафинерии, но те са с малък капацитет.
Германската асоциация на средния бизнес има 150 хил. фирми членки и представителства в 19 страни.